Veerconcepten VPP, 4barlinkage, ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Veerconcepten VPP, 4barlinkage, ...

Bericht door SusXT »

Tijdens het doorbladeren van de koopgids bij de laatste O2bikers is met opgevallen dat fully's allemaal verschillende veerconcepten hebben. VPP, Monopivot, 4barlinkage, LRS, ... 't zijn allemaal termen die ik tegen kwam.
Welk veerconcept is nu het beste? Of welk voor/nadeel heef welk veerconcept? En is een bepaald veerconcept beter voor xc en een ander voor enduro?
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Neen, alles hangt af van de uitvoering door de fabrikant. Er is geen beter/slechter veerconcept. Hoewel ja, er zijn er slechtere, maar die zijn meestal afgeschreven.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Hubertje schreef:Neen, alles hangt af van de uitvoering door de fabrikant.
Je wil dus zeggen, 't is maar wat de fabrikant kiest qua looks of?
Ik weet toch dat bepaalde fully's een S-curve maken en dat zou comfortabeler zijn, maar welk veerconcept daar aan vast hangt mag Joost weten.
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Bericht door Angelo. »

ik zal u mijne cursus over de veersystemen eens geven.
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Bericht door K2-er »

S-curve is met vpp dacht ik zo.
Het is uiteindelijk ook allemaal marketing van de verschillende merken tegen elkaar op.
Een echt slecht systeem bestaat er niet meer, alles heeft gewoon zijn voor en nadelen.
Het is maar wat de fabrikant er van maakt.
Twee fietsen met "hetzelfde" systeem kunnen zich in de praktijk toch anders gedragen, als de link of de scharnierpunten net iets verschillen..........
manitou.
Redactie
Berichten: 2367
Lid geworden op: za 10 mar 2007 01:16
Rijdt met: *******

Bericht door manitou. »

K2-er schreef:S-curve is met vpp dacht ik zo.
Het is uiteindelijk ook allemaal marketing van de verschillende merken tegen elkaar op.
Een echt slecht systeem bestaat er niet meer, alles heeft gewoon zijn voor en nadelen.
Het is maar wat de fabrikant er van maakt.
Twee fietsen met "hetzelfde" systeem kunnen zich in de praktijk toch anders gedragen, als de link of de scharnierpunten net iets verschillen..........
en hoedat de demper van fabriek uit is getuned
vergeet niet dat de demper een grote rol speelt hoedat een frame aanvoelt
plonsita
Mountainbiker
Berichten: 745
Lid geworden op: wo 25 okt 2006 21:21
Rijdt met: Uw Ma !

Bericht door plonsita »

bunny hop eens met een vpp en dan met een single pivot fiets...
dan weet je al direct hoe laat het is...

Land eens een jump op twee wielen tegelijk met een Single pivot en doe hetzelfde met een 4 bar linkage...
en je weet ook hoe laat het is

Zet eens aan achter een bocht met een single pivot of met een vpp en je weet ook hoe laat het is

Doe eens een steile afdaling met wortels met een single pivot en dan met een 4 bar linkage en je weet DIRECT hoe laat het is

Elk veerprincipe heeft zijn voor en nadelen

En dan is het de persoonlijke voorkeur van de rijder en hoe je zelf rijdt.

Ik spreek uit ervaring heb ze eigenlijk allemaal gehad, enkel het systeem van Iron HOrse is voor mij een onbekende
Supernaut
Mountainbiker
Berichten: 840
Lid geworden op: do 21 okt 2004 15:46

Bericht door Supernaut »

plonsita schreef:bunny hop eens met een vpp en dan met een single pivot fiets...
dan weet je al direct hoe laat het is...

Land eens een jump op twee wielen tegelijk met een Single pivot en doe hetzelfde met een 4 bar linkage...
en je weet ook hoe laat het is

Zet eens aan achter een bocht met een single pivot of met een vpp en je weet ook hoe laat het is

Doe eens een steile afdaling met wortels met een single pivot en dan met een 4 bar linkage en je weet DIRECT hoe laat het is

Elk veerprincipe heeft zijn voor en nadelen

En dan is het de persoonlijke voorkeur van de rijder en hoe je zelf rijdt.

Ik spreek uit ervaring heb ze eigenlijk allemaal gehad, enkel het systeem van Iron HOrse is voor mij een onbekende
Ga daar dan eens dieper op in i.p.v. deze vage woorden .
Om te weten hoe laat het is kijk ik op mijn horloge !
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Een VPP maakt niet altijd een S-curve, maar het is wel mogelijk. Een fiets met enkel scharnierpunt maakt steeds een cirkelboog (uiteraard). Verder heeft een horst link zoals een speci ook een virtueel draaipunt en een 4BL zoals een Kona nog steeds een enkel draaipunt.

Maar wat ik bedoel met de uitvoering heeft niks met de looks te maken maar met de geometrie. Als de positie van het (eventueel virtuele) draaipunt goedgekozen is, de lengte van de achtervorken ok is, de ratio voor de demper goed gekozen,... kan je zowel een monopivot, een mono met stangetjes, een 4BL, een horst link, een VPP, een Mc pershon, of de meeste andere systemen goed of net erg slecht maken.

Ook voor een bepaald gebruik kan je niet echt zeggen wat nu het beste is. De Nomad (VPP) van santa cruz is een erg goede all-rounder, maar dat is een Heckler (van hetzelfde merk, mono zonder enige vorm van stangetjes) absoluut ook...

Wat wél is, is dat een VPP meer kickback heeft dan een goed opgestelde monopivot, en dat een monopivot (of 4BL zonder horst link) bij het remmen veel meer blokkeert dan een systeem met een virtueel draaipunt.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Supernaut schreef:
Ga daar dan eens dieper op in i.p.v. deze vage woorden .
Om te weten hoe laat het is kijk ik op mijn horloge !
Ik wilde net hetzelfde vragen. Ik kan niet op al deze fietsen gaan rijden om te zien 'hoe laat het is'.
Plaats reactie