"Confrontatie biker - paard"

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Jerry650
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 27 mei 2005 18:44
Rijdt met: Speciale P2

"Confrontatie biker - paard"

Bericht door Jerry650 »

Vandaag een mtb toer gedaan die vertekt aan de meander (sporthal in rotselaar, regio leuven).


Even in contact met een paard gekomen :-? , zal even hier het verhaal doen want was wel redelijk kwaad (vanbinnen)na het voorval.


Was met 2ander mtb'ers aant rijden tot hetvolgende gebeurde...

Ik kwam uit een bocht op een pad aan de voet van een bos waar ik opeens op het pad verschillende ruiters (5in totaal)achter elkaar zie. Ik rem en rij uiterst rechts (was een breed pad waar een traktor makkelijk door kon) zodat m'n 2 kameraden ook moeten remmen en nt roekeloos voorbij die paarden vliegen.
Ik rij stapvoets voorbij het eerste paard en begint z'n achterste in m'n richting te zetten, z'n poten hebben me nt geraakt maar het dier z'n staart kwam tss m'n arm te zitten in plooi van m'n ellenboog. M'n reactie was om me van het paard te wegtrekken (nog meer naar rechts, in de kant dus!). gevolg=>>Ik klem de staart van het paard in de plooi van m'n ellenboog (binnenkant arm) en bij het wegtrekken snijd de staart in m'n arm, was wel een pijnlijk moment. De ruiters doen alsof er niks gebeurd is en gaan door.

Op dat moment zegt een één van de ruiters (wanneer ze m'n twee kameraden in het zicht krijgen): nog fietsers!

Wanneer ik dan aan het derde paard kom begint da ook alweer rare streken uit te halen zoals het eerste maar kan ik gelukkig volledig ontwijken.


De ruiters die ik tegen kwam waren alles behalve vriendelijk(gn goeiendag(ik zocht nochtans oogcontact) of even zeggen van sorry, gaat het?


Ik snap één ding niet: als een hond een persoon op straat bijt of aanvalt is dit onaanvaardbaar (en terecht), hetzelfde geld voor paarden vind ik!
Wanneer sommige ruiters met hun paard in het openbaar willen gaan rijden vind ik persoonlijk dat ze wel eerst hun paard onder controle moeten kunnen houden en weten of het paard betrouwbaar is om op de weg mee te rijden.
Het eerste en derde paard waren dit volgens mij nt gezien ikzelf speciaal STAPVOETS voorbij rij zonder lawaai te maken! Dit was uit voorzorg omdat ik paarden ni echt vertrouw.Zonder succes blijkaar.

Wat me stoort is dat de ruiters(dit is gn veralgemening!) die ik tegen kwam zich niks aantrokken van wat er gebeurde.


kheb hier een fotoke van mijne arm die toch er nu wel lief uitziet, sorry is nogal groot uitgevallen.

http://img189.imageshack.us/img189/2123/img18899mb.jpg




Wou dit even meedelen. :-?

aangepast door GF biker wegens te grote foto
Laatst gewijzigd door Jerry650 op zo 28 aug 2005 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

Met een link naar een map op uwe pc zijn we natuurlijk wel niet veel :wink:
Jerry650
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 27 mei 2005 18:44
Rijdt met: Speciale P2

Bericht door Jerry650 »

scelter schreef:Met een link naar een map op uwe pc zijn we natuurlijk wel niet veel :wink:

khebt opgelost, kwas ma iets aant uitproberen :wink:
Rockfire
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: di 06 jan 2004 23:00
Rijdt met: Flanders - Deore LX

Bericht door Rockfire »

Inderdaad spijtig voor jouw en de reactie van de ruiters is ook niet goed te keuren. Maar paarden zijn meestal schichtige dieren, en
uit ervaring weet ik dat je ze best maar voorbijsteekt op een plaats waar er voldoende ruimte is.
We moeten de ruiters respecteren en vice versa.
Gebruikersavatar
Spyder
Mountainbiker
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 02 mei 2005 10:02

Bericht door Spyder »

heb vroeger ook met paarden gereden en 'k zal u dit zeggen , da wa ze deden dat da paart zen achterste meer naar uwe kant komt is een maneuver voor dressuur , maw de ruiter zelf beval dit aan het paard om u te kloten !
paard kon er op zich nix aan doen

wel laf !!
as'k et was zou'k die paarden hennig verschoten hebben maw een tak om de ruiters te kloten !
Gebruikersavatar
Streets
Mountainbiker
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma 20 sep 2004 16:25
Rijdt met: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
Contacteer:

Bericht door Streets »

amai
das een lelijke snee, ben je wel zeker dat het een paard was en geen kwallebeet :drunk: .

Voor de rest kan een ruiter niet zien wat er achter het gat van zijn paard gebeurd.

Afstappen en overleg plegen met de paarden-man

Streets
Jerry650
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 27 mei 2005 18:44
Rijdt met: Speciale P2

Bericht door Jerry650 »

De weg was breed genoeg om elkaar te kruisen zonder één probleem.
Alee ik snap wat Rockfire bedoelt maar kon toch moeilijk afstappen en me in de kant gaan schuilhouden tot als ze voorbij zijn...beetje derover toch?


ma bon wat ik hiermee wil bedoelen:mannekes en vrouwkes zij op uw hoede als je paarden tegenkomt en vlam er nt zomaar voorbij! :wink:
Laatst gewijzigd door Jerry650 op zo 28 aug 2005 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maorten
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 25 jul 2005 15:24
Rijdt met: Specialized Stumpjumper M4

Bericht door Maorten »

amai da is wreed, peis moest ik dat tegen komen en merken dat kwaad opzet is van ruiters, kzou nog al uit mijn sloffen schieten.
khad er toch iets van gezegd tegen die ruiters ze

tja als ik paarden passeer ben ik ook altijd dubbel waakzaam, zijn grote sterke beesten.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

kan je niet beter een link zetten, en maak ineens een scherpe foto

Oogcontact? waarom , kan jij niet praten?
9/10 heeft die ruiter 1) niks gemerkt van wat er gebeurde, 2) het veel te druk zijn paard in toom te houden .

Les geleerd? in het vervolg zal je misschien stoppen en de paarden voorbij laten, dat is altijd het beste.
Een paard is een beest en weet niet beter , een ruiter, en een biker, worden veronderstelt van hun verstand te gebruiken.

rockfire zegt het het best, respect voor ruiters en vice versa.
respect voor ruiters betoon je door te stoppen en te wachten tot ze voorbij zijn. Je zult zien , ze zijn dan een stuk vriendelijker !

nog een tip, ontsmet die wonde HEEL goed, je weet toch waarvoor een paard zijn staart gebruikt?
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Bericht door Bengo »

respect voor ruiters betoon je door te stoppen en te wachten tot ze voorbij zijn. Je zult zien , ze zijn dan een stuk vriendelijker !

Tuurlijk zijn ruiters vriendelijk als je hén voorrang geeft. Maar dat gaat me toch te ver. Het lijkt wel de situatie fietser-auto(mobilist): omdat de auto groter, sterker en snelller is dan de fietser vindt de automobilist het maar normaal dat alles voor hem wijkt. Gelukkig is de wetgeving nu al veranderd en is de 'zwakke weggebruiker' (de fietser dus) bijna altijd in het voordeel tov. de auto bij een eventueel conflict of een aanrijding.

Wat ik wil zeggen: je moet ook een beetje voor jezelf opkomen, terwijl je toch respect toont, want anders wordt er misbruik van je gemaakt. Als ik ga biken en paarden (met ruiters erop) tegenkom, verminder ik altijd snelheid, kondig mijn komst aan en geef de ruiter de tijd om opzij te gaan en/of zijn paard in toom te houden, terwijl ikzelf voorzichtigjes maar toch wel degelijk verder probeer te rijden (als er plaats is), liefst met een boogje om paard en ruiter heen. Zo komt de inspanning én het respect van beide kanten...
Plaats reactie