Overaanbod?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!

Minder TT's in één regio ? Of samenwerken ?

Ja
3
5%
Nee
26
43%
Samenwerken
27
44%
Geen mening
5
8%
 
Totaal aantal stemmen: 61

Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Overaanbod?

Bericht door i-Mac »

Je kan er niet omheen, mountainbiken is in dezer dagen. Helaas zie je steeds meer de andere kant van de medaille. Heel veel volk, nieuwe organisaties die een cent willen mee grabbelen, maar dan niets of weinig in de plaats stellen, en teveel TT's op een te kleine regio.

Als ik kijk voor de regio Brugge, dan is er elke week in een straal van 20 Km een TT. Meestal overlappen die elkaar. Na verloop van tijd zijn deze stukken alleen nog te doorkruisen met een paard.

Op 5 november is er de TT van Bekegem, de 11de die van Varsenare, de dag nadien die van St-Andries. De 2de januari is er Snellegem. En dan vergeet ik er nog wel een paar.

Onvermijdelijk komt daar iedere keer een stuk Bloso route in. Dus worden bepaalde stukken op den duur onberijdbaar.

Waarom niet al die organisaties samen roepen, en bepaalde TT's samen doen. Je kan ze dan direct een stuk groter maken. Dus i.p.v. de grootste rit 50 km, die verlengen naar 75 km.


Nu moeten jullie niet akkoord gaan hoor met me, want ik ga er een paar laten passeren. Ik rij graag en veel, maar bepaalde routes ben ik al zo beu als gebrande pap.


Hoe dit zit voor andere regio's weet ik niet, maar het zal stilletjes ook die richting uitgaan.
Jeunesse
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: di 15 feb 2005 18:47
Rijdt met: Orbea Vuelta '02 / Orbea comp'air official '03

Bericht door Jeunesse »

Het is wel zo dat er soms veel TT in de buurt zijn op korte tijd, maar ik vind dit eerder een voordeel dan een nadeel. Zoals je zelf zegt kun je ook altijd ergens anders gaan rijden, het is niet dat je naar die TT in de buurt MOET gaan. Maar soms is het zo dat je is wat minder tijd hebt, of geen zin hebt om met de auto naartoe te gaan (=> dure brandstofprijzen) en dan vind ik het positief dat ik met de fiets van thuis kan vertrekken en binnen een straal van 20 km ergens een tourtocht kan doen.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Bericht door i-Mac »

Jeunesse schreef:Het is wel zo dat er soms veel TT in de buurt zijn op korte tijd, maar ik vind dit eerder een voordeel dan een nadeel. Zoals je zelf zegt kun je ook altijd ergens anders gaan rijden, het is niet dat je naar die TT in de buurt MOET gaan. Maar soms is het zo dat je is wat minder tijd hebt, of geen zin hebt om met de auto naartoe te gaan (=> dure brandstofprijzen) en dan vind ik het positief dat ik met de fiets van thuis kan vertrekken en binnen een straal van 20 km ergens een tourtocht kan doen.

Ik vertrek altijd met de bike als de TT in een straal van 30 km rond mijn woonplaats is.

Waar ik schrik voor heb, is dat bepaalde stukken onberijdbaar zullen worden, en hierdoor misschien afgesloten zullen worden (wat verleden jaar zo was in het Beisbroek bos. Nadien heb ze wel aanpassingswerken uitgevoerd).
Jeunesse
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: di 15 feb 2005 18:47
Rijdt met: Orbea Vuelta '02 / Orbea comp'air official '03

Bericht door Jeunesse »

Daar zit inderdaad wel het gevaar in.
Maar ik denk dat daar de fout vooral bij de overheid of gemeente ligt, deze laten maar een doortocht door een beperkt aantal wegskes toe. Zo mag bij ons in het Zonienbos enkel de nero route gevolgd worden, terwijl er zoveel meer is. Wanneer men er nu eens werk van zou maken dat elke club of organisator van de streek een bepaald stuk zou toegewezen krijgen zou dit al veel oplossen. Deze wegskes zouden dan maximaal 2 maal per jaar door een massa bereden worden en hebben dan weer een half jaar tijd om te herstellen. Ik denk dus dat er eerder een betere samenwerking met de gemeente nodig is en dus ondergeschikt hieraan ook met de organisatoren onderling.
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

Ik heb een tijdje terug al iets in deze aard opgemerkt,vooral dan ivm de spreiding van de data.Op bepaalde weekends kan je niet kiezen tussen 3 à 4 prachtige tt's,op andere moet je noodgedwongen nog een uur karren voor een teleurstellende rit . Van mij mag iedereen die dat wil,een tt organiseren of je daar nu ervaring mee hebt of niet,of je het nu om het mtb'en doet of om de clubkas te spijzen,maakt mij persoonlijk niet uit.Alleen verwacht ik dan ook een parcours en omkadering die je voor je geld een tt aanbiedt die naam waardig.Hier heeft mtb.be ook een belangrijke functie moet ik zeggen,niet zelden laat ik mij leiden door voorgaande verslagen en opmerkingen.Persoonlijke conclusie : ik stem voor Samenwerken,de ervaring van 'beroepsorganisators' kan alleen maar ten goede komen voor al degene die een tt wilt organiseren en/of rijden.Misschien een naïeve gedachte,maar met het opkomend succes van de marathons is samenwerking volgens mij best wel interessant en dit op alle vlakken ; ecologisch,commercieel en praktisch.
junior72
Mountainbiker
Berichten: 1178
Lid geworden op: zo 18 jan 2004 14:44
Rijdt met: Scott Spark 710 2016 - Scott Scale 730 2014

Bericht door junior72 »

Samenwerken ben ik zo niet voor . Wel kunnen de gemeentes zelf de tochten een beetje spreiden zodat er niet week na week op dezelfde stukken word gereden .
Hier in Beringen wordt er onder de clubs zelf rekening mee gehouden .
Gebruikersavatar
marge
Mountainbiker
Berichten: 324
Lid geworden op: do 13 jan 2005 13:33
Rijdt met: Summerbike: Orbea Oiz Carbon 3 / Mudbike Flanders

Re: Overaanbod?

Bericht door marge »

i-Mac schreef:Op 5 november is er de TT van Bekegem, de 11de die van Varsenare, de dag nadien die van St-Andries. De 2de januari is er Snellegem. En dan vergeet ik er nog wel een paar.

Waarom niet al die organisaties samen roepen, en bepaalde TT's samen doen. Je kan ze dan direct een stuk groter maken. Dus i.p.v. de grootste rit 50 km, die verlengen naar 75 km.
Dat zijn dus amper 4 tochten in 2 maanden tijd. dat vind ik niet echt een overaanbod. Op 5/11 en op 2/01/06 kan ik niet deelnemen aan deze ritten omdat vrouwlief moet werken. Dus zijn er nog twee ritten over. ik kan dus op 11/11 naar varsenare en op 12/11 naar ichtegem.
Als je alle organisaties samengooit om er telkens 1 grote rit van te maken dan is er een 'onderaanbod' (bestaat dat woord ?).
Ik heb het liever zoals het nu is. In de zomer moet ik soms ook een uurtje karren om een TT te rijden.
En wat is er eigenlijk mis met die Bloso-routes ??? Als een organisatie een stukje Bloso in hun TT stopt zijn er enkelen die al hun neus ophalen en de organisatie gemakzucht verwijten. Rijd dan gewoon die Blosoroute niet. en geniet dan van het stukje Bloso in de TT zelf :wink:
BTW het stuk Bloso in en rond Varsenare bos vind ik gewoon super. En als ik daar nu al honder keer gepasseerd ben vind ik dat nog altijd super.
Gebruikersavatar
picolo
Mountainbiker
Berichten: 172
Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:20
Rijdt met: ridley scorpion 2006

Bericht door picolo »

Eindelijk dat hierover een discussie is begonnen. :-) Nu enkel nog gehoor vinden bij de organisaties. Indien ze samenwerken en hierdoor een tt kunnen inrichten die 100% afgewerkt is zullen ze merken da het publiek hierop zal afkomen. En het zal nie meer zijn dat elke tt-organisatie zal klagen dat ze nie genoeg deelnemers hadden. Goede organisaties lokken deelnemers. Zie tt Torhout laatsleden of deze in herstberge volgende maand (hierbij valt op dat er gene dichtbij zijn). Ik stel me vragen hoe tt's die op 5km van elkaar liggen een 100% goeie organisatie verwezelijken vb de wegbewijzering naar die tt als je de weg ernaartoe niet weet. Voor hetzelfde geld zit je op de verkeerde tt :evil:
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Bericht door kenny »

Ik ben akoord dat wanneer bepaalde personnen zouden sammenwerken om een grote tocht te maken dat die dan wel om duimen en vingers af te likken zou kunnen zijn, maar dat zal gewoon niet gebeuren. :roll:
Overkill ligt vooral bij de bonden, veel clubs hebben niet echt keuze voor een datum. Het is dat of niet.
Overkill wat betreft de wegels, je moet in west-vlaanderen maar eens proberen om toestemming van de gemeenschap te krijgen om over andere wegels te mogen rijden [-X LUKT NIET. Als hier iets van de groenen is mag je het al vergeten, een paard mag alles kapot stampen maar o wee als je met een mtb een spoor zou krijgen van 10 cm breed dat na een week niet meer zichtbaar is. #-o

Overkill is wat deze week gebeurt in Aartrijke en torhout (3 ritten in 2 weken)
want veel nieuws zal je daar ongetwijfeld niet meer aantreffen in vergelijking bij vorige week.
Gebruikersavatar
picolo
Mountainbiker
Berichten: 172
Lid geworden op: di 28 dec 2004 12:20
Rijdt met: ridley scorpion 2006

Bericht door picolo »

3?? neen 4
29/10 Torhout
30/10 Aartrijke
5/11 Aartrijke
5/11 Bekegem
en dit alles in een straal van 10km En dan maar beweren dat je altijd iets nieuws zal krijgen #-o #-o
Plaats reactie