oprichting Code Groen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
darrigade
Mountainbiker
Berichten: 354
Lid geworden op: do 20 jan 2005 22:21
Rijdt met: Gary Fisher

Bericht door darrigade »

Guy S. schreef: ... maar ik vind dat iedereen het recht heeft om van de natuur te genieten en niet alleen de leden van natuurverenegingen.
...
En waar ligt dat stuk bos waar je alleen als lid van een natuurvereniging in mag? Ik moet het nog tegen komen.
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

Die zijn meestal te herkennen aan de prikkeldraad die er rond staat en het bord verboden toegang #-o
Dit is o.a. soms het geval bij kunstmatig aangelegde heide.

En nog nooit gehoord dat je alleen de aangegeven paden mag betreden in sommige gebieden?

Er mogen, ja moeten zelfs regels zijn voor iedereen maar ze mogen niet overdrijven vind ik. En daarom vind ik het goed dat er wat tegenwind van verenegingen zoals CodeGroen.

Ik heb tijdens een toertocht in de buurt van Langdorp ook al eens naar mijn voeten gekregen van een 'groene jongen' dat we uit dat bos moesten blijven omdat we alles kapot reden. Ik zeg het nog eens, ze moeten niet overdrijven hé.

En tenslotte nog deze quote van Natuurpunt:
In bossen en erkende natuurreservaten mag men in principe de opengestelde paden niet verlaten. Dus vrij spelen is in principe niet toegestaan. Tenzij uitdrukkelijk voorzien in een goedgekeurd beheers- of openstellingsplan. Dat gebeurt wel steeds vaker. Neem hiervoor best contact op met de beheerder van het gebied (bos- en natuurwachter of conservator), of kijk hier of er een speelzone in je buurt is.
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

GT250F schreef:
Guy S. schreef:in Waals-brabant toen ik te voet langs een slijk weggetje op weg was naar een trial wedstrijd
Chaumont-Gistoux?
Dat kan goed zijn of was het Wavre? Zo goed weet ik het niet meer, ik weet nog dat de non-stops nogal ver uiteen lagen in een groot bos.
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

Enne wat is er de 19de uit de bus gekomen?
Ik lees wel nergens dat jullie van plan zijn om iets te doen aan het onderhoud van de paden die jullie willen gebruiken.
Of dat jullie aan de gemotoriseerde leden advies zullen geven met welke banden en wanneer al dan niet te rijden om schade te voorkomen.
Ik heb wel wat moeite met het merendeel van de gebruikers van quads en 4x4's die de natuur in willen. De geluidsoverlast daar kan ik nog mee leven, maar de spoorvorming en de mentaliteit van hoe vettiger hoe prettiger daar valt nog wat aan te doen. Jammer dat het not in my backyard syndroom de aanleg van specifieke terreinen tegenhoudt.
Maar soit veel mtb'ers zijn geen haar beter en poen is jammer genoeg een belangrijke drijfveer in het tt wereldje. Het onderhoud en openhouden van paden zal hun een rotzorg zijn gezien de kilometers rondslingerende achtergelaten linten en bordjes.
Ga zeker eens langs bij de vzw trage wegen, die zijn meer open minded dan mij.
Gebruikersavatar
Jens
Mountainbiker
Berichten: 247
Lid geworden op: do 13 mei 2004 05:14
Rijdt met: Specialized Rock Hopper Pro disc

Bericht door Jens »

peter schreef:Ik lees wel nergens dat jullie van plan zijn om iets te doen aan het onderhoud van de paden die jullie willen gebruiken.
er zijn wel wat lokale initiatieven, of van bepaalde clubs die dat doen, maar niet collectief... Heb je een punt waar zeker nog aan te werken valt.

Of dat jullie aan de gemotoriseerde leden advies zullen geven met welke banden en wanneer al dan niet te rijden om schade te voorkomen.

Dat is iets wat de laatste jaren altijd minder en minder wordt getollereerd door de 'publieke 4x4opinie', maar er zijn idd jammer genoeg nog heel wat cowboys... De tijd van overal door te brakken/crossen, is wel wat voorbij. Gelukkig maar! Maar helemaal is het natuurlijk nog niet gedaan...

Ik heb wel wat moeite met het merendeel van de gebruikers van quads en 4x4's die de natuur in willen. De geluidsoverlast daar kan ik nog mee leven, maar de spoorvorming en de mentaliteit van hoe vettiger hoe prettiger daar valt nog wat aan te doen. Jammer dat het not in my backyard syndroom de aanleg van specifieke terreinen tegenhoudt.
Maar soit veel mtb'ers zijn geen haar beter en poen is jammer genoeg een belangrijke drijfveer in het tt wereldje. Het onderhoud en openhouden van paden zal hun een rotzorg zijn gezien de kilometers rondslingerende achtergelaten linten en bordjes.
Ga zeker eens langs bij de vzw trage wegen, die zijn meer open minded dan mij.
Gebruikersavatar
Jens
Mountainbiker
Berichten: 247
Lid geworden op: do 13 mei 2004 05:14
Rijdt met: Specialized Rock Hopper Pro disc

Bericht door Jens »

Belangrijkste punten voor CodeGroen op dit ogenblik:
- Bestuursleden vinden, dwz, betrouwbare mensen die zich willen inzetten voor dit initiatief. Ook al zal dit de eerste 2 jaar bij wijze van spreke nog niets opleveren en vooral moeten werken om te blijven bestaan. Deze mensen zijn gewoon nodig om de opstartperiode, die zich dus over enkele jaren kan uitspreiden, te overleven en CodeGroen tot een volwassen instantie te maken.
- Clubs, dwz, officiele clubs met een vzw die zich met een officieel standpunt en documenten willen lid maken van Codegroen en mee het initiatief steunen. Hiervoor zullen de clubs een bepaald bedrag moeten betalen (dat ze vanzelfsprekend bij hun leden halen bv paar euro extra bij lidmaatschap(vernieuwing) die rechtstreeks naar Codegroen gaan) alsook mensen afvaardigen die mee helpen denken, vergaderen, beslissen, maar vooral voorstellen en lobby-en.
- En als laatste punt, maar op dit ogenblik nog iets minder belangrijk (tot de officiele vzw er is): leden. Dus mensen die lidgeld betalen (al dan niet via hun club) en op die manier CodeGroen van de nodige armslag voorzien om dingen voor elkaar te krijgen en te blijven bestaan.


Ook zal er gezocht worden achter sponsors, zo meende ik verstaan te hebben dat KTM (vanuit de Enduro wereld) zich volledig achter CodeGroen kon vinden.

Wat volgens mij ook geen slecht idee is, is om de verschillende 4x4/quad/enduro/mtb merken aan te schrijven. Niet zozeer voor sponsoring, maar gewoon voor naambekendheid. Zo kan er (net als lroc doet/deed) bij elke 4x4/suv/enduro/quad/mtb die verkocht wordt een folder van CodeGroen worden meegegeven, desnoods zelfs inclusief sticker, etc... maar vooral dat in elke persoon die zoiets koopt op z'n minst de geboden (ik zeg met opzet niet 10 omdat ik vind dat deze gerust zelfs meer mogen worden na verloop van tijd) gelezen heeft!
De merken krijgen hiervoor in ruil visibiliteit op de website bijvoorbeeld, en wij winnen erdoor door naambekendheid te krijgen en vooral door aan professionalisme te winnen als je kan zeggen dat merk x en merk y etc... achter je organisatie staan.

Het was op zich nu dus vooral een zoektocht naar gedreven mensen, aan iedereen die er nu niet bij was, zorg alleszins dat je lid gaat worden op het ogenblik dat het kan!
Het meeste is hierboven al aangehaald.

De hoofdbedoeling van de vergadering was:
- om meer informatie te geven aangaande CodeGroen
- zo goed mogelijk op vragen te antwoorden
- om nieuwe ideeën op te doen e
- om mensen die willen mee werken aan deze organisatie te verzamelen.

Concreet op zaterdag 4 oktober wordt de vzw officieel opgericht.
Heel wat clubs hebben al principieel hun steun toegezegd.
Op vraag van de clubs wordt er heden een financiering opgesteld en doorgestuurd naar de clubs, zodoende dat ze dit kunnen voorstellen aan hun bestuur of leden.

mvg

Hans
Gebruikersavatar
Jens
Mountainbiker
Berichten: 247
Lid geworden op: do 13 mei 2004 05:14
Rijdt met: Specialized Rock Hopper Pro disc

Bericht door Jens »

Gisteren te zien in Volt.
Moest iemand het nog eens willen bekijken: http://www.codegroen.be/node/47
Gebruikersavatar
JurgenG
Mountainbiker
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mar 2007 18:18
Rijdt met: Trek Fuel EX9

Bericht door JurgenG »

Jens schreef:Gisteren te zien in Volt.
Moest iemand het nog eens willen bekijken: http://www.codegroen.be/node/47
Na de uitzending van gisteren is mijn conclusie nog meer dat wij geen voordeel kunnen halen door mee te doen met Code Groen.

Wel integendeel, het is voor de gemeenten een kleine moeite om de MTB te verbieden op hetzelfde bordje als ze de quads en 4x4 verbieden.
Gebruikersavatar
Jens
Mountainbiker
Berichten: 247
Lid geworden op: do 13 mei 2004 05:14
Rijdt met: Specialized Rock Hopper Pro disc

Bericht door Jens »

Graag een woordje uitleg bij je mening?
Plaats reactie