Met de fiets naar het werk

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Michaël
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: di 30 dec 2008 22:56
Rijdt met: Canyon

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Michaël »

fieldmarshall schreef:
Michaël schreef:Ik begin er morgen ook aan. 64 km heen en terug. Heb ook een crossfiets bij canyon gekocht, deze wordt binnenkort geleverd. Voorlopig met de koersfiets.
Auto juist verkocht en voor de moto word het stilaan te glad.
Ik heb mij ook aan Canyon Inflite (AL) besteld... De oude mtb had duidelijk tekenen van slijtage (bracket lager, ketting, casette en
de coating van de Fox vork) en ik heb weinig zin om m'n goede MTB te verslijten aan woon-werk verkeer. Hij zou tussen11 en 17 november verzonden worden.

M'n eerste kromstuur bike, ik ben benieuwd!

Ik heb er wel direct de spatborden bij besteld. Ik zou'm graag nog uitrusten met een bagagedrager zoals bvb op de Specialized Turbo Vado (bijna onzichtbaar) om de looks te houden en er toch een tas aan te kunnen hangen... Iemand een idee waar je dat zou kunnen aanschaffen zonder een hele e-bike bij aan te moeten schaffen?
Hey, bij mij was de fiets hier binnen de week. Ik heb vandaag en gisteren een ritje van zo.n 40 km off-road op single tracks hier ( streek oud-Turnhout) gedaan met deze canyon Inflite. En bevalt mij super! Met de standaard Crossbandjes. Mijn mtb was aan vervanging toe en heb dan voor deze gekozen. Veel sneller en wendbaarder dan de mtb. Ben er echt tevreden van! Veel plezier met jouw aanwinst!
fieldmarshall
Mountainbiker
Berichten: 153
Lid geworden op: do 29 jan 2009 19:27
Rijdt met: Specialized Crave Pro 2014

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door fieldmarshall »

Wat een epische rit deze ochtend!

Wind die aanvoelde als stormwind, smeltende sneeuwhopen en koude regen!
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Reindert »

Respect: tonnen respect =D> =D>

De eerste week dit jaar dat ik niet naar het werk ben gereden omwille van het weer :-D Ijsregen is voor mij na een uur op mijn mama roepen en daarna vingers verder laten afsterven tot thuiskomst :-D

goed gedaan!
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door roderider »

Kan er iemand mij eens een heldere financiële analyse geven of het loont om de woon werk fiets als beroepskost in te brengen?
Ik rij nu al een 2 tal jaar met mijn woon-werk mtb die ik ook voor toertochten gebruik (150km per week woon/werk + 1 toertocht van 50km)
Wij krijgen als Vlaams oveheidspersoneel een vergoeding van 15 cent per km (wat ik vrij laag vind tov de 23cent aan de federale overheid of de privé)
Dat wordt gezien als beroepsinkomst, als ik dat goed begrijp, en is vrijgesteld van belastingen (tot 23 cent per km)
op mijn belastingsbrief staat dat als 970€ volgens onder code 254.
Ik breng geen enkele beroepskost in dus berekent de fiscus een forfetair bedrag in dat die aftrekt van mijn belastbaar inkomen ?
Wat is dat bedrag of kan dat enkel als de woon werk vergoeding belast is ?
Op volgende link suggereren ze dat je beter een financiël adiviseur onder de arm neemt: http://www.fietsersbond.be/fiscaliteit- ... werknemers" onclick="window.open(this.href);return false; en ik kan begrijpen waarom.
Alleen zou ik dat alleen maar doen als ik er zeker van ben dat het iets oplevert.
Een nieuwe fiets die fiscaal aftrekbaar is zou leuk zijn natuurlijk.
Soms lees ik dat het pas interessant is als die fiets genoeg kost? Klopt dat en haal je dat voordeel er uit? (Ik hoop hier op wat ondervinding van e-bikers)
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door KWBiker »

Hier staat het helder uitgelegd :
https://financien.belgium.be/nl/particu ... jke_kosten

De vergoeding van 970 euro is nu vrijgesteld van belastingen. Als je kiest voor bewezen beroepskosten, dan zijn deze niet meer vrijgesteld.

Stel je verdient 19.960 euro bruto per jaar, dan heb je een forfaitaire aftrek van 3801 euro. In dat geval wordt deze 970 euro niet belast.
Kies je voor de bewezen kosten met dit inkomen moeten je kosten niet alleen hoger zijn dan 3801 euro, je zal ook nog eens belastingen betalen op deze 970 euro.

Een fiets schrijf je af op 3 jaar. Je koopt een elektrische van 4500 euro en je hebt 600 euro aan kosten (onderhoud verzekering, ...) per jaar. Kleding mag je niet inbrengen. Dan heb je een bewezen kost van 1500 euro afschrijving + 600 euro overige, samen 2100 euro. Je geraakt in de verste verte niet aan die 3801 euro forfaitaire kost.

Kortom, het kan maar voordelig zijn wanneer je bijvoorbeeld nog een thuiskantoor in kosten kan brengen of een andere grote kost.
Pwakke
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 mar 2012 11:26

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Pwakke »

De vergoeding van 970 euro is nu vrijgesteld van belastingen. Als je kiest voor bewezen beroepskosten, dan zijn deze niet meer vrijgesteld.
Klopt niet, de fietsvergoeding blijft vrijgesteld van belastingen indien je kiest om je werkelijke beroepskosten in te brengen. Dit is een gunstmaatregel van de overheid om mensen te stimuleren de fiets te nemen.
Een fiets schrijf je af op 3 jaar. Je koopt een elektrische van 4500 euro en je hebt 600 euro aan kosten (onderhoud verzekering, ...) per jaar. Kleding mag je niet inbrengen. Dan heb je een bewezen kost van 1500 euro afschrijving + 600 euro overige, samen 2100 euro. Je geraakt in de verste verte niet aan die 3801 euro forfaitaire kost.
Je vergeet nog het aantal gereden km per jaar in te brengen (30km/dag *220 werkdagen*0.23 EUR = dikke 1.500 EUR.

Voor mensen die veel km op een jaar rijden kan het voordelig zijn om je werkelijke beroepskosten in te brengen als men eraan denkt een nieuwe fiets aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Edlisjas »

Ik krijg van mijn werkgever geen fietsvergoeding, wel een km-vergoeding voor de auto...

Kan ik via mijn belastingaangifte een fietsvergoeding bekomen? Ik rij gemiddeld 150 a 200 km per week woon-werkverkeer.
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door roderider »

Pwakke schreef:
De vergoeding van 970 euro is nu vrijgesteld van belastingen. Als je kiest voor bewezen beroepskosten, dan zijn deze niet meer vrijgesteld.
Klopt niet, de fietsvergoeding blijft vrijgesteld van belastingen indien je kiest om je werkelijke beroepskosten in te brengen. Dit is een gunstmaatregel van de overheid om mensen te stimuleren de fiets te nemen.
Een fiets schrijf je af op 3 jaar. Je koopt een elektrische van 4500 euro en je hebt 600 euro aan kosten (onderhoud verzekering, ...) per jaar. Kleding mag je niet inbrengen. Dan heb je een bewezen kost van 1500 euro afschrijving + 600 euro overige, samen 2100 euro. Je geraakt in de verste verte niet aan die 3801 euro forfaitaire kost.
Je vergeet nog het aantal gereden km per jaar in te brengen (30km/dag *220 werkdagen*0.23 EUR = dikke 1.500 EUR.

Voor mensen die veel km op een jaar rijden kan het voordelig zijn om je werkelijke beroepskosten in te brengen als men eraan denkt een nieuwe fiets aan te schaffen.

Dank beide voor de toelichtingen. Ik denk dat ik bijlange geen 3801€ aan forfetaire kost heb.
Ik val volgens mij binnen het forfetair kostenpersentage van 3%. Is dit op de volledige inkomsten of die na aftrekken van de bedrijfsvoorheffing?
Dus ondanks dat ik door het werk 0.15EUR per km krijg kan ik ook 0.23eur per km inbrengen? (Op welke code ) Of moet ik kiezen.
Aangezien ik de fiets 3/4 (150 ww + 50km weekendtocht) voor woon werk verkeer gebruik zal ik hier ook rekening mee moeten houden.
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Reindert »

Iemand vandaag of gisteren met de sneeuw/ijzel op jaagpad Albertkanaal en/of Netekanaal gereden? Hoe ligt het erbij?
Ik twijfel of ik vrijdag al dan niet met de fiets ga.

Bedankt!
Gebruikersavatar
pukkie89
Mountainbiker
Berichten: 756
Lid geworden op: ma 08 okt 2007 17:04
Rijdt met: Specialized Stumpjumper sworks 29", Epic sworks 29"
Contacteer:

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door pukkie89 »

Ik ben gisteren langs het jaagpad gereden. Tussen Herentals en Grobbendonk ligt het nog volledig dicht. Vanaf Grobbendonk is het open.
Plaats reactie