transport carbon fiets

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
s-biker gert
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 17 nov 2007 18:07
Rijdt met: S-works epic 2018, Scott scale RC 29, Specialized s-works HT
Contacteer:

Bericht door s-biker gert »

wasbeer2006 schreef:Als je carbon normaal vastdraait breekt het echt niet!!! Het is onmoggelijk een goed carbon frame op de auto te breken of je moet echt heel hard gaan rijden 180+

Een fiest breekt toch ook niet als je er 100km mee van een berg afrijd en dan zit je er zelf ook nog op.
Een collega van mij had me dit systeem ten sterkste afgeraden omdat hij inderdaad ne krak hoorde bij het vastzetten, zal hem iets te vast gedraaid hebben zeker #-o
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Bericht door wasbeer2006 »

Dat is wel het risico vastdraaien zeker omdat carbon buizen soms erg dun zijn maar zo vast hoeft het allemaal niet.

Doe er ander een sok tussen voor de krachtverdeling.
Gebruikersavatar
tarzan2
Mountainbiker
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 20 dec 2004 13:29
Rijdt met: Reven

Bericht door tarzan2 »

wasbeer2006 schreef: Doe er ander een sok tussen voor de krachtverdeling.
Na het transport kan je die sok dan ook nog over je kop trekken om te gebruiken als muts. Multifunctioneel gewoon! :wink:
Gebruikersavatar
franco
Mountainbiker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 21 mar 2005 17:07
Rijdt met: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Bericht door franco »

Als je een systeem hebt waar de wielen in een goot staan en ook worden vastgemaakt via een riempje, dan hoef je de bijhorende klem rond het kader zeker niet zo strak aan te draaien. Ikzelf heb een thule op een trekhaak en nooit problemen mee gehad. Wat wel is, zo een thule kan soms moeilijk zijn als je 2 fully's hebt, moet je zeker eerst eens proberen.

2de oplossing, koord rond de nek, ga op je fiets zitten en laat je vrouw/bikemaat, de koord tussen het kofferdeksel klemmen en vlammen maar :-D
Gebruikersavatar
FuriousFonck
Mountainbiker
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 15 aug 2007 13:32
Rijdt met: Scott Spark 20 2009; Thompson X-Line Xt; Cannondale F900
Contacteer:

Re: transport carbon fiets

Bericht door FuriousFonck »

s-biker gert schreef:Waarmee transporteren jullie een carbonnen fiets als die niet in de auto kan en geen trekhaak aanwezig is? Was aan het overwegen om hem op het dak te zetten maar dat zijn systemen die vastklemmen op de framebuizen en dat zou niet echt goed zijn voor het kader (carbon zou kunnen breken naar het schijnt)
suggesties en ervaringen welkom
Gert, ik heb hier nog een dakdrager liggen die ik niet gebruik, je kan hem voor een prijsje hebben.
Is geen probleem voor de carbon: wielen staan in gootje, en de klem moet niet hard spannen rond de kader.
Ik heb er in elk geval geen problemen mee ondervonden.
Gebruikersavatar
s-biker gert
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 17 nov 2007 18:07
Rijdt met: S-works epic 2018, Scott scale RC 29, Specialized s-works HT
Contacteer:

Re: transport carbon fiets

Bericht door s-biker gert »

FuriousFonck schreef:
s-biker gert schreef:Waarmee transporteren jullie een carbonnen fiets als die niet in de auto kan en geen trekhaak aanwezig is? Was aan het overwegen om hem op het dak te zetten maar dat zijn systemen die vastklemmen op de framebuizen en dat zou niet echt goed zijn voor het kader (carbon zou kunnen breken naar het schijnt)
suggesties en ervaringen welkom
Gert, ik heb hier nog een dakdrager liggen die ik niet gebruik, je kan hem voor een prijsje hebben.
Is geen probleem voor de carbon: wielen staan in gootje, en de klem moet niet hard spannen rond de kader.
Ik heb er in elk geval geen problemen mee ondervonden.
pb tje :wink:
manitou.
Redactie
Berichten: 2367
Lid geworden op: za 10 mar 2007 01:16
Rijdt met: *******

Bericht door manitou. »

flupke73 schreef:
manitou. schreef:fietsdrager achteraan op de koffer
zo'n met vier/zes riemen en eentje waarin je de wielen in een goot zet

bv Fabbri Bici OK
daar kun je de armen bovenaan zo zetten dat ze de zadelpen klemmen ipv het frame
Afbeelding
ik heb er zo'n liggen (wel niet meer in gebruik wegens trekhaak en dito fietsdrager)
die kosten wat geld maar zijn hun geld meer dan waard
echt wel uit proberen of het "past",
zeker als je ooit nog een fully wil meenemen,
'k heb een Thule en die is niet "ideaal" voor twee fully's

carbon: zeker beschermen tegen krassen en wrijf-vlekke : mousse
bvb
twee down hill fietsen zonder echte problemen
wel met zo'n isolatiemouche voor verwarmingsbuizen aan de vorkpoten
dat zeg genoeg denk ik :wink:
Gebruikersavatar
eskimo1973
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13 aug 2004 00:24
Rijdt met: scott spark 900 RC 2015
Contacteer:

Re: transport carbon fiets

Bericht door eskimo1973 »

Even het topic van onder het stof halen. Ik heb sinds kort ook een carbon fiets en gebruik nu en dan mijn thule fietsrek voor op de trekhaak. Spanbandjes rond de wielen en arm op de bovenbuis. Hiervoor gebruik ik ook zo'n isolatiemousse als extra bescherming.
Ik overweeg om de fiets voortaan gewoon in de koffer te draaien ipv op het fietsrek...doe ik nu ondertussen meestal als de auto niet te vol zit met passagiers.
Zijn er mensen die andere transportmethodes of tips hebben ?

gtrz
chris
Laatst gewijzigd door eskimo1973 op wo 20 jan 2016 01:50, 2 keer totaal gewijzigd.
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: transport carbon fiets

Bericht door sam2300 »

Indien mogelijk de fiets vastzetten aan de zadelpen, of aan de zitbuis daar waar de zadelpen in je frame zit.
Gebruikersavatar
tipi
Mountainbiker
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 sep 2010 11:42
Rijdt met: Niner Air 9 Carbon, Lapierre Zesty AM

Re: transport carbon fiets

Bericht door tipi »

Allemaal niet van aan trekken,ik draai hem gewoon handvast. Is toch maar triestig als je al je bike in de koffer moet draaien omdat je bang bent voor schade aan je fietsop de drager
Plaats reactie