Met de fiets naar het werk ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

Die kilometervergoeding die jullie krijgen, die wordt betaald door de werkgever? Of uit een fonds van de overheid?
Als het betaald wordt door de werkgever, hoeveel bijkomende lasten moet hij daar dan op betalen?
Gebruikersavatar
Petrol
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 11 dec 2006 03:34
Rijdt met: KTM

Bericht door Petrol »

Splenter schreef:Die kilometervergoeding die jullie krijgen, die wordt betaald door de werkgever? Of uit een fonds van de overheid?
Als het betaald wordt door de werkgever, hoeveel bijkomende lasten moet hij daar dan op betalen?
Kijk eens op de site van de fietserbond.
Die fiets vergoeding is een gunst van de werkgever. :roll:
Onze sector, de bewaking, heeft het protocol van de fietsvergoeding niet ondertekend bijgevolg krijg ik geen fietsvergoeding. #-o

Zelf rij ik elke dag met de fiets naar het werk, weer of geen weer.
Ik doe enkel +/- 25km.
Heb wel de luxe van een douche.
Gumball
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 23 okt 2006 11:50
Rijdt met: Giant XTC comp, XT, Reba race...

Bericht door Gumball »

Ik moet elke dag naar Bxl centrum (+/- 20km enkel) en vind het te gevaarlijk om met fiets te doen!

Ik heb wel de chance dat we op ons werk een fitnes, park in nabijheid en douchemogelijkheden hebben en zodanig 's middags 1 uurke kan trainen.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Splenter schreef:Die kilometervergoeding die jullie krijgen, die wordt betaald door de werkgever? Of uit een fonds van de overheid?
Als het betaald wordt door de werkgever, hoeveel bijkomende lasten moet hij daar dan op betalen?
De fietsvergoeding, of ze nu betaald wordt door de overheid of door de privé is steeds netto, vrijgesteld van belasting.
Het heeft ook geen effect op uw forfetaire belastingsaftrek voor kosten woon-werkverkeer.
Wat het de werkgever kost zal mij een zorg zijn :-D .
Gebruikersavatar
Joe Banana
Mountainbiker
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 jul 2004 09:40
Rijdt met: Cube reaction 2008, On One Scandal 29'r (in opbouw)

Bericht door Joe Banana »

Rij ook al jaren met de fiets naar het werk (20 km enkel) ..... enkel wanneer het weer barslecht is pas ik maar dat gebeurt niet gauw.
Niet onbelangrijk .......kijk serieus uit je doppen ...... automobilisten hebben over het algemeen GEEN oog voor fietsers!!
Zeker tijdens het eerste half jaar is het wennen aan..........

Greeetz,
Joe
Gebruikersavatar
Tjorque
Mountainbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 20:49
Rijdt met: Maxx Pacemaxx

Bericht door Tjorque »

fennek schreef:
Tjorque schreef:Overweeg dan ook eens een ligfiets...

Meestal sneller en beter voor uw rug :)
Er zijn steeds meer forenzers die daarvan het nut inzien, en zeer weinigen die daar klachten over hebben...

(zie de link onderaan naar mijn "baanmachientje")

Ik doe echter maar een kwartje van wat jij zou fietsen, maar 'k twijfel er niet meer over om nog gewoon te fietsen...
Hoe zit het met zichtbaarheid? En (voor mij niet zo onbelangrijk) klimmen?
Zichtbaarheid: Bewuster rijden en defensief rijden... Maar een chauffeur die niet uitkijkt ziet gewone fietsers evenmin...

Klimmen is geen probleem als ge goed op kadans rijdt...
Gebruikersavatar
Tjorque
Mountainbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 20:49
Rijdt met: Maxx Pacemaxx

Bericht door Tjorque »

ivo schreef:En dan nog de plaats om dat ding kwijt te geraken. Bij ons op het werk ook ene met zo'n gevaarte. Zet dat maar eens ergens binnen.
Laat staan om daar met de trap af te rijden.
Mijn fiets past gewoon in de fietsenstalling hoor... 't hang natuurlijk een beetje af van welk model ge hebt...
Gebruikersavatar
Tjorque
Mountainbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 20:49
Rijdt met: Maxx Pacemaxx

Bericht door Tjorque »

Sunn xtreme schreef:
Tjorque schreef:Overweeg dan ook eens een ligfiets...

Meestal sneller en beter voor uw rug :)


ligfiets is nooit sneller. ten eerste is de lighouding niet geschikt om optimaal te renderen bij een trapbeweging.
ten 2de is de belasting veel zwaarder, al is deze anders verdeelt. uiteindelijk kost het je meer energie.

bv je haalt met een ligfiets 50km/u. de kracht die je moet ontwikkelen hier geeft te weinig rendement. Diezelfde krachtontwikkeling op een racefiets, doet je een 55 a 58/u rijden.

de regel van de airodynamica zou je naar voor kunnen brengen, maar die geldt pas echt vanaf een bepaalde snelheid. (+40/u)

daar geloof ik NIX van... staaf uw menig maar eens met cijfers.
En verklaar eens waar dat verschil in krachtontwikkeling zit, ik gebruik (voelbaar!) meer spieren in mijn benen.

waarom denk je dan dat onze ligwedstrijdrijders snelheden een stuk in de 70 op 2km vliegende start halen en PROFFESSIONELE coureurs afdrogen op een een uurs criterium indoor...?
(daarna mochten ze ineens niet meer op de piste want 't was geen reclame voor de wieler pro's)

't kan goed zijn dat de gemiddelde ligfietser niet sneller is dan de gemiddelde amateur coureur...
maar ik verneuk mijn rug, schouders en nek liever aan andere dingen dan op een koersfiets te zitten.

over aerodynamica ga'k me niet uitspreken, daar ken ik te weinig van.

Maar wat ik hier lees zijn de typische vooroordelen #-o
formax
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 21 jan 2007 17:50

Bericht door formax »

Ik ben van plan om binnenkort met de fiets naar het werk te gaan +-10km enkel.

Ik bezit momenteel nog geen fiets.
Nu is m'n vraag of het beter is een 2e hands mtb te kopen en er slicks op te smijten dan iets te kopen in het genre van de Trek SU300 ?

Nu heb ik nog geen antwoord gekregen op m'n prijsaanvragen ivm deze bike maar ik schat dat ie toch €700-800 zal kosten...

Alle hulp is welkom!

Alvast bedankt!

@Tjorque : geld voor een deftige ligfiets heb ik momenteel niet :wink:

Update :

Ok de Trek SU300 is blijkbaar wereldwijd uitverkocht...

Nu dacht ik meer aan een Scott Sub10
Laatst gewijzigd door formax op di 23 jan 2007 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Black MTBer
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 06 okt 2006 19:54
Rijdt met: Orbea

Bericht door Black MTBer »

Voor degene die 20km en meer enkel naar het werk doen met de fiets nog ni veel plat gereden?
Ik heb er ook al eens aan gedacht om de fiets te nemen voor woon/werk verkeer .(als wa extra training)
Maar mijn grootste zorg is om plat te rijden onderweg niet dak ik dit niet gemaakt zou kunnen krijgen maar vooral het idee om s'morgens om 5 uur halfweg een andere binnenband te moeten steken.
Dit is geen leuke gedachte en di kans zit er wel in .
Of kunnen hier extra handige voorzorgen voor genomen worden??
Plaats reactie