Mtb onderhoud

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Mtb onderhoud

Bericht door jurgen stich »

Ik merk dat de meeste hier veel meer dan mij op de hoogte zijn van alle technische aspecten van de fiets.
Daarom wat vragen.
Ik heb onlangs een 2de hands scott scale 960 model 2014 met 29 inch wielen gekocht.
Daarvoor had ik een 26 inch van orbea die had ik al heel lang (meer dan 10 jaar zeker).
Nu diende de vorige maar soms in de winter i.p.v met de racefiets er op uit te trekken.
Nu ben ik zeer tevreden van die scale en wil deze dus ook goed onderhouden MAAR HOE ?
Mijn vorige poetste ik met dreft en water en ketting,cassette en alle vette delen met een sterke ontvetter (dasty van de wibra).
Wel blijkbaar is dit slecht onderhoud zo ik vernomen heb.
Met wat poets je best en smeer je best ?
Ik heb van die smeerwax gekocht (squert) en heb ook gewone smeerolie voor fietsen.
De voorvering smeren is blijkbaar ook niet nodig ? Gewoon op onderhoud komen zijden ze bij de lbs .
Ook kan ik luchtdruk bijzetten op de vering maar ook daarvoor heb je blijkbaar een speciaal pompje nodig ?
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Mtb onderhoud

Bericht door jurgen stich »

Trouwens nog een bijkomend vraagje wat vinden jullie het voor of nadeel van hoorntjes (bar ends)op je stuur .
Gebruikersavatar
tipi
Mountainbiker
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 sep 2010 11:42
Rijdt met: Niner Air 9 Carbon, Lapierre Zesty AM

Re: Mtb onderhoud

Bericht door tipi »

Barends zijn passé, brede sturen zijn nu populair
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Mtb onderhoud

Bericht door Mister No Chaïn »

Squirt enkel gebruiken als je ketting en tandwielen volledig proper zijn en dan moet je veel minder vaak ontvetten. Ze zeggen nooit meer ontvetten maar ik doe het geregeld nog wel is. Voor de rest gewoon de boel proper houden met dreft is prima. Aan de vorkpoten doe ik ook niks speciaal.
Als je in de winter gaat mtb'n ziet de boel sowieso veel meer af. Zeker als je tijdens een regenbui of na enkele dagen regen gaat fietsen. Als het op woensdag stopt met regenen en je gaat zaterdag rijden is het alweer een heel ander verhaal. Al hangt het uiteraard ook wel af in welke streek je woont want qua ondergrond kan dat nogal schelen.

Bar ends zijn inderdaad passé. Op een stuur van +70cm breed bar ends zetten is vragen om achter takken te blijven hangen. Om eens van positie te wisselen heb ik sinds een jaar 'Togs' op mijn stuur staan. Ik zal niet zeggen dat het een gamechanger is maar ik vind het wel handig om op asfalt of overgangsstukken eens een andere positie aan te nemen.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Mtb onderhoud

Bericht door Dickie »

Vorkpompje is imo een must.
Je kan er hier in het Te koop gevraagd topic best eens naar peilen. Velen hebben er wel eentje op overschot.

Veel lovende kritieken voor Squirt. Zelf vind ik die enkel goed voor properdere ritten. Tijdens moddermarathons vond ik dat de squirt snel weg was.
Ik zweer nog steeds bij Gleitmo 582. Maakt de ketting stiller en blijft beter tussen de schakels hangen.
Nadelen: spuitbus met verlies tijdens opbrengen en steeds opletten dat de spray-wolk de schijven niet raakt. Vrij kostbaar.

Voor de rest gewoon met een waterstraal wegblijven van lagers.
Ik laat de tuinslang liefst zo veel mogelijk achterwege. Wat spatten op het frame maken me niet uit, ik haal wel het zand van de drive train. Enkel na een extreme drab-rit is 't nog eens grote kuis.
Plaats reactie