zonder helm

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
madrista666
Mountainbiker
Berichten: 3297
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 13:33
Rijdt met: On One 45650B, YT Tues 2.0, Liteville 301

Bericht door madrista666 »

@ gumball

=D> =D> =D> de nagel op de kop!!!

idd mtb houd zeker risico's in zeker als je een beetje begint te freeriden, dan ben je zeker een ezel als je géén helm draagt.
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

maurice schreef:Waar maken we ons druk om, als er genoeg helmloze bikers eens flink vallen is er weer wat meer ruimte op de tt's om een beetje door te rijden.
a) Dat lijkt toch wel wat op wensen èh ?

b) ik ben dit topic niet gestart
Gebruikersavatar
splash
Mountainbiker
Berichten: 193
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:42
Rijdt met: Granville Pulse & Ridley Thunder

Bericht door splash »

laat iedereen toch gewoon zelf beslissen over het dragen van een helm of niet. Tis veiliger met helm, dat weet iedereen. Tis maar een kwestie van het risico in te schatten e.
Zonder helm gaan mtb'ken is hier precies een misdaad, terwijl het enkel onverantwoord is.
Barteken
Mountainbiker
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 23 okt 2005 14:13
Rijdt met: Decathlon Rockrider 8.2 (2005) - Cannondale Rush 4 (Custom)

Bericht door Barteken »

Helm of niet... ik ben alvast overtuigd van het altijd dragen van een helm... op kieszondag eventjes over mijn stuur gegaan tegen grote snelheid met als resultaat een gekloven wenkbrauw (3 draadjes) en wat schaafwonden... had ik toen geen helm aan... dan kon ik dit hier misschien niet meer typen...
Diegene die zonder helm rijden hebben inderdaad de vrije keus dit te doen... of het verstandig is ?
Ik hoop alleen als er eens een aantal zware ongevallen (en dat wens ik niemand toe) op korte tijd zou gebeuren, dat de organisatoren van een TT en de sport in het algemeen geen al te kwade reputatie krijgt. We mogen nu op bepaalde plaatsen met moeite door een bos rijden, laat staan als de sport dan nog eens gekatalogeerd komt te staan als 'Gevaarlijk'.
Gebruikersavatar
bonie+kevin
Mountainbiker
Berichten: 174
Lid geworden op: do 13 apr 2006 20:24
Rijdt met: is my biggest love

Bericht door bonie+kevin »

Ik weet uit naaste bron dat er werkgevers zijn waar men niet of geen voetballer mag zijn omwille de vele kwetsuren zoals meniscus ,spierscheuren enz......stel je eens voor ze zouden geen scheenbeschermers dragen !!!...
Het zou enorm spijtig zijn als men dit ook met of over het mtb zou denken,omdat we te roekeloos zouden rijden of ons niet goed genoeg zouden beschermen.
Stel je maar voor dat je niet aangenomen wordt omdat je graag aan mtb doet.
Zoals reeds hiervoor gezegd,vallen doet iedereen wel eens ,dan kan je jezelf maar beter beschermen ook.
Gebruikersavatar
Miejster
Mountainbiker
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 10 nov 2004 15:10
Rijdt met: Merida FLX Team Full Carbon

Bericht door Miejster »

Ik ben wel voorstander van de helmplicht op een TT. Als toekomstig organisator van een zomerTT heb ik geen zin om me tijdens of na onze organisatie (die voor ons een jaar voorbereiding vergt en voor ons een echt bikefeest moet worden) te gaan verantwoorden bij jan en alleman waarom er een biker zwaar gewond of zelfs levensgevaarlijk gewond geraakt is en hij toevallig geen helm ophad. Wat een fantastische reclame in de lokale dagbladen zou dat niet opleveren? En misschien mag je je dan bij de bond, bij de politie, eventueel in een rechtzaak gaan verdedigen als organisator.
En nog : wie ziet nu graag iemand op de grond liggen met een gapende hoofdwonde? Dit laat bij iedereen een nare herinnering achter.

Gebruik dus gewoon je gezond verstand en zet een helm op. Je bespaart niet alleen jezelf een hoop ellende, maar ook bikers met een helm, kinderen, organisatoren van TT's, buurtbewoners,...
Gebruikersavatar
keybiker1
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: za 13 mar 2004 19:32
Rijdt met: made by Capino Wevelgem

Bericht door keybiker1 »

helm verplicht??
niemand kan verplicht worden

verstandig??
Iedereen kan verstandig zijn

:wink:
groetjes
Dirk
Gebruikersavatar
spooky
Mountainbiker
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 16:49
Rijdt met: Specialized epic expert & Specialized Koersmachien

Bericht door spooky »

Waarom zou men dat niet kunnen verplichten?
Er is al vaak controle op zwartrijden, dan kan men toch ook controle doen op het dragen van een helm?
Door het niet dragen van een helm kan u uitgesloten worden van de activiteit en valt u ook niet onder de verantwoordelijkheid van de organisatie.

Je bent goed gek als je zonder gaat rijden!
Gebruikersavatar
philcore
Mountainbiker
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 13:21
Rijdt met: Canyon AL9.0
Contacteer:

Bericht door philcore »

Effe klein vraagje over het zwartrijden zoals het hier genoemd word.
Als men niet over prive gebieden rijd, kan men mensen dan zomaar tegen houden op straat en verlangen dat ze een papierke afgeven?

Ps. Ik ben ook tegen zwartrijden, maar ik vraag het maar hé, boor mij niet de grond in. :wink:
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

..je bent goed gek....


allé, weer maar die zonder helm de grond induwen, foei :evil:

De helmplicht op een TT kan je idd moeilijk controleren. Je zou dan al met een stuurnummer moeten beginnen, seingevers contact laten houden met een centrale en dan nog : wat als iemand z'n helm niet op heeft ? je kan 'm niks doen.

Nu ja, voor mij een goede raad voor de niet-helm dragers :

Op TT's : dragen want er rijden daar teveel zotten rond. Beter nog : vermijd TT's zoveel mogelijk.
Op marathons : bekijk het profiel, geschatte deelnemersdichtheid, je conditie, je target, de weersomstandigheden en beslis.
Op trainingen is dat ding echt nie nodig, tenzij ge traint op vallen of downhill of freeride natuurlijk ;)

Kijk liever allemaal uw remmen ne keer na, en uw banden, en stel de SAG van uw vork tegoei af.
Gesloten