wat kost maandelijks je MTB ke......

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
beethoven
Mountainbiker
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:44
Rijdt met: Specia hard-rock

wat kost maandelijks je MTB ke......

Bericht door beethoven »

Gezien de wat hoge kosten van MTB onderdelen welke elkaar toch wat vlot opvolgen is het een simpele vraag

"Hoeveel spendeer jij aan maandelijkse uitgaven" en wat heb je dan voor je geld.

Duw je de bike binnen bij een fietsenmaker of probeer je zelf het werk en hoeveel uren ben je dan bezig aan het ding, kwestie van omrekening enz?
R.vdE.
Gebruikersavatar
Kasper76
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 20:07
Rijdt met: Xesco RDL LX

Bericht door Kasper76 »

Mijn eerste jaar MTB zit er nu op.

Na één jaar heeft mij dat een goeie 50 euro gekost aan onderhoud bij de fietsenmaker en remblokjes.

In de week rij ik meestal korte ritten op asfalt, in 't weekend af en toe is een Bloso route.

't is dus niet dat de fiets het zwaar te verduren heeft en ik heb ook nog geen onderdelen vervangen om te upgraden of zo.
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Bericht door Byorka »

De kostenbalans kun je pas na een aantal jaren opmaken. Eerder heeft geen zin omdat er dan nog geen grote kosten zijn geweest. Verder hangt het af van hoe intensief je het materiaal gebruikt en hoe veeleisend je bent.
Wanneer je fanatiek bezig bent met duur materiaal kom je rap uit op 20 cent per kilometer. Dit kan ook het dubbele zijn.
Vergeet kleding niet mee te tellen en de afschrijving van je fiets bij inruil.
Gebruikersavatar
.::Andy::.
Mountainbiker
Berichten: 819
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 20:23
Rijdt met: Custom Cube Reaction 2007
Contacteer:

Bericht door .::Andy::. »

Nu bij mij zoveel niet als vroeger, bij mij vroeger kwam dat op een goede 100 - 150 euro per jaar (ik moest dan steeds altijd nieuwe compnenten steken).

Nu is dat afgezwakt naar een 50 -60 euro.

vroeger reed ik conbtinue in de bossen door regen en wind wat natuurlijk u materiaal doet afzien.
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

Hoeveel per maand weet ik niet. Maar alleszins wel genoeg.
als eerste tandwielen en ketting die toch minstens elk half jaar worden vervangen. heb dan een andere vork gekocht (reba race) een ander crankstel (lx) 2x andere handvatten. remhendels en shifters, een stuur,zadelpen. En nu ga ik een nieuwe kopen :-D
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

Oohja, ook eens een andere achterband, al een stuk of 8 binnenbanden, een set slicks, en een set modderbanden.
Gebruikersavatar
Nielskie
Mountainbiker
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 26 sep 2003 20:36
Rijdt met: Fusion Floyd Marathon SL, Thompson Zeus
Contacteer:

Bericht door Nielskie »

ik stel me daar geen vragen meer bij, gewoon rijen dingen verslijten, en de fietstindustrie weer gelukkig maken.
ik word er mottig van als ik precies weet hoeveel het mij allemaal kost. 't is een hobby waar ik me goed in kan uitleven dan mag het wel wat kosten.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Nielskie schreef:'t is een hobby waar ik me goed in kan uitleven dan mag het wel wat kosten.
=D>
Een 15 tal jaren geleden heb ik eens tegen mijn werkmakkers gezegd dat het onderhoud van de bike mij duurder uitkwam dan het onderhoud van mijn wagen: :cry: ondanks het zelf onderhouden van de fiets.
Maar ondertussen is dat ook geëvalueerd; aan de bike kan ik zelf nog iets doen en dit in tegenstelling van de wagen waar je ondertussen verplicht wordt om naar de merkdealer te gaan (computertijdperk)
Gebruikersavatar
.::Andy::.
Mountainbiker
Berichten: 819
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 20:23
Rijdt met: Custom Cube Reaction 2007
Contacteer:

Bericht door .::Andy::. »

Nielskie schreef:ik stel me daar geen vragen meer bij, gewoon rijen dingen verslijten, en de fietstindustrie weer gelukkig maken.
ik word er mottig van als ik precies weet hoeveel het mij allemaal kost. 't is een hobby waar ik me goed in kan uitleven dan mag het wel wat kosten.

Nice Bike op u fotoalbum! =D> :-D
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

maandelijks kost mij me mtb'ke ...
-veel kuiswerk
-afstelwerk (wat ik soms zelf doe en soms laat doen)
-teflon olie en siliconenspray

en dat is het tot nu toe ...
wel wat aankopen gedaan , elke maand wel iets , maar heb hem dan ook nog maar een kleine 7mnd ...
zoals : bandjes, een wielsetje , paar binnenbanden , barends en een setje blokjes en 2dehands-updates
Plaats reactie