eerste maal schijfremmen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
biker84
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 21:15
Rijdt met: cube ltd team 06

eerste maal schijfremmen

Bericht door biker84 »

hallo,

er zitten schijfremmen op mijn cube ltd team!nu is dat voor mij geen probleem maar had toch wat vragen waar ik namelijk moet op letten bij het fietsen en onderhoud! het is namelijk de eerste keer dat ik met schijfremmen rijd heb daarvoor v-brakes gehad en magura's hs33!

greetz
Gebruikersavatar
SOM epic ghost
Mountainbiker
Berichten: 981
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 22:44
Rijdt met: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon
Contacteer:

Bericht door SOM epic ghost »

beginnen me de remblokjes in te rijden !!!

de rest volgt wel :lol:
Gebruikersavatar
biker84
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 21:15
Rijdt met: cube ltd team 06

Bericht door biker84 »

ja de rest had ik ook wel willen weten wat ik moet doen bij het poetsen en zeker niet moet doen!
Gast

Bericht door Gast »

zeker opletten bij het smeren van de ketting dat er geen olie op de remblokken komt!!
verder gewoon regelmatig kuisen
Rolla
Mountainbiker
Berichten: 555
Lid geworden op: di 27 apr 2004 19:54
Rijdt met: 2019 Merida Big Nine 700
Contacteer:

Bericht door Rolla »

Hey, Trekbiker, als ge met ne Cube rijdt moet ge iets aan uwe nick doen hé. :lol:
Nu on-topic:
Als ik me niet vergis is je Cube voorzien van Hayes HFX9 remmen, net als mijn Cube. Voor mij is het ook de eerste bike met schijfremmen. Ik heb 'm nu sinds begin juli en ik wil toch geen v-brakes meer zenne.
=D>
Tips: - Zoals reeds gezegd: remblokjes goed inrijden
- Alles proper houden
- Je rem niet dichtknijpen als je wiel uit je bike is ! Anders duw je de zuigers te ver naar buiten. Om dit te vermijden heb ik van mijn LBS plastiekjes gekregen om tussen de remklauw te steken als je de wielen uit de bike neemt.
- Remschijven reinigen met ontsmettingsalcohol. (= tip van de Hayes website)
- Het stelvijsje waarmee je het aanspreekpunt kan regelen (hoe ver je de remhendel kan indrukken voor hij 'bijt') kan na verloop van tijd lostrillen. Om dit te verhelpen: druppeltje nagellak opdoen. -> hier op 't forum ooit gelezen en het werkt nog ook.
- Op de Hayes site kan je een handleiding downloaden mbt onderhoud van je remmen.
- Om je remklauwen te centreren: de bouten van de remklauwen (niet van de adaptors op je frame) lichtjes losdraaien, zodanig dat de remklauw kan bewegen. Dan je rem flink dichtknijpen en tegelijkertijd de remklauw vastzetten. Simpel & doeltreffend.


En verder... niet TE veel aan prutsen: If it ain't broken, don't try to fix it !


Suc6 !


Rolla.
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Bericht door Schijfrem »

Zeker niet doen gelijk ik door tijdens het kuisen van de fiets ipv gecompresseerde lucht uit een spuitbus ( om de remblokken proper te blazen ) per ongeluk de verkeerde bus vastpakken en er WD-40 smeerolie op te spuiten [-X #-o #-o #-o
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

:drunk: Piepen deden ze niet meer zeker? 8)
Gebruikersavatar
biker84
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 21:15
Rijdt met: cube ltd team 06

Bericht door biker84 »

mercie voor de vele rearcties zal eens op de site van Hayes gaan zien en dat downloaden! =D>
nick is ook al veranderd in biker 84! :-D

schuren de remmen veel bij de ritten?
Gebruikersavatar
Joriz
Mountainbiker
Berichten: 600
Lid geworden op: wo 01 sep 2004 21:31
Rijdt met: Trek Fuel Ex9 / Orbea Lanza

Bericht door Joriz »

Schijfrem schreef:Zeker niet doen gelijk ik door tijdens het kuisen van de fiets ipv gecompresseerde lucht uit een spuitbus ( om de remblokken proper te blazen ) per ongeluk de verkeerde bus vastpakken en er WD-40 smeerolie op te spuiten [-X #-o #-o #-o
Hoelang komt ge eigelijk toe met zo'n spuitbus met lucht?
Gebruikersavatar
Schijfrem
Mountainbiker
Berichten: 2677
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel

Bericht door Schijfrem »

Joriz schreef:
Schijfrem schreef:Zeker niet doen gelijk ik door tijdens het kuisen van de fiets ipv gecompresseerde lucht uit een spuitbus ( om de remblokken proper te blazen ) per ongeluk de verkeerde bus vastpakken en er WD-40 smeerolie op te spuiten [-X #-o #-o #-o
Hoelang komt ge eigelijk toe met zo'n spuitbus met lucht?
Gebruik die op mijn werk om computers bij klanten schoon te blazen ( stof ) en als da boelke heel smerig is dan jaag ik er voor 1 compjoeter een volledige bus door.
Maar voor de 'thuistoepassingen' als o.a. het schoonblazen van de remklauwen van mijn mtb, denk ik dat ge daar gerust 15 schoonspuitbeurten mee kunt doen.

PS: het kost mij toch niks en het is nog altijd sneller dan mijne compressor uit te halen :P .
Plaats reactie