Met de fiets naar het werk

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door _anonymus_ »

Iemand tips om bagage mee te nemen op de koersfiets?
Tegenwoordig ben ik veel voor het werk de baan op en heb ik mijn laptop steeds bij.
Als ik dan gewoon naar kantoor moet, ga ik met de fiets maar dan moet ik die laptop in een rugzak meesleuren. Afstand is 43 km enkel, dus aangenaam is anders, is een zware laptop.
Ik dacht aan een systeem van een bagagedrager voor op de zadelpen en compatibele zijtassen, maar ik ken niet veel opties. BBB heeft een bagagedrager die er geschikt uit ziet (met zijstukken om ervoor te zorgen dat de tassen niet in het wiel slaan), maar welke tassen zou ik daarvoor kunnen gebruiken?
http://nl.bbbcycling.com/accessories/carriers/BCA-02" onclick="window.open(this.href);return false;
hv0805
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 03 sep 2010 14:14
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.9 LTD | Canyon Roadlite 6.0

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door hv0805 »

mocht het u interesseren, ik heb nog zo eentje te koop, ligt er al een tijdje en gebruik hem niet meer.

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 2#p1552812

Heeft wel niet de zijstukken, maar die kan je afzonderlijk aankopen.

Herman
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door tek-zotic »

Triple-T schreef: Dat beschrijft ongeveer hoe ik dezer dagen rondrij, ik voel me veiliger dan in de zomer.
Mijne magicschine in strobo, daar kijken ze inderdaad niet naast
maar dat verblind wel enorm. En dan zijn er nog van die pipo's die hun lampje op strobo laten staan op het jaagpad waardoor de medebikers verblind worden. Ik vind dit enorm storend.
QM
Mountainbiker
Berichten: 955
Lid geworden op: zo 08 nov 2009 20:43
Rijdt met: Na de rit in gebroken wit

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door QM »

tek-zotic schreef:
Triple-T schreef: Dat beschrijft ongeveer hoe ik dezer dagen rondrij, ik voel me veiliger dan in de zomer.
Mijne magicschine in strobo, daar kijken ze inderdaad niet naast
maar dat verblind wel enorm. En dan zijn er nog van die pipo's die hun lampje op strobo laten staan op het jaagpad waardoor de medebikers verblind worden. Ik vind dit enorm storend.
Zo denk ik er ook over, en je kan moeilijk verwachten als je iemand gaat verblinden dat ze dan nog uw afstand en snelheid goed kunnen inschatten... Zo is het ook bij motorfietsen die met groot licht gaan rijden om gezien te worden, zeer gevaarlijk is dat!
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Mister No Chaïn »

QM schreef:
tek-zotic schreef:
Triple-T schreef: Dat beschrijft ongeveer hoe ik dezer dagen rondrij, ik voel me veiliger dan in de zomer.
Mijne magicschine in strobo, daar kijken ze inderdaad niet naast
maar dat verblind wel enorm. En dan zijn er nog van die pipo's die hun lampje op strobo laten staan op het jaagpad waardoor de medebikers verblind worden. Ik vind dit enorm storend.
Zo denk ik er ook over, en je kan moeilijk verwachten als je iemand gaat verblinden dat ze dan nog uw afstand en snelheid goed kunnen inschatten... Zo is het ook bij motorfietsen die met groot licht gaan rijden om gezien te worden, zeer gevaarlijk is dat!
Ik moet iedere dag de brug van de E314 over waaronder zich een file bevind, de af - en oprit nemen om wat plaatsjes te winnen is dan ook een veel gebruikte methode daar. Plaatsen verliezen is geen optie dus je ziet daar stoten ze, ik heb eens geluk gehad dat ik niet 5 minuten eerder was want er lag er ene op zijn dak op het fietspad. Daar staat mijn lamp (1200lm) rechtdoor op flikkeren, dat is de enige manier om aan lijfbehoud te doen.

Voor andere fietsen is een straffere lamp een zegen. Vroeger had ik iets simpel van 200lm en dat geeft zo'n smalle bundel dat je een andere fietser niet ziet tot hij 10m voor je neus opduikt. Tegenwoordig zie ik een meter of 40 ver en heb ik dat probleem nooit meer. Ik heb het hier wel over een onverlichte weg tussen de velden. Voor het stuk dat ik langs de straat rij gebruik ik een andere lamp.

Je hoeft trouwens geen straffe lamp te hebben om iemand te verblinden. Er rijden genoeg fietsers rond met een simpele naafdynamo die denken dat ze de vliegtuigen licht moeten geven, dat verblind ook gewoon.
Gebruikersavatar
Ward #3
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: do 09 okt 2003 21:50
Rijdt met: Kona King Kahuna RockShox RS-1

medebikers Fiets-o-strada Mechelen -Antwerpen

Bericht door Ward #3 »

Zijn er hier nog anderen die 's morgens richting Antwerpen rijden vanuit Mechelen, en 's avonds omgekeerd? Ik zou v.a. Januari vanaf Zemst tot in de Antwerpse haven rijden, om daar om 8h aan te kunnen komen.. Wel niet elke dag. 120km per dag zou wat te zot worden.
tib888
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 10 aug 2009 15:45
Rijdt met: geen

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door tib888 »

Ik rij soms vanuit Rumst naar Antwerpen. Even een omweg langs de dijken naar Duffel vanwaar je de fietsostrade kunt nemen tot aan de Ring.
Triple-T
Mountainbiker
Berichten: 804
Lid geworden op: vr 15 okt 2004 21:03
Rijdt met: Orbea Alma

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Triple-T »

QM schreef:
tek-zotic schreef:
Triple-T schreef: Dat beschrijft ongeveer hoe ik dezer dagen rondrij, ik voel me veiliger dan in de zomer.
Mijne magicschine in strobo, daar kijken ze inderdaad niet naast
maar dat verblind wel enorm. En dan zijn er nog van die pipo's die hun lampje op strobo laten staan op het jaagpad waardoor de medebikers verblind worden. Ik vind dit enorm storend.
Zo denk ik er ook over, en je kan moeilijk verwachten als je iemand gaat verblinden dat ze dan nog uw afstand en snelheid goed kunnen inschatten... Zo is het ook bij motorfietsen die met groot licht gaan rijden om gezien te worden, zeer gevaarlijk is dat!
Ik gebruik die strobo functie enkel in goed verlichte omstandigheden en in druk verkeer.
Lamp staat op mijn helm, ik richt die dan wat omhoog maar op zo'n moment vind ik het belangrijker om gezien te worden met al die zotten op 4 wielen, auto's verblinden me trouwens ook. Je moet niet recht in die lamp kijken hé.

Op een donker jaagpad gebruik ik die flikkerstand uiteraard niet, dan zie ik zelf ook geen steek.
Bij tegenliggers op donkere paden probeer ik trouwens altijd wat opzij te schijnen.
hv0805
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 03 sep 2010 14:14
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.9 LTD | Canyon Roadlite 6.0

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door hv0805 »

Berichtje voor de fietser met de oranje MTB die mij vanmorgen op de Troonlaan in Etterbeek rond 7h50 voorbij stak: KUNT GE IN HET VERVOLG DE WEGCODE RESPECTEREN AUB. Voor een rood licht moet men blijven staan behalve met een bord 23a of 23b. Ik ben het kotsbeu van die fietsers die de wegcode volledig aan hun laars lappen. Een "fietspad" niet gebruiken kan ik soms nog inkomen omdat sommige die naam "fietspad" niet waardig zijn. Maar een rood licht moet men respecteren, die staan er niet als kerstverlichting. Het is door uw egoïstisch gedrag dat alle fietsers een slechte naam krijgen.
Hij zal dit waarschijnlijk niet lezen maar anderen wel, hopelijk helpt het.
Dagelijks fiets ik door Brussel en als je merkt hoe weinig fietsers en voetgangers de wegcode respecteren valt mijn weinig haar dat ik nog heb nog vlugger uit.

Voila, daarmee is mij hartje gelucht.
hv0805
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 03 sep 2010 14:14
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.9 LTD | Canyon Roadlite 6.0

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door hv0805 »

Ben vanmorgen in Brussel op de Troonlaan met opzet van de baan gereden. Reeds ongeveer 1 m van de geparkeerde wagens en voelde plots iets aan de linkerkant. Vervolgens met een smak tegen de geparkeerde wagens gevlogen. Bestuurder is met hoge snelheid doorgereden. Gelukkig waren er getuigen die de nummerplaat genoteerd hebben. Blessures vallen nogal mee: gekneusde ribben, op de linkerbil staat nu een bult ter grote van een tennisbal, blauw oog. Helm is zwaar beschadigd, in 2 gebroken. De fiets zelf weet ik nog niet, staat nog bij de politie.
Ik denk dat ik een goede engelbewaarder heb.

Ik hoop dat ze hem vinden.
Zal me wel niet beletten om begin volgend jaar terug de fiets te nemen om elke dag door Brussel te rijden.
Plaats reactie