Respecteer beginnende bikers !!

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Strikybart
Mountainbiker
Berichten: 697
Lid geworden op: wo 19 jul 2006 13:20
Rijdt met: Thompson Razor Blauw/zilver
Contacteer:

Respecteer beginnende bikers !!

Bericht door Strikybart »

Naar aanleiding van de TT in Stevensevennen van gisteren 15/8 wil ik even volgend puntje aankaarten:

Voor diegenen die daar geweest zijn zullen heel goed weten waarover ik het heb, anderen gebruiken hun verbeelding maar even, hier is de situatie:
een lange zandweg met aan het einde een korte maar steile klim, boven neem je een draai en moet je weer steil naar beneden. Beneden is een klein paadje en dan weer direct even steil omhoog in twee keer. Voor de echte bikers is dit een fantastisch stukje tijdens een TT. Probleem is dat dit stuk lag op 10km van het einde en dus voor al de afstanden. Onderweg passeerde ik vaders met kinderen, vrouwen (nx persoonlijks he ladies ;)) en "mtb-toeristen" (mensen die gewoon voor de fun opt gemakske wat mtb-en) die duidelijk niet elke week op een mountainbike zitten zoals de meeste hier onder ons.
Aannemelijk is dat zij deze klim niet halen al rijdend. Zelf moest ik bijna boven ook afstappen trouwens. Wat is nu mijn probleem: net op het moment dat wij afstappen komt er een "speeddevil" aangevlogen die probeert om de klim wel te hale en die rijdt op de afgestapte biker en maakt dan van z'n oren dat de tragere rijders weg moeten blijven van TT's as ze der niks van kunne en meer van dit soort taal. Ik heb het zelf vroeger ook meegemaakt en ik kan zegge dat het ontmoedigd om TT's te rijden.

Ik weet niet of dit probleem hier al eens gesteld is (zo ja mag je dit gewon deleten) maar wil toch even benadrukken dat zoiets eigenlijk niet kan!!

Beginnende bikers zijn ook bikers en verdienen evenveel respect als deze die behendig als een slang over het parcour vliegen tegen 30km/h.

Ik weet dat er slechts een kleine groep bikers zich nu zal aangesproken voelen maar ik wil toch even laten weten dat ik het betreur dat dit soort gedrag aanwezig is bij sommigen en kan maar hopen dat het niet al te veel voorkomt.

Aan de beginnende bikers en mtb-toeristen: laat jullie niet ontmoedigen door dit soort dwaas gedrag en keep on biking!

Grtz
Gebruikersavatar
Big
Mountainbiker
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 08 aug 2005 22:05
Rijdt met: Trek 8500 (2011)
Contacteer:

Bericht door Big »

Strikybart,

dit is inderdaad een gekent probleem. Ik erger mij ook aan zo een mannen die iedereen liggen op te jagen, zelfs aan de kant duwen.
Ik wacht op het moment dat dit eens bij mij gaat gebeuren :evil: .

Lees ook eens volgende topic:

http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=16659
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

Little off-topic, daar ik geen beginner ben :P .

Maar, op de 120 km van Poperinge wou er iemand sneller naar boven dan ik op een klimmetje. Vriendelijk als ik ben, ga ik dan even aan de kant rijden en doe ik teken dat hij kan passeren. En even vriendelijk als ik ben, zeg ik dan ook nog eens alstublieft bij het passeren. Reactie van deze 'biker'? Nougatbollen. Geen dank u wel, niks. :roll:
Onnozel als ik ben, begin ik dan in de plaats van die 'biker' te praten:
"Alstublief"
"Ja, dank u wel, dat had ge niet moeten doen"
"Tuurlijk wel, kleine moeite, graag gedaan"
Luid genoeg.
Ik denk dat hij hierdoor wat in zijn gat gebeten was, want hij deed nogal moeite om zo snel mogelijk weg te komen. :lol: Op de volgende klim stak ik hem voorbij, alwaar hij aan het wandelen was ... :lol: :lol: Jammer genoeg was het pad daar breed genoeg.
Ik heb hem niet meer gezien.
Komisch.
Fluffy
Mountainbiker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 31 jul 2003 10:28

Bericht door Fluffy »

Ik zal altijd vriendelijk vragen om op kant te gaan, en achteraf ook bedanken. Zelf zal ik ook opzij gaan voor een snellere rijder.

Maar er zijn ook tragere rijders die echt weigeren om opzij te gaan en die direct beginnen brullen als je ze voorbij rijdt, ook al ben je er vriendelijk tegen. Net zoals er mannen zijn die je de kant inrijden...

Dus 't moet een beetje van 2 kanten komen hé...
Gebruikersavatar
Bmweke
Mountainbiker
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 29 aug 2003 23:42
Rijdt met: Ghost RT Scandium, Look 486 custom

Bericht door Bmweke »

zoals fluffy zegt het moet ook van 2 kanten komen.
Ik ben ook van de iets sneller mannen en sta meestal in de fille als er over ne "molshoop" gereden moet worden :oops: :wink:
Het is ook tegenwoordig gewoon te druk aant worden op de TT's.

Dat is ook de reden waarom ik zoveel mogelijk wegblijf van TT's en mij meer bezig hou met marathon's, chrono's en en eventueel nen XC.

Maar, dat is nog geen reden om tragere bikers uit te schelden of er zelfs tegenaan te rijden
[-X .

Meestal zijn het dan nog van die mannen dat denken dat ze snel zijn maar als ze op een marathon of chrono komen van het kaske naar de muur gereden worden... :roll:


Gewoon een beke respect en vriendelijkheid voor elke biker.
Precies of zij zijn geboren als volleerd biker :roll:
stef78
Mountainbiker
Berichten: 559
Lid geworden op: do 11 aug 2005 13:43
Rijdt met: viper fugitif en megamo trial pro26"

Bericht door stef78 »

heb het ook al gehad dat ze achter mij aant blazen waren maar ze hebben me nog nooit aangeraakt, mocht da wel he tgeval zijn dan haal ik ze wel te voet in :evil:

laatste tijd word ik ni dikwijls meer ingehaald maar haal ik wel soms personen in, ik heb wijselijk een bel hangen dan kan niemand nix zeggen...als er ene trager is of ik, wel zij het zo he, ben ook nog traag geweest hoor, die mens heeft ook betaald, geen zorg.

heb het ook voorgehad dat we een tijdje achter ne man of vijf hingen in een dubbel traktorspoor, ipv die mannen dan wa opzij te gaan, nee die blijven kletsen en gewoon in het midden hangen, een beetje opzij gaan mag wel vin ik, dus waren we ergens wel verplicht er midden door te gaan, door die mensen hun koppigheid

en iemand die echt snel is, geraakt altijd voorbij, das gelijk auto racen de echte kunnen altijd voorbij de échte snelle mannen...de meeste bruten doen da maar om hun te bewijzen...

ik ben ni fysisch aangelegd, hoeft ook ni, heb mijn gestalte mee, maar als den eerste den beste op mijn hielen rijd (door zijn eigen dwaasheid) dan gaat hij zijnen helm heel hard nodig hebben.
Gebruikersavatar
van_hoof
Mountainbiker
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 25 sep 2005 18:33
Rijdt met: Specialized Epic, Trek 8500
Contacteer:

Bericht door van_hoof »

Persoonlijk ben ik van mening dat een tt niet dient om te vlammen, als je wil koersen rij dan een wedstrijd. Maar zoals altijd zijn er mensen die ietsje minder snel zijn en daar moet je je maar wat op aanpassen, vriendelijk vragen om aan de kant te gaan kan nooit kwaad, terwijl je ze passeert merci toeroepen ook niet, evenmin als aan de kant gaan als je merkt dat er een snellere rijder afkomt dit zijn kleine dingen die ervoor zorgen dat de tt's zonder incidenten verlopen.
Fredje80
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: do 29 jun 2006 09:59
Rijdt met: Bull's Pro 6.50

Bericht door Fredje80 »

awel, het is zoals al een paar keer gezegd. Het moet langs twee kanten komen. Ik wacht ook altijd tot ik genoeg plaats heb om voorbij te gaan, en met een vriendelijke dankuwel dan afscheid nemen.

Maar zoals ik twee weken geleden heb meegemaakt, dat was nie te doen. Ipv op een technische klim (technisch door de nogal veel weggespoelde aarde in de holle weg) gewoon achter elkaar te rijden, reden ze gewoon schuin achter mekaar. Ik maak duidelijk dat ik stillekes langszij kom, beginnen ze toch nie te mekkeren dat ik maar geduldig moet zijn en niet moet tussen hen in moet sla-ommen. Dat ze achter mekaar rijden he, dan kan ik links of rechts voorbij :wink:

Meestal blijf ik achter de mensen hangen dan. Beter voor mij om ipv de helling op te rijden en int rood te gaan, op het gemakske naar boven. :lol:
willemske
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 19 okt 2005 20:03

Bericht door willemske »

Yep

Hier is al zoveel over gediscusieerd.
Als ik iemand wil voorbijsteken Vraag ik het gewoon vriendelijk of w8 ik gewoon.Aan den anderen kant als ze express u voor de wielen rijden ist ook nie tof,gewoon we meer respect voor elkaar.
skyrider
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 14 jun 2002 02:00
Rijdt met: Specialized S-works mp5
Contacteer:

Bericht door skyrider »

Dit een zwaard dat aan twee kanten snijdt.
Er zijn beginnende bikers en er zijn gevorderde bikers.
En in beide groepen zitten er slechte in.
Er zijn ook veel beginnende bikers die voor express niet aan de kant gaan en die veel te laat afstappen in een beklimming waardoor ze vallen en iedereen ophouden.
Aan de andere kant heb je ook de snelheidsduivels, die zonder iets te zeggen overal tussen in glippen en voor het minste te beginnen vloeken.

Ik ken beide groepen en ik heb van beide groepen last. Zeker nu met het (mooie :-) ) weer dat iedereen die een mountainbike heeft denkt dat hij een mtb'er is.

Mijn oplossing is zeer simpel ik ga alleen nog maar in de winter naar tt.
Dan komen alleen de die hard mtb'ers. Die beginnende mtbers zijn bang van een spat modder en de snelheidsduivels kunnen ineens nietmeer volgen in de modder.

Dat is mijn gedacht erop
Plaats reactie