Garantie spaakbreuk

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
fronteradriver
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 15 aug 2007 19:31
Rijdt met: Specialized hardrock

Garantie spaakbreuk

Bericht door fronteradriver »

In januari 2020 heb ik een nieuwe Thompson stadsfiets gekocht bij een LBS te Ledeberg.
Ik heb die gekocht als fiets voor 5km enkel woonwerk verkeer.

Het is een fiets met naafversnelling, rollerbrakes en gesloten kettingkast.
Het leek me wel zorgeloos en onderhoudsarm te rijden voor die afstand.

In juni net na de lockdown heb ik hem bij de LBS binnengebracht voor een gratis onderhoudsbeurt en met de melding dat de rollerbrakes wel heel slecht remmen.
De fiets 2 weken kwijt geweest, maar er zijn toch 2 nieuwe rollerbrakes opgekomen door een productiefout. De fiets had 700 km gereden.

Nu 2 weken geleden kwam ik tot de vaststelling dat er een spaak gebroken was aan de nippel op het achterwiel. De fiets had 1000 km gereden.
De LBS vertelde echter dat hij daar geen garantie op geeft, omdat hij maar 6 maanden garantie geeft. Ik moet nu echter zelf bewijzen dat het om een productiefout gaat en zelf contact opnemen met Thompson.

Na contact opgenomen te hebben met Thomspon, vertelden zij mij dat ze de zaak gingen onderzoeken. Maar sinds een week geen gehoor meer van Thompson.

Volgens mij heb ik toch 2 jaar garantie? En valt een spaakbreuk na 10 maanden en 1000 km daar toch ook onder.

Gelukkig heb ik nog mijn MTB, want ik ga de fiets weer heel lang kwijt zijn..
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Garantie spaakbreuk

Bericht door KrisMaes76 »

spaakbreuk op een stadsfiets lijkt met toch wel raar... Tenzij je altijd met platte banden op de stoepranden knalt

buiten je claim voor garantie, bij mn LBS aan de andere kant van Gent heb ik ong 5 euro betaald voor een nieuwe spaak te steken in mn MTB achterwiel en dat was op 5 min in orde (ik had wel al het wiel uit mn fiets gehaald en de band was er ook af)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Garantie spaakbreuk

Bericht door spaghetti_2 »

Spaakbreuk is veelal een kwestie van de kwaliteit van het wiel (zowel kwaliteit van het materiaal als van het spaken, maar toch vooral dat laatste). Je kan zo maar een spaak breken zonder het wiel zwaar te belasten.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Garantie spaakbreuk

Bericht door De Wreter »

Eerlijk : één gebroken spaak..... Laat dat toch gewoon herstellen door je LBS, of denk je dat die rijk wordt van de fietsverkoop ?
fronteradriver
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 15 aug 2007 19:31
Rijdt met: Specialized hardrock

Re: Garantie spaakbreuk

Bericht door fronteradriver »

na lang communiceren hebben ze de spaak toch in garantie hersteld.

Er is wel een volgend probleem...de fiets heeft bijna 3 weken bij de LBS gestaan, en de accu voor de ondersteuning is kapot gegaan..hopelijk lossen ze dat ook in garantie op.
Anders zou het een dure fiets worden...500 euro voor de accu voor 1000 km....
Als ze het niet in garantie willen oplossen, haal ik het electrisch gedeelte eraf en rij er dan zo mee....

Ik ben ook eerlijk...2 jaar garantie=2 jaar garantie...ik word ook niet rijk door te werken...
fronteradriver
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 15 aug 2007 19:31
Rijdt met: Specialized hardrock

Re: Garantie spaakbreuk

Bericht door fronteradriver »

Ik heb de fiets terug na de problemen met de accu.
De LBS heeft de accu gereset???
Ik heb weeral bijgeleerd....ik wist niet dat je een accu kon resetten...
Hopelijk ben ik nu verlost van de problemen en kan ik er mee doen waar ik de fiets voor gekocht heb....
Plaats reactie