Met de fiets naar het werk

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
JPO
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: za 05 apr 2014 09:17
Rijdt met: Veurne Scott Spark 730

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door JPO »

Ik rijd elke dag met fiets naar werk 18 km enkel.
Elk weer elke temperatuur.
Met carbon koersfiets, soms met de mtb 29"
Iedere maand 145€ fietsvergoeding.

Mvg
JP
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Edlisjas »

Ik rij regelmatig met de fiets naar het werk, afhankelijk van het uur dat ik begin met werken (soms heel vroeg) doe ik dat 2 a 3 keer per week. Afstand is 30 km enkel. Ik krijg geen fietsvergoeding, ik heb er wel naar geïnformeerd maar ik krijg al een woon-werkverkeer vergoeding om met de auto te komen. Weet iemand of dit combineerbaar is met een fietsvergoeding?
jlanslots
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 nov 2013 12:44
Rijdt met: Cube acid 29'er

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door jlanslots »

Dit zijn zaken die volledig met de werkgever te regelen zijn (of je moest leerkracht of iets dergelijks zijn, dan staat dit in de CAO beschreven).
Fietsvergoeding is geen verplichting, maar is volgens de goodwill van de werkgever.
Ik fiets bijvoorbeeld 1 tot 3 maal per week naar het werk met de fiets (34 heen, 34 terug), maar ik krijg wel een fietsvergoeding.
Deze is dan voor zogezegd elke dag, maar dan uiteraard aan een iets lagere km-vergoeding.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Edlisjas »

jlanslots schreef:Dit zijn zaken die volledig met de werkgever te regelen zijn (of je moest leerkracht of iets dergelijks zijn, dan staat dit in de CAO beschreven).
Fietsvergoeding is geen verplichting, maar is volgens de goodwill van de werkgever.
Ik fiets bijvoorbeeld 1 tot 3 maal per week naar het werk met de fiets (34 heen, 34 terug), maar ik krijg wel een fietsvergoeding.
Deze is dan voor zogezegd elke dag, maar dan uiteraard aan een iets lagere km-vergoeding.
Zit er, buiten die fietsvergoeding, ook een andere vorm van vergoeding voor woon- werkverkeer in je salaris?
jlanslots
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 20 nov 2013 12:44
Rijdt met: Cube acid 29'er

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door jlanslots »

Ik krijg nu (in het zwart) nog tankkaarten van een bepaald bedrag.
Maar ik heb voordat ik dit allemaal ging navragen bij m'n werkgever ook is even uitgespit en er bestaan regelingen dat je bijvoorbeeld 3 dagen met de fiets komt en dan 2 met de auto. Dit moet je dan zelf opvolgen (en noteren) en op die manier word je uitbetaald afhankelijk van het aantal fietskilometers en autokilometers. Dit systeem vonden ze echter wat veel werk in mijn geval, dus hebben ze in mijn geval fietsvergoeding + tankkaarten voorgesteld.
Ik werk momenteel wel bij een kmo, dus wat dit geeft bij een multinational dat weet ik niet. Ik gok dat bovenstaande daar zeker niet gaat lukken.
Gebruikersavatar
LV
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 29 jul 2007 15:36
Rijdt met: Koga X runner

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door LV »

Edlisjas schreef:Ik rij regelmatig met de fiets naar het werk, afhankelijk van het uur dat ik begin met werken (soms heel vroeg) doe ik dat 2 a 3 keer per week. Afstand is 30 km enkel. Ik krijg geen fietsvergoeding, ik heb er wel naar geïnformeerd maar ik krijg al een woon-werkverkeer vergoeding om met de auto te komen. Weet iemand of dit combineerbaar is met een fietsvergoeding?
Ik kom enkel de periode vanaf eind februari tot eind oktober met de fiets naar't werk (is 35km enkel). In deze periode probeer ik dit 2x per week te doen. Meer is moeilijk regelbaar met de vrouw die naar Brussel moet en 's avonds ten vroegste om 18u thuis is, en dan nog 2 kids. Met de fiets vertrek ik ten laatste om 6.30u zodat ik rond 8.00u kan beginnen te werken. 's Avonds probeer ik dan ten laatste om 16.30u terug naar huis te vertrekken, ben dan rond 18u thuis.
Voor de dagen dat ik met de fiets kom krijg ik een fietsvergoeding (papier invullen op eer en geweten). Ik ben overeengekomen met de dienst administratie dat ik de fietsdagen bundel per 10 dagen (+/-). De andere dagen kom ik met de auto (geen firmawagen).
Fietsvergoeding is een gunst van de werkgever, is bij mij nog pas de laatste 2 jaar ingevoerd, daarvoor reed ik ook al met de fiets naar't werk zonder fietsvergoeding.
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door TimW »

Edlisjas schreef:Ik rij regelmatig met de fiets naar het werk, afhankelijk van het uur dat ik begin met werken (soms heel vroeg) doe ik dat 2 a 3 keer per week. Afstand is 30 km enkel. Ik krijg geen fietsvergoeding, ik heb er wel naar geïnformeerd maar ik krijg al een woon-werkverkeer vergoeding om met de auto te komen. Weet iemand of dit combineerbaar is met een fietsvergoeding?
Dit is zeker combineerbaar.
Ik vul op het einde van de maand een blad in met het aantal gefietste dagen en stuur dit door naar de personeelsdienst.
De volgende maand wordt de fietsvergoeding dan gestort. Voor de gefietste dagen krijg ik dan uiteraard geen vergoeding om met de auto te komen.

Vastgelegde regels zijn er (nog) niet, buiten de 0.22€/km dat je onbelast kan krijgen.
De rest is goodwill van de werkgever, of een eventuele vakbond dat de fietsvergoeding mee in de onderhandelingen van de CAO zet.
Hoe je het aantal dagen met de fiets registreert zal ook van firma tot firma afhangen.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Edlisjas »

Ik heb één en ander eens bekeken. Mijn schoonbroer is personeelsdirecteur en het is inderdaad combineerbaar. Ik krijg nu een woon- werkverkeervergoeding van €195/maand. Als ik € 0,22/km fietsvergoeding zou krijgen is dat in mijn geval ongeveer €6/dag meer dan dat ik krijg om met de auto te komen.
Jean88
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 09 sep 2012 20:02
Rijdt met: Merckx Cross + Trek Cobia 29er

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Jean88 »

Ik plan om vanaf volgende week minimaal 1 keer per week met de fiets te gaan. (Kleine 30 km enkel) Wat eten jullie zoal voor en na de tocht? Ik zou graag het eten vooraf beperken en na de rit iets eten dat dan moet dienen als ontbijt en recup. Iemand adviezen?
hv0805
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 03 sep 2010 14:14
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.9 LTD | Canyon Roadlite 6.0

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door hv0805 »

Ik eet 's morgens gewoon een aantal (2-3) boterhammen moet toespijs (soms banaan, soms choco, soms confituur) Niks speciaal. 's Avonds wacht ik tot het vrouwke thuis is en dan eten we gewoon dagelijkse kost. (niet te veel, weeg het soms af om toch een beetje op de lijn te passen). Een tocht van 30 km naar het werk kan je niet vergelijken met een tocht van 30 km in het veld. Zorg wel dat ge altijd een hapje in de rugzak hebt, een slag van de hamer is niet plezierig, dat moet ge trachten te voorzien.

Op dit ogenblik moet ik nog met de trein omdat de knie nog niet volledig in orde is. Vanaf januari ga ik terug met de fiets, 16km enkel en vanaf maart (ga dan verhuizen) 25km enkel. Maar vooral de hoogtemeters tellen, ongeveer 300hm/dag en op het einde van de week begint dat wel door te wegen.

Ook op de kledij moet ge een beetje opletten. Kleed u vooral niet te warm. Ik zie er veel uitgedost alsof ze op de Noordpool gaan fietsen. Belangrijk zijn wel droge handen en voeten. Ikzelf heb waterdichte schoenen en kousen en ook waterdichte handschoenen. Dat uw benen nat worden is geen probleem, ook niet over 30 km, ze zijn toch altijd in beweging. Zorg dat bovenlijf droog blijft.
Succes ermee.
Plaats reactie