Pagina 1 van 1

Mtb onderhoud

Geplaatst: ma 05 okt 2020 15:57
door jurgen stich
Ik merk dat de meeste hier veel meer dan mij op de hoogte zijn van alle technische aspecten van de fiets.
Daarom wat vragen.
Ik heb onlangs een 2de hands scott scale 960 model 2014 met 29 inch wielen gekocht.
Daarvoor had ik een 26 inch van orbea die had ik al heel lang (meer dan 10 jaar zeker).
Nu diende de vorige maar soms in de winter i.p.v met de racefiets er op uit te trekken.
Nu ben ik zeer tevreden van die scale en wil deze dus ook goed onderhouden MAAR HOE ?
Mijn vorige poetste ik met dreft en water en ketting,cassette en alle vette delen met een sterke ontvetter (dasty van de wibra).
Wel blijkbaar is dit slecht onderhoud zo ik vernomen heb.
Met wat poets je best en smeer je best ?
Ik heb van die smeerwax gekocht (squert) en heb ook gewone smeerolie voor fietsen.
De voorvering smeren is blijkbaar ook niet nodig ? Gewoon op onderhoud komen zijden ze bij de lbs .
Ook kan ik luchtdruk bijzetten op de vering maar ook daarvoor heb je blijkbaar een speciaal pompje nodig ?

Re: Mtb onderhoud

Geplaatst: ma 05 okt 2020 20:04
door jurgen stich
Trouwens nog een bijkomend vraagje wat vinden jullie het voor of nadeel van hoorntjes (bar ends)op je stuur .

Re: Mtb onderhoud

Geplaatst: wo 07 okt 2020 20:18
door tipi
Barends zijn passé, brede sturen zijn nu populair

Re: Mtb onderhoud

Geplaatst: wo 07 okt 2020 22:08
door Mister No Chaïn
Squirt enkel gebruiken als je ketting en tandwielen volledig proper zijn en dan moet je veel minder vaak ontvetten. Ze zeggen nooit meer ontvetten maar ik doe het geregeld nog wel is. Voor de rest gewoon de boel proper houden met dreft is prima. Aan de vorkpoten doe ik ook niks speciaal.
Als je in de winter gaat mtb'n ziet de boel sowieso veel meer af. Zeker als je tijdens een regenbui of na enkele dagen regen gaat fietsen. Als het op woensdag stopt met regenen en je gaat zaterdag rijden is het alweer een heel ander verhaal. Al hangt het uiteraard ook wel af in welke streek je woont want qua ondergrond kan dat nogal schelen.

Bar ends zijn inderdaad passé. Op een stuur van +70cm breed bar ends zetten is vragen om achter takken te blijven hangen. Om eens van positie te wisselen heb ik sinds een jaar 'Togs' op mijn stuur staan. Ik zal niet zeggen dat het een gamechanger is maar ik vind het wel handig om op asfalt of overgangsstukken eens een andere positie aan te nemen.

Re: Mtb onderhoud

Geplaatst: do 08 okt 2020 14:39
door Dickie
Vorkpompje is imo een must.
Je kan er hier in het Te koop gevraagd topic best eens naar peilen. Velen hebben er wel eentje op overschot.

Veel lovende kritieken voor Squirt. Zelf vind ik die enkel goed voor properdere ritten. Tijdens moddermarathons vond ik dat de squirt snel weg was.
Ik zweer nog steeds bij Gleitmo 582. Maakt de ketting stiller en blijft beter tussen de schakels hangen.
Nadelen: spuitbus met verlies tijdens opbrengen en steeds opletten dat de spray-wolk de schijven niet raakt. Vrij kostbaar.

Voor de rest gewoon met een waterstraal wegblijven van lagers.
Ik laat de tuinslang liefst zo veel mogelijk achterwege. Wat spatten op het frame maken me niet uit, ik haal wel het zand van de drive train. Enkel na een extreme drab-rit is 't nog eens grote kuis.