Hoe zijn jullie begonnen met Mountainbike????

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Epic Man
Mountainbiker
Berichten: 216
Lid geworden op: do 19 aug 2004 11:43
Rijdt met: One Silver arrows and 2 Black Italians

Hoe zijn jullie begonnen met Mountainbike????

Bericht door Epic Man »

Hoi, ben eigenlijk eens benieuwd hoe de meeste van ons bezeten zijn geraakt door het MTB virus.. :wink:

Hoe zijn jullie begonnen, of door wie zij jullie begonnen???
Wanneer begonnen, of hoelang al bezig??
Wat was jullie eerste stijd ros???? (merk, afmontage)
Wat waren de eerste ervaringen???
Hoe zien jullie de evolutie van de sport pos./neg.

Ps je mag zelf nog van alles toevoegen als er jullie nog iets te binnen schiet….

Ik zelf heb het virus te pakken gekregen door ne maat op de volleybal, die vroeg of ik eens wilde meegaan bike.
Eerst begonnen met een oude roestige bak uit mijn studenten tijd. Die na 1 toerke al de geest gaf. #-o Dan ne goedkope Merida gekocht (Matts Cruise 5.5), daar ongeveer een jaarke mee gebold. Toen deze ingeruild voor mijn scott comp racing. (PS onder tssn is er zelfs ne jannette fiets bijgekomen)
Ben nu ongeveer 2,5 tot 3 jaar regelmatig aan het bike moet zeggen dat ik het nog steeds leuker en leuker vindt.. Ook het zelf sleutelen vind ik zeer interessant en leerrijk. :wink:

Persoonlijk vind ik dat de sport het laatste jaar een enorme boem heeft gekend, en nog steeds heeft. Als ik zie dat je vroeger bijna niemand in de bossen tegen kwam en nu steeds meer groepjes bikers tegen komt.
Gebruikersavatar
bodhisattva
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 19 aug 2005 21:40
Rijdt met: Flanders FXT Carve

Bericht door bodhisattva »

Ik heb de jeugdreeksen doorlopen op de weg. Toen deden we tt's op voorbereiding voor het wegseizoen. En khad de smaak te pakken é :-D
En kwoonde toen op een paar huizen van Wouter Declerq (zeker geen onbekende in het mtb-circuit) die getrouwd is met Mieke Deroo (winnares van de Crocodile Trophy o.m.) en zo is de interesse gegroeid.
Metalcat
Mountainbiker
Berichten: 478
Lid geworden op: do 18 nov 2004 16:19
Rijdt met: Canyon Strive ES 7.0 - Fuji Tahoe 1.0 29'er

Bericht door Metalcat »

Ben ondertussen al aant baaiken van mijn 14 jaar. Das dus nu 18 jaar #-o :( . Begonnen mee een no-name fietske van 12000BEF. Na een halve maand van de dealer ene gekregen van 17000BEF en na een maand ene gekregen (2dehands) van 30000. Diene laatste was ne cycletech genius met deore DX. Daarna ne pro-flex 757 gekocht en rijdt nu mee een zelfbouwpaket op ne cube ltd3. Kdeed vroeger BMX en dees is er gewoon uit voortgevloeid.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

mijne neef reed op de weg, en op m'n acht jaar ging ik es mee trainen in de bossen toen. Dan in de winter in de dreef wa baggeren en in de sneeuw wa glijden en vant een kwam tander :-D
Gebruikersavatar
pr023473
Mountainbiker
Berichten: 490
Lid geworden op: za 17 jan 2004 10:31
Rijdt met: specialized s-works carbon HT en epic carbon
Contacteer:

Bericht door pr023473 »

Na tien jaar op gene fiets niet meer gereden te hebben vondt ik dat het terug tijd werd om eens ene te kopen.
Fietswinkel binnengestapt om te zien wat ik mij kon aanschaffen.
Wist toen nog niet wat ik wilde kopen, mtb-racefiets,en de fietshandelaar zei dat ik er nog is moest over nadenken.
Paar dagen later de knoop doorgehakt en een mtb gekocht.
Gene dure want ik moest het niet plezant vinden.
De eerste kostte 19000 bfr en er stond ni veel goeds op.
Eerst terug conditie opdoen en dan een deftige bike kopen dacht ik.
Ik werkte toen met de nacht en woonde nog thuis dus had de hele namiddag tijd om te gaan biken.
Na een goed half jaar een nieuwe bike gekocht(wheeler) en bij een mtb club aangesloten.
Van toen is te trein beginnen bollen, meer km,TT's,ardennen,raids,crono's...
Ben nu aan mijn 12de jaar mtb bezig en plezier is er nog altijd.
Ondertussen al een hele rits mtb gehad (12 om precies te zijn)en er zullen er nog wel volgen zeker.
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Enkele jaren geleden (bijna 14 j) redelijk wat gemountainbiked, doch zonder TT te doen enz. Wel regelmatig tochtjes gedaan met collega's en vrienden. Uiteindelijk gestopt, weet zelfs de reden niet meer waarom.

In 2003 heeft een collega mij dan terug "zot gekregen" om nog eens te gaan biken. Met mijn oude bakske rondgereden tot begin 2004, op de eerste plaats om een beetje conditie te krijgen. Te veel kosten eraan gekregen voor een fietske van die ouderdom en dan maar een nieuwe gekocht. En tot op heden doe ik mijn hobbie nog altijd graag.

Hier nog een fototje van mijn oud bakske :
Afbeelding
Gebruikersavatar
marge
Mountainbiker
Berichten: 324
Lid geworden op: do 13 jan 2005 13:33
Rijdt met: Summerbike: Orbea Oiz Carbon 3 / Mudbike Flanders

Bericht door marge »

Sedert mijn 9e ben ik wielertoerist. Van mijn 16 tot mijn 18 heb ik gekoerst. Maar ik was zodanig goed dat ik gestopt ben :wink: "Beter een goede wielertoerist dan een slechte coureur" was mijn gedacht en heb dan ook als WT'er alles gereden (in B) dat er te rijden was. In de winter reed ik meestal op de rollen. Mijn collega van het werk reed jaarlijks de TT van Kluisbergen (in januari). En zo heb ik op een gehuurde fiets mijn eerste TT gedaan. "Als ik ooit een goedkope MTB vind in occasie dan koop ik er een". En sanderendaags had ik mijn eerste MTB. 5000 Fr. Zo'n fully van 'den GB'. Na mijn eerste TT mocht ik al de vitessen en remmen vervangen. Een beetje met een keer ge-upgrated . Ondertussen was mijn schoonvader op pensioen en had hij op de rommelmarkt ook 'nen fully van den GB' gekocht. Tot op een dag mijnen fully zowel op en neer en links en rechts veerde, net zoals mijn vork. Ook mijn wielen toonden de gelijkenis van het cijfer 8. telkens ik een TT gereden had was het vloeken en tieren om de fiets terug rijklaar te krijgen. Ik ben dan eens door mijn achtervering gezakt en heb dan een maand of vier met mijn schoonvaders 'fully' gereden. Ik heb hem nu teruggegeven zo slap als een vod. Ik heb dus een jaar of 7 met een 'GB-ke' gereden en daar tijdens (nooit na) de TT's enorm veel plezier aan beleefd.
Mijn eerst echte MTB (Flanders - LX) heb ik sedert 1 juli. De microbe voor het MTB'en heb ik nu goed te pakken. Fun Fun Fun :bounce:
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

Ik ben begonnen met MTB'n zo'n 10 jaar geleden door TT's te rijden met een versleten damesfiets die bij ons thuis stond #-o . Mja, toen was dat blijkbaar nog niet zo abnormaal.

Dan m'n eerste MTB van de grote broer overgekocht: een Raleigh Mustang, stalen kader, stalen velgen, afgemonteerd met SIS/Altus C10 :oops: . En rijden dat dat ding deed. Toen een droom... Ik herinner me nog dat een geveerde fiets op een TT een racemachien was, echt marginaal. En een exemplaar hydraulische remmen, dat was precies zoals een crossmotor #-o . Mja, als 9-jarige knaap 10 jaar geleden, de tijden veranderen hé :wink:

En dan meer en meer gaan rijden, beter materiaal gekocht enzo, tot we zijn waar we nu staan.
Gebruikersavatar
mtb-fltn
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 13:06
Rijdt met: Granville Team G-racer U6
Contacteer:

Bericht door mtb-fltn »

Ik heb in het 5de en 6de van het secundair (nu toch al zo'n 10j geleden) de kans gekregen om met enkele van school een week te gaan mtb'en. Het eerste jaar in Frankrijk (plateau van Langres) en het tweede jaar in de Ardennen. Nadien ben ik regelmatig gaan mtb'en in de streek rond Leuven. Na mijn 22ste heb ik bijna niet meer gefietst.

Nu sinds november van vorig jaar heb ik het mtb'en herontdekt. En sindsdien ben ik verzot op de sport! Ik spendeer nu een groot deel van mijn vrije tijd aan mtb (mijn vriendin heeft ermee moeten leren leven :bounce: )
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3034
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Bericht door Motorbiker »

Ik ben 43 jaar en doe sinds vorig jaar aan sport. MTB welteverstaan.
Eind Oktober 2004 - het motorfietsseizoen loopt teneinde - stelt mijne maat voor eens met de mountainbike te gaan rijden.
TT in Wevelgem, 25km, een fietske gehuurd. Zeker 20 maal gestopt onderweg, braakneigingen, duizeligheid, ...de man met den hamer stond overal.
Nu rij ik makkelijk 40 - 50km aan een gemiddelde van 19 a 21 km/u. Ik train 1 maal per week 30km.
En ik geniet van ieder moment op de mtb.
Hoe meer er mij inhalen, hoe meer goeiendag ik kan zeggen. Echter begin ik er nu ook al zelf in te halen.
MTB is voor mij pure fun. Lichamelijk voel ik me 15 jaar jonger.
Mijne moto heeft er zeker geen goed oog op.
Plaats reactie