Canyon Lux test

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
BikerKadee
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 10 mei 2012 21:39
Rijdt met: Loenhout

Canyon Lux test

Bericht door BikerKadee »

Na jaren lang trouw aan de hardtails van Cannondale ben ik nu van plan eens vreemd te gaan en mijn oog is gevallen op de fully Canyon Lux CF SLX9. Schone fiets en top afegemonteerd. Enkel heb ik een beetje schrik dat ik er voor mij 'te diep' op ga zitten. Ik rij nu met een zeer geringe drop (verticale verschil tussen zadel en stuur) maar ik schat dat de Lux toch een drop heeft van 4 a 5 cm. Ik zou dit eerst een graag aanvoelen of testen. De showroom in Koblenz is momenteel dicht en toch iets te ver rijden. Weet iemand waar ik dit kan uitproberen of kent er iemand een biker met z'n Lux maat M in de omgeving van de (Noorder)kempen waar ik eens kan gaan passen? Ik hoor het graag als iemand raad weet. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Erik.B
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: di 05 jul 2005 11:21
Rijdt met: Orbea Oiz TR

Re: Canyon Lux test

Bericht door Erik.B »

Bij canyon in Zonhoven misschien
https://www.bikeandtrail.be/
Er komt een lux binnen eind februari
https://www.bikeandtrail.be/beschikbare-modellen/
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Canyon Lux test

Bericht door spaghetti_2 »

Als je geen of weinig drop wilt, dan is een volbloed racer zoals de Lux misschien ook niet de ideale fiets voor je ..
BikerKadee
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 10 mei 2012 21:39
Rijdt met: Loenhout

Re: Canyon Lux test

Bericht door BikerKadee »

Mijn vorige Cannondale hardtails (Flash29 en F-Si) waren naar mijn idee ook volbloed racers, waar ik aardige wedstrijdresultaten mee heb gehaald. Maar blijkbaar met minder drop. Misschien zijn er inderdaad wel andere merken/modellen racers met minder drop (iemand een voorstel?). Maar het is niet zeker dat ik iets meer drop niet OK vind, daarom wil ik het eerst eens testen. Ik ga, als ik geen biker in de buurt vind met een Lux zeker eens contact opnemen met B&T in Zonhoven. Merci voor jullie respons.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Canyon Lux test

Bericht door spaghetti_2 »

Maar hoe vergelijk je momenteel drop tussen zadel en stuur tussen verschillende fietsen/modellen?
Want dat wordt toch sterk beïnvloed door stand van zadelpen en aantal spacers onder stuurpen? Voor eenzelfde model (bv Lux maat M) kan je zo de drop tussen stuur en zadelpen waarschijnlijk met 10 à 15 cm beïnvloeden.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Canyon Lux test

Bericht door dirkdierickx »

als de lux te agressief is, dan is misschien de neuron een betere fiets?
BikerKadee
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 10 mei 2012 21:39
Rijdt met: Loenhout

Re: Canyon Lux test

Bericht door BikerKadee »

Aan de Neuron heb ik ook al gedacht maar die heeft geen tweede bidonhouder (wat ik vaak gebruik) en deze weegt toch al gauw een paar kilo's meer dan de Lux. Maar wie weet, ik hou de optie in gedachte. Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Canyon Lux test

Bericht door madskatingcow »

Specialized Epic Evo :-k

Licht, 120mm veerweg, ontspannen zithouding en wendbaar
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Canyon Lux test

Bericht door Dickie »

Als je de stack vergelijkt heb je al een indicatie hoeveel spacers er al of niet bij zouden komen onder de stuurpen.
Voor de 'gestrektheid' kan je de combinatie reach en zitbuishoek checken.
Als je een spacertoren te lelijk vindt kan een stuur met wat meer rise mss helpen ?
Of een Deda HSS headset met Elementi spacers van 46mm diameter. Geeft effect alsof de balhoofdbuis hoger loopt (op een zwarte bike).
Er bestaan ook conische spacers, bvb Ritchey, First,...om het 'toreneffect' wat te verzachten.
BikerKadee
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 10 mei 2012 21:39
Rijdt met: Loenhout

Re: Canyon Lux test

Bericht door BikerKadee »

Hey Dickie, Ik dacht dat de stack de afstand is vanaf bovenkant balhoofd tot midden trapas, toch? Een grotere stack zou eventueel willen zeggen dat er bijvoorbeeld een vork instaat met een langere veerweg (bv Lux vs Neuron), maar dit zegt toch niets over het aantal spacers onder de stuurpen. Bij de Lux geven ze aan dat er een spacer va 1cm gebruikt wordt. Ik neem aan dat je dit bij Canyon niet kan laten aanpassen. Ook het type geintegreerde stuur(pen) is bij hun zoals aangegeven op foto en dus geen keuze. Anyway, ik ga her en der wel eens passen en proberen. Bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie