Met de fiets naar het werk

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
peter-bastanie
Mountainbiker
Berichten: 347
Lid geworden op: do 03 jul 2008 17:27
Rijdt met: minerva starlight + granville puls 4.0

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door peter-bastanie »

Chimaera schreef:Op mijne "winter"fiets (emd9) liggen momenteel nog racekings, heeft er iemand ervaring met deze bandjes in verse sneeuw ? Mijn fietsroute loopt volledig over jaagpaden langs het netekanaal, de kleine nete en het albertkanaal. Ik heb nl niet echt een alternatief (op de flash liggen nu blackpanthers maar die krijg ik niet gemonteerd op de crest velgen van de niner)
Verse sneeuw vind ik totaal geen probleem om in te rijden het is alleen die sneeuw die keihard ligt of ijsvorming zoals vanmorgen die voor problemen zorgt.
Maar zoals eerder al vernoemd relax rijden en geen bruuske bewegingen bij het afdraaien .
Spijkerbanden heb ik helemaal geen behoefte aan en ik rij ook de heel winter met de bike naar het werk
Gebruikersavatar
Lust
Mountainbiker
Berichten: 364
Lid geworden op: za 11 nov 2006 12:33
Rijdt met: Scott Racing Team custom build & Scott Spark 40
Contacteer:

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Lust »

Met de fiets val ik veel minder dan te voet bij ijzel en sneeuw.
Ik vertrek wel iets vroeger dan anders, maar da's meestal om te anticiperen op de andere weggebruikers. Ik doe er nauwelijks langer over dan anders.
Goed vooruit kijken en relax vanuit de heupen sturen en zo weinig mogelijk of helemaal niet remmen als het kan. Ook kijken naar waar je wil rijden in plaats van krampachtig naar je voorwiel te turen. Zo moet je eigenlijk altijd rijden, maar bij gladde wegen nog ietsje meer geconcentreerder en dan kom je er wel.
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door G-m@n. »

flash staat klaar voor morgen op te rijden :drunk:
vienne
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: za 04 sep 2010 16:09
Rijdt met: VR46.IT

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door vienne »

Ik heb efkes de nagelbanden gestoken voor morgen...
We zien wel wat het wordt. :bounce:
aimé
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 06 okt 2004 21:14

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door aimé »

ik ben er al !
90 minuten in een kleine sneeuwstorm
rijden geen probleem, maar had in het begin moeilijkheden om adem te halen tussen de sneeuwvlokken door. dacht toen efkes aan terugkeren. Maar toch doorgebeten.
Halverwegen kon ik niemeer schakelen, alles zat vol sneeuw (iemand tips?). Dus op een mini-verzet verder gemoeten.

Nu een boke en een extra koffieke!

De collega's??? nee die zijn hier nog niet. Ze komen van 20 km dichter, maar zullen wel ergens in de file staan, om dan straks te zagen en dan de verloren tijd niet te moeten inhalen...
Gebruikersavatar
Tom
Mountainbiker
Berichten: 332
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: Ridley Scorpion, Scott Addict Sl, Emrin cross
Contacteer:

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Tom »

't Was gezellig op de fiets (Opwijk-Brussel), buiten de wind die de sneeuw in de ogen blies. Vond de hoeveelheid sneeuw die er gevallen was beetje tegenvallen, was eerder sprake van smeltende sneeuw / ijsregen. Toch zorgde dat pelleke van een cm of 2 voor problemen op de helling tussen Bollebeek en Brussegem (steenweg op Asse). Nog geen 4% omhoog maar er waren er die daar niet omhoog geraakten in hun blikken doos :-).
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door MC Tim »

Tom schreef:'t Was gezellig op de fiets (Opwijk-Brussel), buiten de wind die de sneeuw in de ogen blies. Vond de hoeveelheid sneeuw die er gevallen was beetje tegenvallen, was eerder sprake van smeltende sneeuw / ijsregen. Toch zorgde dat pelleke van een cm of 2 voor problemen op de helling tussen Bollebeek en Brussegem (steenweg op Asse). Nog geen 4% omhoog maar er waren er die daar niet omhoog geraakten in hun blikken doos :-).
Die helling geeft altijd miserie als het gesneeuwd heeft. Dat ze daar niet wat grondiger strooien of opkuisen, ik snap de gemeentediensten toch niet zenne...
Gebruikersavatar
Streets
Mountainbiker
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma 20 sep 2004 16:25
Rijdt met: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
Contacteer:

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Streets »

MC Tim schreef:
Tom schreef:'t Was gezellig op de fiets (Opwijk-Brussel), buiten de wind die de sneeuw in de ogen blies. Vond de hoeveelheid sneeuw die er gevallen was beetje tegenvallen, was eerder sprake van smeltende sneeuw / ijsregen. Toch zorgde dat pelleke van een cm of 2 voor problemen op de helling tussen Bollebeek en Brussegem (steenweg op Asse). Nog geen 4% omhoog maar er waren er die daar niet omhoog geraakten in hun blikken doos :-).
Die helling geeft altijd miserie als het gesneeuwd heeft. Dat ze daar niet wat grondiger strooien of opkuisen, ik snap de gemeentediensten toch niet zenne...
ze doen dat express. Diensthoofden in Wemmel zijn ongeloofelijk pro-bike :lol: :lol:

Spijtig dat ik vandaag van thuis uit werk, nog nooit zo gevloekt dat ik niet mocht vertrekken :evil:

Streets
mud devil
Mountainbiker
Berichten: 187
Lid geworden op: do 06 apr 2006 19:16
Rijdt met: CANYON 29"

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door mud devil »

bandjes??

hey ervaren forensers, n vraagje... mijn woonwerkfiets is een oude cross velo concorde waar ik vaste spatbordjes heb opgezet.. kleding blijft langer proper etc...

heb nu de winterbandjes gestoken.. heb vooraan de semislick cross van schwalbe gelegd (28 x 30mm), en achteraan een kleine noppenband van bontrager (ook 30mm)...

wat denken jullie? ok zo of msn beter de semi slick van achteren leggen... :oops: :oops:


file
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Met de fiets naar het werk

Bericht door Serge R »

Volgens de Fietsersbond rijdt 13% van de werknemers en 30% van de scholieren in Vlaanderen ’s winters met de fiets naar het werk. Met winterbanden kun je je tweewieler alvast wat tegen de sneeuw wapenen.
Goede winterbanden voor fietsen kosten tussen de 30 à 35 euro het stuk. Ze zijn niet op één winter versleten. Wie een beetje handig is kan ze de volgende winter opnieuw opleggen. Fietsenhandelaar Dimitri Geens van fietsenhandel Moozes in Meerhout heeft al wat winterbanden moeten opleggen.
“Als fietsen worden binnengebracht voor onderhoud, raden wij vanaf half november tot eind februari winterbanden aan. De rubbersamenstelling is anders, zodat ze soepeler blijven bij koud weer. Er is ook een variant met spikes, maar die zal je niet gauw in België zien, dat is meer voor landen als Duitsland.”
Winterbanden blijven voorlopig wel nog meer een fenomeen voor sportfietsers of lange woonwerkfietsers. “In de stad is er voorlopig amper vraag naar”, klinkt het nog.
“Of zet je banden platter”
“Wie geen 30 euro veil heeft voor winterbanden, kan zijn banden zelf platter zetten, zodat de banddikte breder wordt”, weet beroepsbrandweerman Dries Echelpoels. Hij fietst winter en zomer van Parike (Brakel) vier dagen per week naar zijn werk bij de brandweerpost in Lillo (Antwerpen) en is 8 uur onderweg om heen en terug te geraken.
Nog een handvol tips van deze ervaringsdeskundige:
Let erop dat je winterbanden koopt met zacht rubber. Ze moeten meegeven.
Je mag zeker niet op de voorrem remmen of van je zadel gaan.
Dries zet ’s winters zijn zadel altijd lager, zodat zijn zwaartepunt automatisch lager komt te liggen. In de bochten houd hij maar één voet op het pedaal en probeert hij zijn fiets zo recht mogelijk te houden en de bocht met het lichaam te nemen.
Houd rekening met een langere remafstand.
(Bron: Gazet van Antwerpen/Het Belang van Limburg)

:-k :-k :-k
Plaats reactie