gecrasht

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
formax
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 21 jan 2007 17:50

Bericht door formax »

Ik kan perfect verstaan dat er bepaalde frustraties ontstaan wegens het rijgedrag van sommige automobilisten.

Los van dit ongeval en de mogelijke verantwoordelijkheid van fiets en/of automobilist pleit ik zelf voor een verplicht (her)examen om de x-aantal jaar (bvb. om de 10 jaar) waarvan de kost wordt gedragen door de chauffeur. Zonder in een 'jamaar ik ben X jaar en ik heb nog nooit een ongeval gehad'-discussie te verzeilen zou dit dan ook gelden voor elke chauffeur 10 jaar na het behalen van het rijbewijs. Dit parallel met de promotie van een correct auto- en fietsgedrag.

De inhoud en beoordeling zou hetzelfde zijn als voor een 1e examen. Ook pleit ik voor de invoer van een inschattings- en reactievermogentest waarbij inschatten van snelheid, anticiperen op situaties en de snelheid waarop dit gebeurd gestest worden. Slechte chauffeurs heb je in alle leeftijdscategorieën en bij beide seksen maar het is nu eenmaal een feit dat naarmate de leeftijd vordert (lees +65-70) het reactie en inschattingsvermogen achteruit gaat, bij de één al sneller dan de ander. Vanaf de geboorte sterven er hersencellen af, hoe minder hersencellen hoe minder synapsen (koppelingen tussen hersencellen), hoe minder associaties je hersenen kunnen maken om zintuiglijke input te verwerken en dus ook je output (reactie, redeneren,...) vertragen. In sommige gevallen is de combinatie van beide ronduit gevaarlijk. Een slecht inschattingsvermogen kan er voor zorgen dat de snelheid waarmee een object zich beweegt verkeerd wordt ingeschat. Wanneer een verkeerde inschatting gekoppeld wordt aan een vertraagde beslissing (bvb. aanzetten met de wagen of toch wachten om een baan te kruisen) worden potentieel gevaarlijke situaties gecreëerd. Als een desbetreffende situatie een mogelijke ongeval situatie wordt maken op dat moment de langere inschattings- en reactiesnelheid het plaatje compleet (of net niet).

My 2,5 cents
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

@pt3r : Blijkbaar dezelfde ervaringen als ik.....

@formax : Een rijbewijs met punten zou al volstaan. Jij bent de staatskas alweer deftig aan het spijzen.
formax
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 21 jan 2007 17:50

Bericht door formax »

pvandebe schreef:@formax : Een rijbewijs met punten zou al volstaan. Jij bent de staatskas alweer deftig aan het spijzen.
Met wat als ik vragen mag? Infrastructuur en personeel in de examencentra zijn niets voor niks laat staan dat ze gratis werken... En als het al door de overheid wordt geregeld zal het hoogst waarschijnlijk niet rendabel zijn.

Een systeem met punten is slechts een lapmiddel... dan ga je als een bepaald gevolg plaats heeft pas ingrijpen ipv de oorzaak aan te pakken. Er moet dus eerst iets gebeuren eer je een puntje kwijt raakt. Beter preventief optreden en zorgen dat er zich geen (of minder) gevaarlijke situaties voordoen.
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

Ok, maar hoe doe je dat dan praktisch ? Dan leg ik als Oost-Vlaming m'n rijexamen ergens af in zeg maar Gent terwijl 'k eigenlijk altijd Naar/in Brussel rondrij....

Ook niet relevant èh.
formax
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 21 jan 2007 17:50

Bericht door formax »

pvandebe schreef:Ok, maar hoe doe je dat dan praktisch ? Dan leg ik als Oost-Vlaming m'n rijexamen ergens af in zeg maar Gent terwijl 'k eigenlijk altijd Naar/in Brussel rondrij....

Ook niet relevant èh.
Dat doet totaal niet terzake. Een examen test je kunnen in verschillende situaties (kruispunten, centrum, verkeersdrempels, fietspaden, hellingen). Het is nu toch ook niet zo dat als je je examen in Gent aflegt je niet in Brussel mag rijden?

Trouwens is het systeem van het afleggen van je examen in de provincie waar je woont (of geboren bent weet het niet zeker) een achterlijk en nutteloos systeem (moest er een centraliseerd gegevenssysteem bestaan).
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

Je twee alineas spreken elkaar wel wat tegen....Eerst zeg je dat het niet hoeft te zijn waar je veel rijdt, daarna vind je het achterlijk van je examens lokaal af te leggen.

Maar goed, een oneindige discussie...
Gebruikersavatar
davidS
Mountainbiker
Berichten: 978
Lid geworden op: ma 07 mei 2007 20:22
Rijdt met: beter dan de gast die erop zit

Bericht door davidS »

Angelo. schreef:
Ik erger me ook soms dood aan heel de verkeersdrukte en die ergernis is dan toch te wijten aan de autochtonen ipv de allochtonen.
moet dat niet zijn auto-tonen? :wink:
formax
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 21 jan 2007 17:50

Bericht door formax »

pvandebe schreef:Je twee alineas spreken elkaar wel wat tegen....Eerst zeg je dat het niet hoeft te zijn waar je veel rijdt, daarna vind je het achterlijk van je examens lokaal af te leggen.

Maar goed, een oneindige discussie...
Het is toch nooit haalbaar om individueel een traject op te stellen met een baan die iemand vaak rijdt. Hoe weet je als je nog nooit gereden hebt waar je gaat rijden?
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

ah ok, hier bedoel je dus het allereerste rijexamen...akkoord, dat mag overal...Maar de volgenden zouden wel in de juiste omgeving moeten kunnen.
Gebruikersavatar
.:Roel:.
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: do 08 apr 2004 08:44
Rijdt met: CUBE LTD1; Specialized Epic 07 (Expert); Commencal VIP Nuts 5

Bericht door .:Roel:. »

Ben het helemaal eens met Formax!

Ik heb pas een oude man (+70j denk ik) gezien die echt letterlijk 5 min nodig had om achter zijn stuur te gaan zitten. Die moest zich echt aan alles en nogwat vasthouden om in die zetel te geraken om dan één voor één zijn benen met behulp van zijn handen naar binnen te heffen .... [-X

Geef mij dan maar een 16 jarige zonder rijbewijs achter het stuur dan zoiets.... man man ...
Plaats reactie