Met de fiets naar het werk

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door MC Jo »

Yashimo2000 schreef:ivm naar het werk fietsen overweeg ik een extra wielset.
Wat zou nu de beste optie zijn/wat bolt er nu het best?
Een 28" wielset met racebanden of toch gewoon bij 26" blijven met kojaks, marathons, big apples of iets dergelijks?
Ik zal er alleen op asfalt mee rijden en vnl bij droog weer. Afstand is +-30km enkel.
Ik heb een 26" mtb.
Zonder twijfel 28" wielset met racebandjes. Ik ga hetzelfde doen!!! :)
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door aresius »

Als het puur om de snelheid gaat zal een koerswiel vlotter bollen. Dan wel oppassen voor lekrijden... :P

In het verleden ook met een 26 inch en super moto banden woon werk verplaatsingen gedaan.
Nu met een soort van cyclocrosser gaat het toch iets vlotter (35c bandjes)
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Triple-T »

Gisteren ongeluk gehad op weg naar huis.
In de Vitsdam in Bornem een auto (Audi :roll: ) te laat gezien die uit een veldweg naast een woning kwam en er vol op gereden tegen > 30km/u
Ben overkop gegaan,mijn fiets is weggekatapulteerd en lag een paar meter verder, ik ben over de auto gerold maar blijkbaar goed neergekomen [-o< [-o< want enkel een verstuikte duim en stijve nek aan overgehouden.

Mijn Rose racefiets is echter total Loss, Alu frame geplooid op 2 plaatsen door de impact, shifters beschadigd, zadel, achterwiel krom, carbonnen voorvork durf ik ook niet meer mee fietsen...
Mijn voorwiel (Fullcrum Quattro) is niks aan te zien =D> Blijkbaar heeft mijn frame de klap opgevangen, sterke wielen =D>

Die chauffeur begon eerst van zijn oren te maken, hoe het kan dat ik hem niet gezien had, hij had me van ver zien komen, echt onvoorstelbaar. Ik vlieg daar over zijn auto en ben even in schock en die begint van zijn oren maken, zijn vrouw bleef zelfs gewoon in de auto zitten.

Hij verklaart dus op het aanrijdingsformulier dat hij me had zien komen maar dat ik naar de grond aan het kijken was :roll: en dat ik pas beginnen remmen ben als ik hem hoorde remmen...
Maar meneer beslist dus toch om de weg op te rijden met zijn remork, 't is maar een fietser hé die moet maar stoppen....
Ik was mogelijks even afgeleid door iets, ik herinner me alleen nog een zwarte motorkap die alsmaar dichter kwam 8-[ 8-[ , er was wel een remspoor van 3m te zien van mijn fiets

Hij wilde op het aanrijdingsformulier niet aankruisen dat hij van een onverharde weg kwam, heb de politie er dan maar bijgehaald. Een sorry kon er zelfs niet van af, krapuul... :evil: :evil: :evil:

Straffe is dat die met zijn remork op een privé weg zand gaan storten was, hij kreeg het ook aan de stok met de eigenares van die veldweg die was buitengekomen #-o #-o terwijl ik daar op grond aan het bekomen was :roll:
Had het beter aan de politie gemeld godverd...

Iemand ervaring met zoiets?

Mijn fiets koste 2K en is 4j oud, ga die total loss laten verklaren, hoeveel betaald de tegenpartij daar van terug?
Heb geen zin om 2mnd zonder racefiets te zitten en zou me al een nieuwe kunnen kopen. Eventueel een nieuwe frameset en de onderdelen die niet beschadigd zijn.
Zou wel ongeveer willen weten wat het budget is?
Maar is het nog te riskeren om met het stuur, stuurpen, zadelpen, voorvork te rijden na zo'n klap.
hv0805
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 03 sep 2010 14:14
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.9 LTD | Canyon Roadlite 6.0

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door hv0805 »

Brute pech, kan iedereen overkomen.
Kijk uit naar een fiets die niet te veel geld kost. Zeker als ge hem dagelijks gebruikt voor woon-werk. Heb zelf net een nieuwe besteld (Canyon Roadlite 6.0) van 1000€. Ik doe nu wel 1.000 km/maand woon-werk (ipv650). Eentje met goede onderdelen maar toch niet te veel toeters en bellen (die bel staat er wel op want het is nodig in Brussel). Als ge veel kilometer woon-werk doet verslijt die meer dan recreatief fietsen. Dus een degelijke fiets is nodig maar geef niet "te" veel uit want verslijten doen ze toch.

Groetjes
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Prospeer »

Gisteren een zelf uitgestippelde off-road route van 't werk naar huis gereden (54 km). Echt prachtige vergezichten, leuke kronkelende bospaadjes, technische stukken... maar omdat er bijna geen asfalt/beton in zat (ik schat >85% off-road) was het veel zwaarder dan ik had ingeschat. Om 21u15 thuisgekomen, mss niet iets voor elke dag te doen of op een dag is m'n vrouw ook 'den bos in' denk ik 8)
Triple-T schreef:Mijn fiets koste 2K en is 4j oud, ga die total loss laten verklaren, hoeveel betaald de tegenpartij daar van terug?
Heb geen zin om 2mnd zonder racefiets te zitten en zou me al een nieuwe kunnen kopen. Eventueel een nieuwe frameset en de onderdelen die niet beschadigd zijn.
Zou wel ongeveer willen weten wat het budget is?
Maar is het nog te riskeren om met het stuur, stuurpen, zadelpen, voorvork te rijden na zo'n klap.
Niet leuk. De onderdelen kan je waarschijnlijk nog hergebruiken. Maar 4 jaar oud... hoeveel km en wat is de algemene staat van je groepset? Als je bvb bijna nieuwe tandwielen vooraan moet steken, je derailleur zijn beste tijd heeft gehad etc... zou je mss beter uitkijken naar een volledig nieuwe fiets? Dan ben je weer volledig up-to-date en is alles nieuw. Tenminste als je financiën het toelaten.
Terugbetaling: reken op een 15% per jaar afschrijving op de kapotte onderdelen (op officiële prijzen)
hv0805 schreef:Kijk uit naar een fiets die niet te veel geld kost. Zeker als ge hem dagelijks gebruikt voor woon-werk. Heb zelf net een nieuwe besteld (Canyon Roadlite 6.0) van 1000€. Ik doe nu wel 1.000 km/maand woon-werk (ipv650). Eentje met goede onderdelen maar toch niet te veel toeters en bellen (die bel staat er wel op want het is nodig in Brussel). Als ge veel kilometer woon-werk doet verslijt die meer dan recreatief fietsen. Dus een degelijke fiets is nodig maar geef niet "te" veel uit want verslijten doen ze toch.
Je kan daar op 2 manieren naar kijken, zeker als je ook veel toertochten of wedstrijden doet met eenzelfde type fiets :-) De helft van t jaar rij ik ook woon-werk met de fiets, maar dit doe ik toch op m'n race-karretje uit het duurdere segment die ik ook gebruik voor toertochten en wedstrijden.
En ja, vanmorgen door de regen gereden dus ipv zwart/wit is hij nu zwart/bruin/grijs. Maar of ik nu elke 4 maand een nieuwe ketting leg op deze fiets of op een andere maakt weinig uit. Ik kan er maar plezier van hebben, toch?
Vind het jammer als mensen hun mooiste fiets jaren aan een stuk "sparen" en die dan door een stomme val of dergelijke meer verliezen. Of erger nog: dat je een topfiets hebt staan die helemaal niet versleten is omdat die niet gebruikt wordt, maar na een jaar of 7 wel helemaal uit de mode is qua looks en achterloopt qua technologie.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Kevin82 »

Triple-T schreef:Gisteren ongeluk gehad op weg naar huis.
In de Vitsdam in Bornem een auto (Audi :roll: ) te laat gezien die uit een veldweg naast een woning kwam en er vol op gereden tegen > 30km/u
Ben overkop gegaan,mijn fiets is weggekatapulteerd en lag een paar meter verder, ik ben over de auto gerold maar blijkbaar goed neergekomen [-o< [-o< want enkel een verstuikte duim en stijve nek aan overgehouden.

Mijn Rose racefiets is echter total Loss, Alu frame geplooid op 2 plaatsen door de impact, shifters beschadigd, zadel, achterwiel krom, carbonnen voorvork durf ik ook niet meer mee fietsen...
Mijn voorwiel (Fullcrum Quattro) is niks aan te zien =D> Blijkbaar heeft mijn frame de klap opgevangen, sterke wielen =D>

Die chauffeur begon eerst van zijn oren te maken, hoe het kan dat ik hem niet gezien had, hij had me van ver zien komen, echt onvoorstelbaar. Ik vlieg daar over zijn auto en ben even in schock en die begint van zijn oren maken, zijn vrouw bleef zelfs gewoon in de auto zitten.

Hij verklaart dus op het aanrijdingsformulier dat hij me had zien komen maar dat ik naar de grond aan het kijken was :roll: en dat ik pas beginnen remmen ben als ik hem hoorde remmen...
Maar meneer beslist dus toch om de weg op te rijden met zijn remork, 't is maar een fietser hé die moet maar stoppen....
Ik was mogelijks even afgeleid door iets, ik herinner me alleen nog een zwarte motorkap die alsmaar dichter kwam 8-[ 8-[ , er was wel een remspoor van 3m te zien van mijn fiets

Hij wilde op het aanrijdingsformulier niet aankruisen dat hij van een onverharde weg kwam, heb de politie er dan maar bijgehaald. Een sorry kon er zelfs niet van af, krapuul... :evil: :evil: :evil:

Straffe is dat die met zijn remork op een privé weg zand gaan storten was, hij kreeg het ook aan de stok met de eigenares van die veldweg die was buitengekomen #-o #-o terwijl ik daar op grond aan het bekomen was :roll:
Had het beter aan de politie gemeld godverd...

Iemand ervaring met zoiets?

Mijn fiets koste 2K en is 4j oud, ga die total loss laten verklaren, hoeveel betaald de tegenpartij daar van terug?
Heb geen zin om 2mnd zonder racefiets te zitten en zou me al een nieuwe kunnen kopen. Eventueel een nieuwe frameset en de onderdelen die niet beschadigd zijn.
Zou wel ongeveer willen weten wat het budget is?
Maar is het nog te riskeren om met het stuur, stuurpen, zadelpen, voorvork te rijden na zo'n klap.
Volgens de wegcode heeft iemand die van een onverharde weg komt geen voorrang dus wat dat betreft is het in jouw voordeel (toch ivm wie in zijn recht is en wie niet).

Wat de schaderegeling betreft is het altijd een duscussie. Je krijgt amper de prijs die je ingedachten hebt want voor jou is die fiets altijd meer waard. Je weet dat je de fiets onderhouden hebt maar daar kijken ze jammer genoeg niet naar... Hopelijk valt het bedrag mee voor jou!
Het allerbelangrijkste is dat je dit hier nog kan posten en niet in het ziekenhuis ligt. Een fiets is vervangbaar (al zou ik ook uiteraard pissed zijn).
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Triple-T »

hv0805 schreef:Brute pech, kan iedereen overkomen.
Kijk uit naar een fiets die niet te veel geld kost. Zeker als ge hem dagelijks gebruikt voor woon-werk. Heb zelf net een nieuwe besteld (Canyon Roadlite 6.0) van 1000€. Ik doe nu wel 1.000 km/maand woon-werk (ipv650). Eentje met goede onderdelen maar toch niet te veel toeters en bellen (die bel staat er wel op want het is nodig in Brussel). Als ge veel kilometer woon-werk doet verslijt die meer dan recreatief fietsen. Dus een degelijke fiets is nodig maar geef niet "te" veel uit want verslijten doen ze toch.

Groetjes
Ik sluit me eigenlijk volledig aan bij Prospeer, 70% van de km's die ik rij is woon-werk verkeer.
Wil dit dan ook doen met de beste fiets die in mijn garage staat.
Ik doe zo'n 50% van het woon-werk verkeer met de fiets en kies er de beste dagen uit maar wel het hele jaar door, in de herfst en winter kom je steeds vol smurrie thuis. Soms ook wel met de mtb maar 30km asfalst bolt toch veel vlotter met een racefiets. Heb nu ook een degelijke tourfiets die ik ook kan gaan gebruiken als het nat ligt.
Gebruik mijn racefiets ook voor tourtochten in België en tijdens de zomervakantie in de Alpen wat cols mee te pakken, dus het moet degelijk materiaal zijn. Die Canyon is zeker OK maar wat zwaar om te gaan gebruiken in de bergen hé.
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Triple-T »

Dubbele post
Laatst gewijzigd door Triple-T op zo 22 mei 2016 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Triple-T »

Kevin82 schreef: Volgens de wegcode heeft iemand die van een onverharde weg komt geen voorrang dus wat dat betreft is het in jouw voordeel (toch ivm wie in zijn recht is en wie niet).

Wat de schaderegeling betreft is het altijd een duscussie. Je krijgt amper de prijs die je ingedachten hebt want voor jou is die fiets altijd meer waard. Je weet dat je de fiets onderhouden hebt maar daar kijken ze jammer genoeg niet naar... Hopelijk valt het bedrag mee voor jou!
Het allerbelangrijkste is dat je dit hier nog kan posten en niet in het ziekenhuis ligt. Een fiets is vervangbaar (al zou ik ook uiteraard pissed zijn).
Ik maak me inderdaad geen zorgen over wie in fout was, denk dat de verzekering van de tegenpartij daar ook niet veel spel van zal maken.
Behalve wat spierpijnen en een wat verstuikte duim hou ik er lichamelijk niks aan over, begrijp het nog altijd niet goed. Vallen is een kunst zeker... [-o<

De fiets is binnen bij een hersteller voor een bestek te laten maken.
De fiets is al 5j oud, hij kostte in 2011 €1700, sommige onderdelen zoals de wielen (2j), cranck (2015), ketting, tandwielen, cassette zijn recent vernieuwd.
Ben aan het twijfelen wat de beste strategie is?
De fiets volledig pertotal verklaren en de aankoop factuur meegeven aan de verzekering.
Of de kosten om alle kapotte onderdelen te vervangen : frame, shifters, vork, zadel, stuur, zadelpen, wielset.
Denk dat het algauw even duur zal worden als een complete fiets maar misschien dat het dan moeilijker is voor de verzekering om afschrijving in rekening te brengen?
Mijn helm ga ik ook in rekening brengen en handschoentjes.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Kevin82 »

Voo de fiets op zich zit je met een restwaarde. Dus nieuw 1700€ en daar gaat jaarlijks een bedrag af en dat is de restwaarde (vergelijkbaar met catalogusprijs van een auto). Zijn er meer kosten aan dan de fiets nog waard is dan krijg je gewoon dat bedrag. Uiteraard is kledij nog afzonderlijk te rekenen.
Plaats reactie