Lage rugpijn, einde raad

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Lage rugpijn, einde raad

Bericht door Jochen74 »

Ik probeer het zo kort en volledig mogelijk uit te leggen.
Ik liet mij door een professionele bikefitter uitmeten met mijn vorige mtb en mijn wegfiets. Ik had onmiddellijk een goed gevoel, ook al zat ik compleet anders van wat ik zelf had ingesteld op beide fietsen. De uitleg was goed en begrijpelijk. Wel bleek dat de mtb eigenlijk een maat te groot voor me was. Aangezien die al meer dan 10 jaar oud was, en ik toch al een tijdje zin had op iets anders, ben ik een jaar na de meting toch overgegaan tot aankoop van een nieuwe. Bikefitter gecontacteerd om de juiste maat te kiezen en gekocht. Dat is nu 13 maand geleden, en nooit meer goed gezeten. Ik probeerde af te stellen volgens de meting, maar ik had kniepijn en nekpijn. De pijntjes waarvoor ik de bikefit ooit had laten doen, kwamen allemaal terug. Ik was dus van de veronderstelling dat ik sommige van de maten verkeerd interpreteerde. Terug naar de bikefitter voor afstelling, mijn ogen goed opengetrokken, en op een paar details na bleek ik redelijk juist te zitten. Uit de afstelling bleek dat de eerste opmeting niet haalbaar was, aangezien bij de nieuwe mtb de buis van de kader waar de zadelpen in schuift, rechter staat. Ik kon dus de setback niet halen. Toch geprobeerd met het maximum, maar ik kreeg toch terug pijn. Geprobeerd met hogere zadelstand, maar dat beviel niet. Kort gezegd krijg ik kniepijn, nekpijn en lage rugpijn. Alle soorten stuurpennen geprobeerd, maar niet het gewenste resultaat. Nu, na veel opzoekwerk, uiteindelijk een zadelpen met een offset van 30mm geplaatst, zadel is hetzelfde maar max achteruit om te proberen (buiten het aangegeven max), stuurpen gekocht volgens opmeting, en ook het stuur ingekort naar de opmeting. Ik zit nu, met hetzelfde zadel dan op de vorige mtb, tot op de mm juist volgens de opmeting. Knie- en nekpijn volledig weg, maar de lage rugpijn blijft. Na een tiental km steekt die op en bouwt op. Wanneer ik stop met fietsen, betert het wel, maar ik voel dat er een overbelasting is geweest. Ik doe ritten van 30 tot 130 km. Dat laatste zit er zo niet in. Ik doe al jaren aan core stability, dus dat is het ook niet. Ik zit op mijn wegfiets wel nog steeds goed, waardoor het mij echt wel fietsgerelateerd lijkt, en niet te maken heeft met mijn fysiek. Anders zou ik het op de wegfiets ook hebben. Kan het dat een bepaalde geometrie, zelfs met overname van dezelfde maten, ervoor zorgt dat het niet lukt? Ik ben eigenlijk einde raad, heb vrijwel alle Ytube filmpjes ivm bikefitting gezien, en denk dat de boel verkopen misschien de enige mogelijkheid is. Heeft er iemand raad, of heeft er iemand hetzelfde gehad en alsnog een oplossing gevonden?
Verkopen is altijd verlies, maar met last rijden is toch ook niet echt leuk.
Guy1970
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 01 nov 2023 11:09

Re: Lage rugpijn, einde raad

Bericht door Guy1970 »

Hallo Jochen,
Bij aanschaf van een nieuwe mtb maandenlang met lage rugpijn gesukkeld, deze kwam telkens op na een 10-tal kilometer biken en was soms niet te harden.
Hierdoor regelmatig enkele tussenstops moeten inlassen om rug wat te ontspannen wat dan tijdelijk wat beter was.
Ik rij ook regelmatig met de racefiets en hierbij totaal geen last van rugpijn, dus het probleem lag wel degelijk aan de afstelling van mijn fiets.
Dus elke ritje geëxperimenteerd met de afstellingen van mijn fiets, core-oefeningen beginnen doen maar de rugpijn bij het biken bleef.
Uiteindelijk mijn zadel behoorlijk lager gezet ( ongeveer 1,5 cm ) en rugpijn is zogoed als verdwenen. Als test enkele weken geleden zadel terug op oorspronkelijke hoogte gezet en na enkele kilometers begon rug al terug op te spelen.
Dus een ( veel ) lagere zadelhoogte heeft bij mij geholpen, ik heb nog wel altijd de indruk bij elke rit dat ik t.o.v. mijn racefiets enorm laag zit maar het heeft wel degelijk een effect.
Plaats reactie