't is gedaan voor mij ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Ben Lee
Mountainbiker
Berichten: 796
Lid geworden op: ma 06 feb 2006 20:35
Rijdt met: Cube LTD CC 2006
Contacteer:

't is gedaan voor mij ...

Bericht door Ben Lee »

Hey mede mtb'ers,

lang geleden dat ik me nog eens op het forum heb laten zien, door tijdsgebrek en knieproblemen heb ik een jaartje rustigaan moeten doen ...

Vorige week heb ik een arthroscopie laten uitvoeren in mijn knie ... met als diagnose ... niks aan te doen, versleten werk.

Volgens de orthopedist is het kraakbeen achter de knieschijf helemaal kapot en gezien het bij mij om een chronische aandoening gaat (in de twee knieën) en niet om en trauma (zoals een kniebreuk) is operatie met bvb een kraakbeentransplantatie (nog) niet nuttig.

Wil ik dat mijn knieën nog wat meegaan, moet ik stoppen met kniebelastende sporten ... voetbal, lopen ... allemaal gedaan. En als klap op de vuurpijl ... het slechtste dat ik kan doen volgens de benendokter is met de koersfiets gaan rondrijden! Wanneer ik hem vraag : " en mountainbike ?" krijg ik het antwoord : "das nog slechter!"

Blijkbaar is het kracht zetten met een geplooide knie de grootste boosdoener ... en ik denken dat fietsen goed was voor de knieën. (vermoedelijk wel ... maar niet voor de mijne)

Dus nu op zoek naar andere sporten, maar bij welke sport hebt ge uw knieën niet nodig? Ik heb geen goesting om al aan ouwpeekessporten te beginnen ... petanque en biljaren ... niks voor mij. Misschien kayak? Rolstoelbasket? Ik kan niets anders verzinnen!

Ik kom nog eens een laatste keer hier kijken ... binnenkort fietske nog eens goed opblinken en te koop zetten hier op 't forum. En dan afscheid nemen ... van het forum ... en zo symbolisch ook van de sport!

Ben.
Gebruikersavatar
Verellen
Mountainbiker
Berichten: 421
Lid geworden op: wo 04 jun 2008 14:40
Rijdt met: Climb, Willier

Bericht door Verellen »

Da's klote makker :(
Voel met je mee. :cry:
zikje
Mountainbiker
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 03 aug 2008 14:14
Rijdt met: Scott Tampico (voor 2004)

Bericht door zikje »

Da's wel erg. Is zwemmen een mogelijkheid? Normaal wordt dat toch aangeraden omdat dat alle spiergroepen oproept en ook minder belastend is voor de gewrichten.
Gebruikersavatar
LuckyIron
Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: vr 08 nov 2002 12:10
Rijdt met: Orbea OIZ marathon
Contacteer:

Bericht door LuckyIron »

raar, bij mij is een paar jaar terug ook een kraakbeen-probleem achter de knieschijf vastgesteld : Osteochondritis

http://www.orthopedie.nl/content/knie/knie_ocd1.asp

ik heb gekozen voor niet te laten opereren.

lopen, voetbal,...was inderdaad niet meer aan te raden en kon/kan ik ook niet meer.

Fietsen daarentegen was geen probleem, wel op souplesse. Door te fietsen belast je toch veel minder de knie.

Maar eerst kwam er kiné aan te pas om de spieren rondom de knie te versterken, dit om de belasting van de knie wat te verminderen.

Daarnaast neem ik ook dagelijks glucosamine om het kraakbeen toch wat proberen te versterken.

Ik rij toch vrij veel met de fiets (>8000km/jaar), zowel koersfiets als mtb (ritjes in ardennen van 100km) en vrij weinig problemen.

Als ik een tijdje zwaar getrapt heb, dan voel ik het wel wat in de knie.

ik stel voor: 2de opinie!!!! en niet te snel opgeven!



8)
manitou.
Redactie
Berichten: 2367
Lid geworden op: za 10 mar 2007 01:16
Rijdt met: *******

Bericht door manitou. »

LuckyIron schreef:raar, bij mij is een paar jaar terug ook een kraakbeen-probleem achter de knieschijf vastgesteld : Osteochondritis

http://www.orthopedie.nl/content/knie/knie_ocd1.asp

ik heb gekozen voor niet te laten opereren.

lopen, voetbal,...was inderdaad niet meer aan te raden en kon/kan ik ook niet meer.

Fietsen daarentegen was geen probleem, wel op souplesse. Door te fietsen belast je toch veel minder de knie.

Maar eerst kwam er kiné aan te pas om de spieren rondom de knie te versterken, dit om de belasting van de knie wat te verminderen.

Daarnaast neem ik ook dagelijks glucosamine om het kraakbeen toch wat proberen te versterken.

Ik rij toch vrij veel met de fiets (>8000km/jaar), zowel koersfiets als mtb (ritjes in ardennen van 100km) en vrij weinig problemen.

Als ik een tijdje zwaar getrapt heb, dan voel ik het wel wat in de knie.

ik stel voor: 2de opinie!!!! en niet te snel opgeven!



8)
+1

ik ben een aantal jaar geleden ook geopereerd aan mijn knie
ze hebben daar een groot stuk kraakbeen weggehaald dat versleten was
stuk minuscus weggehaald
stukje bot dat er los zat achter de knieschijf
ik mag van de prof met de mtb rijden wel zoveel mogelijk op souplesse
dus ga maar voor een 2de opinie zoals LuckyIron zegt
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Nog ene.
2 jaar gelden niets dan knieproblemen. Chirurg: niks aan te doen opereren!
en dan misschien....?
Ik dacht, dat zie je van hier, ga maar op een ander uwe Porche verdienen.
Kinesist geprobeerd. Werd alleen erger.
Dan ne goeie kinesist gevonden. Na een maand traditionele behandeling pijn weg.
Sindsdien rij ik alleen nog op souplesse (idd kracht duwen zit er niet echt meer in) en een dagelijkse hoeveelheid Biocandil (helpt ook al voor de versleten tussenschijven in de onderrug).
Geen kniepijn meer en bijna nooit meer rugpijn.
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

- café-sporten: poolen (of snooker), darts, kickeren... altijd leuk als tussendoortje

- zwemmen als dat niet te belastend zou zijn

- inderdaad roeien/ kajak om in de outdoor wereld te blijven

- indien het iets mag kosten: skydiven, parapente (eenmaal basisopleidingen voltooid en eventueel wat materialen aangeschaft lijkt me dat nog relatief meevallen qua €€€)

Echt wel kut voor u. Maar ge moogt niet (te lang) blijven hangen in wat niet kan, maar op zoek gaan naar wat wel kan, anders wordt ge depressief. (en dat willen we niet)
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

roeien ?
enige idee hoe dat u knieën belast ?

na 10 minuten doorroeien heb ik meer last van mijn knieën als 50 km mtb.
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

ok, mss overhaast gereageerd. Nu ik mij beelden voor de geest haal van die sport kan ik me dat inderdaad wel voorstellen.

Maar kajakken - zoals al werd aangehaald - lijkt me toch niet belastend voor de benen? (die zitten toch gewoon ontspannen te rusten in uw bootje)
Gebruikersavatar
BramDR
Mountainbiker
Berichten: 2480
Lid geworden op: za 31 mei 2008 10:12
Rijdt met: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v
Contacteer:

Bericht door BramDR »

Als ik ga kajake en ik stap uit tril ik toch ook op m'n bene ze
Plaats reactie