Veerconcepten VPP, 4barlinkage, ...
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- SusXT
- Mountainbiker
- Berichten: 5013
- Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
- Rijdt met: ene met twee wielen
Veerconcepten VPP, 4barlinkage, ...
Tijdens het doorbladeren van de koopgids bij de laatste O2bikers is met opgevallen dat fully's allemaal verschillende veerconcepten hebben. VPP, Monopivot, 4barlinkage, LRS, ... 't zijn allemaal termen die ik tegen kwam.
Welk veerconcept is nu het beste? Of welk voor/nadeel heef welk veerconcept? En is een bepaald veerconcept beter voor xc en een ander voor enduro?
Welk veerconcept is nu het beste? Of welk voor/nadeel heef welk veerconcept? En is een bepaald veerconcept beter voor xc en een ander voor enduro?
- K2-er
- Test team
- Berichten: 3630
- Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
- Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
- Contacteer:
S-curve is met vpp dacht ik zo.
Het is uiteindelijk ook allemaal marketing van de verschillende merken tegen elkaar op.
Een echt slecht systeem bestaat er niet meer, alles heeft gewoon zijn voor en nadelen.
Het is maar wat de fabrikant er van maakt.
Twee fietsen met "hetzelfde" systeem kunnen zich in de praktijk toch anders gedragen, als de link of de scharnierpunten net iets verschillen..........
Het is uiteindelijk ook allemaal marketing van de verschillende merken tegen elkaar op.
Een echt slecht systeem bestaat er niet meer, alles heeft gewoon zijn voor en nadelen.
Het is maar wat de fabrikant er van maakt.
Twee fietsen met "hetzelfde" systeem kunnen zich in de praktijk toch anders gedragen, als de link of de scharnierpunten net iets verschillen..........
en hoedat de demper van fabriek uit is getunedK2-er schreef:S-curve is met vpp dacht ik zo.
Het is uiteindelijk ook allemaal marketing van de verschillende merken tegen elkaar op.
Een echt slecht systeem bestaat er niet meer, alles heeft gewoon zijn voor en nadelen.
Het is maar wat de fabrikant er van maakt.
Twee fietsen met "hetzelfde" systeem kunnen zich in de praktijk toch anders gedragen, als de link of de scharnierpunten net iets verschillen..........
vergeet niet dat de demper een grote rol speelt hoedat een frame aanvoelt
bunny hop eens met een vpp en dan met een single pivot fiets...
dan weet je al direct hoe laat het is...
Land eens een jump op twee wielen tegelijk met een Single pivot en doe hetzelfde met een 4 bar linkage...
en je weet ook hoe laat het is
Zet eens aan achter een bocht met een single pivot of met een vpp en je weet ook hoe laat het is
Doe eens een steile afdaling met wortels met een single pivot en dan met een 4 bar linkage en je weet DIRECT hoe laat het is
Elk veerprincipe heeft zijn voor en nadelen
En dan is het de persoonlijke voorkeur van de rijder en hoe je zelf rijdt.
Ik spreek uit ervaring heb ze eigenlijk allemaal gehad, enkel het systeem van Iron HOrse is voor mij een onbekende
dan weet je al direct hoe laat het is...
Land eens een jump op twee wielen tegelijk met een Single pivot en doe hetzelfde met een 4 bar linkage...
en je weet ook hoe laat het is
Zet eens aan achter een bocht met een single pivot of met een vpp en je weet ook hoe laat het is
Doe eens een steile afdaling met wortels met een single pivot en dan met een 4 bar linkage en je weet DIRECT hoe laat het is
Elk veerprincipe heeft zijn voor en nadelen
En dan is het de persoonlijke voorkeur van de rijder en hoe je zelf rijdt.
Ik spreek uit ervaring heb ze eigenlijk allemaal gehad, enkel het systeem van Iron HOrse is voor mij een onbekende
Ga daar dan eens dieper op in i.p.v. deze vage woorden .plonsita schreef:bunny hop eens met een vpp en dan met een single pivot fiets...
dan weet je al direct hoe laat het is...
Land eens een jump op twee wielen tegelijk met een Single pivot en doe hetzelfde met een 4 bar linkage...
en je weet ook hoe laat het is
Zet eens aan achter een bocht met een single pivot of met een vpp en je weet ook hoe laat het is
Doe eens een steile afdaling met wortels met een single pivot en dan met een 4 bar linkage en je weet DIRECT hoe laat het is
Elk veerprincipe heeft zijn voor en nadelen
En dan is het de persoonlijke voorkeur van de rijder en hoe je zelf rijdt.
Ik spreek uit ervaring heb ze eigenlijk allemaal gehad, enkel het systeem van Iron HOrse is voor mij een onbekende
Om te weten hoe laat het is kijk ik op mijn horloge !
- Hubertje
- Mountainbiker
- Berichten: 10986
- Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
- Rijdt met: in de maak..
- Contacteer:
Een VPP maakt niet altijd een S-curve, maar het is wel mogelijk. Een fiets met enkel scharnierpunt maakt steeds een cirkelboog (uiteraard). Verder heeft een horst link zoals een speci ook een virtueel draaipunt en een 4BL zoals een Kona nog steeds een enkel draaipunt.
Maar wat ik bedoel met de uitvoering heeft niks met de looks te maken maar met de geometrie. Als de positie van het (eventueel virtuele) draaipunt goedgekozen is, de lengte van de achtervorken ok is, de ratio voor de demper goed gekozen,... kan je zowel een monopivot, een mono met stangetjes, een 4BL, een horst link, een VPP, een Mc pershon, of de meeste andere systemen goed of net erg slecht maken.
Ook voor een bepaald gebruik kan je niet echt zeggen wat nu het beste is. De Nomad (VPP) van santa cruz is een erg goede all-rounder, maar dat is een Heckler (van hetzelfde merk, mono zonder enige vorm van stangetjes) absoluut ook...
Wat wél is, is dat een VPP meer kickback heeft dan een goed opgestelde monopivot, en dat een monopivot (of 4BL zonder horst link) bij het remmen veel meer blokkeert dan een systeem met een virtueel draaipunt.
Maar wat ik bedoel met de uitvoering heeft niks met de looks te maken maar met de geometrie. Als de positie van het (eventueel virtuele) draaipunt goedgekozen is, de lengte van de achtervorken ok is, de ratio voor de demper goed gekozen,... kan je zowel een monopivot, een mono met stangetjes, een 4BL, een horst link, een VPP, een Mc pershon, of de meeste andere systemen goed of net erg slecht maken.
Ook voor een bepaald gebruik kan je niet echt zeggen wat nu het beste is. De Nomad (VPP) van santa cruz is een erg goede all-rounder, maar dat is een Heckler (van hetzelfde merk, mono zonder enige vorm van stangetjes) absoluut ook...
Wat wél is, is dat een VPP meer kickback heeft dan een goed opgestelde monopivot, en dat een monopivot (of 4BL zonder horst link) bij het remmen veel meer blokkeert dan een systeem met een virtueel draaipunt.