Afgesloten paden, die reeds jaren bestaan

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
dunkky
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 12 nov 2008 22:09
Rijdt met: Giant & Trek 8500 model 2010 & Olympia F1 2018

Afgesloten paden, die reeds jaren bestaan

Bericht door dunkky »

We kennen ze ondertussen wel, de bordjes "verboden te fietsen"
Afbeelding

De laatste jaren schieten deze als paddenstoelen uit de grond, waar hebben we dit aan verdiend? Is dat allemaal wel wettelijk of gaat Natuur & bos rustig hun gang?
Wie doen wij kwaad als we daar fietsen? Richten we meer schade aan???? Studies uit het verleden beweren het tegenovergestelde!

Die bordjes zijn wat vervelend, maar die verdomde afsluitingen die ze zetten :evil:

Voor de kenners van de regio Olen - Herentals - Lichtaart:
*Het Molenpad thv groot sas van Olen en de Buulmolen, anno 2019 afgesloten, ik fiets daar al jaren
*Teunenberg in Olen, daar zijn ook stukken afgezet die eerder vrij toegankelijk waren.
*Begin van de groene Bloso route in Herentals, oersaai, maar de kenners wisten daar nog een mooie onofficiële trail liggen... tot in de winter van 2019, 3 omgezaagde bomen over het pad, toeval... ik denk het niet!!! Dat was daar een stuk van de "oude groene bloso lus", je kon daar rustig een half uur fietsen zonder ook maar iemand tegen te komen.

Mits een minimum aan respect voor de andere bezoekers van het bos, hoeft er toch helemaal geen probleem te zijn. Laar vriendelijk weten dat je in aantocht bent, zeg even "hallo" en dan is er toch geen probleem!

En dan is er nog het volgende....

In het najaar beginnen ze eraan, "onderhoud" van het bos.... juist ja... ineens een heel stuk bos plat, enkel het waardevolle hout halen ze weg, de rommel blijft liggen en de ooit zo mooie single track is herleid tot ... mja, iets om uw benen te breken.

Als ze nu eens de bestaande paden zouden vrij houden, snoeien en omgevallen bomen weghalen, dat zou mooi zijn.

Ik denk dat het tijd wordt voor zo'n manifest als in Wallonië.

Zelf heb ik een melding gestuurd naar "https://meldpuntwegen.be/" ivm de afsluiting van het "Molenpad".

nog een interessante site: https://www.tragewegen.be/in-mijn-buurt/trage-wegen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Delen jullie deze mening, zijn er die kaas gegeten hebben van deze materie?
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Afgesloten paden, die reeds jaren bestaan

Bericht door i-Mac »

Toch een opmerking betreffende de website "tragewegen". Dat gaat in heel veel gevallen over wandelpaden. Toch in de buurt van Brugge.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Afgesloten paden, die reeds jaren bestaan

Bericht door Dickie »

+1
Als er geen uitleg bij staat, rij ik af en toe van die trails. Zelden iemand tegengekomen, laat staan beestjes opgeschrikt. t'Is dan ook op momenten dat het gros van de meesten zich nog eens omdraaien in hun bed, of bij de bakker staan aan te schuiven op zondagochtend.
Als er nu een bordje zou staan waaróm je er niet doormag...bvb broedseizoen oid. Dan keer ik meteen om.
Dit gaat imho over gezond verstand, of de 'geest' van de wet, ipv de letter. Zoals al aangehaald: een redelijke mens past de snelheid aan bij het kruisen/passeren, blijft op de bestaande paden, vermijdt blokkerende wielen om erosie te vermijden, rijdt niet 's nachts met fel licht over die trails, gaat er niet biken op de drukste momenten, enz.
Kverbeec
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: do 19 mar 2015 14:51

Re: Afgesloten paden, die reeds jaren bestaan

Bericht door Kverbeec »

Vorige week nog in een bos tegengehouden door een boswachter die midden van het pad sprong... Paspoort afgeven & aanmaning gekregen (weet niet waarom maar er stonden ook twee politieagenten bij...)

Ik vind dat het bos van iedereen is. Met het nodige wederzijds respect voor elkaar (en uiteraard de natuur) zou toch iedereen van die mooie paden moeten kunnen genieten... :(
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Afgesloten paden, die reeds jaren bestaan

Bericht door BertG »

Het Molenpad was al lang verboden voor fietsers hé, maar dat snap ik nog ergens, is een GR en als daar een troep MTB'ers passeert moeten de wandelaars de struiken of de prikkeldraad in duiken.

Als ik in de week ga fietsen, meestal 's avond dan, trek ik er mij eigenlijk weinig van aan. Buiten een verdwaalde wandelaar kom je dan toch geen kat tegen hier. Onlangs voor de eerste keer tegengehouden (ik MTB +15 jaar) op een weg waar ik blijkbaar niet mocht komen door een kerel met een jeep. Pad breed genoeg voor een wagen, half verhard, dus ja... ik zag daar weinig probleem in maar goed.
Ik ga daar dan ook geen spel van maken zolang ze beleefd blijven, gewoon omgedraaid en anders gereden.

Je ziet het ook trouwens regelmatig met paadjes lang mensen hun tuin, dan staat daar plots een bordje verboden toegang, het type bordje dat je in de Gamma koopt. Zou je in principe kunnen melden bij de gemeente zeker? Weet het niet.
jo138
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 aug 2006 19:44
Rijdt met: Scott Spark RC 900

Re: Afgesloten paden, die reeds jaren bestaan

Bericht door jo138 »

dunkky schreef:We kennen ze ondertussen wel, de bordjes "verboden te fietsen"
Afbeelding

Die bordjes zijn wat vervelend, maar die verdomde afsluitingen die ze zetten :evil:
Gisteren de Herdermarathon (zonder privé stukken) gereden en ben op het einde in Maarkedal ook zo een bord en hekken tegengekomen. Kan me moeilijk voorstellen dat dit er al was in 2014 toen de route gemaakt is. Ik heb de fiets dan maar over het hekken gezet :oops:

Ik vraag me echter ook af wie en waarom de beslissing neemt dat er geen fiets mag rijden. Ik neem aan dat het merendeel van de fietsers toch respect hebben voor wandelaars. Toch worden om god mag weten welke reden deze borden en hekkens geplaatst.

Zijn dat wel officiële verbodsborden, of maken ze je het enkel lastig door het hekken?
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Afgesloten paden, die reeds jaren bestaan

Bericht door _Knarf_ »

Waarschijnlijk onder invloed van wat mensen die een vinger in de pap te roeren hebben die niet graag fietsers door "hun" bos zien rijden.


Was destijds bij motocross circuits ook zo.
Laatst gewijzigd door _Knarf_ op zo 30 aug 2020 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Afgesloten paden, die reeds jaren bestaan

Bericht door Flip FSR »

Kverbeec schreef:(weet niet waarom maar er stonden ook twee politieagenten bij...)
Omdat boswachters gewoonlijk het grootste ongedierte in het bos is en ze denken dat ze God zijn.
Laatst nog zo een lid (wannabee boswachter met witte 4x4 en blauwe lampkes) van Natuur en Bos (of groenmaffia) zijn mening horen zeggen over MTB'ers:
"Is allemaal crapuul, net zoals die crossers. Er is voor ons geen verschil tussen de twee!..."
Dus ja, ik trek dan mijn conclusies en respecteer hen net zoals zij ons.
Fluffy
Mountainbiker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 31 jul 2003 10:28

Re: Afgesloten paden, die reeds jaren bestaan

Bericht door Fluffy »

Gewoon richting Nederland trekken. Mits aankoop van een vignet kan je daar een gans jaar biken op perfect onderhouden trails. Veel beter dan de triestige Bloso routes in België .
Bebop
Mountainbiker
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 22:12
Rijdt met: SSSL

Re: Afgesloten paden, die reeds jaren bestaan

Bericht door Bebop »

officiele trage wegen zijn in principe toegankelijk voor fietsers - echter, niet ieder padje dat we al jaren gebruiken is een trage weg. de beste bron van informatie is uw gemeente - clubs die lokaal een toertocht organiseren weten ook veelal wat er mag en wat niet, of waar speciale goedkeuringen voor nodig zijn. corona heeft hier lokaal zeker zijn sporen nagelaten: ook hier zijn padjes ineens verboden terrein voor mountainbikers geworden - voornamelijk door wangedrag van de bikers zelf: wandelaars van hun sokken rijden, allerminst vaart minderen, roepen om uit de weg te gaan, we willen al eens een nieuw padje dus maken we dat maar enz. helaas, gevolg hiervan is dat iedereen de dupe is, en paadjes afgesloten worden. als je een paar vuistregels volgt, kan er veel: respecteer wandelaars, minder snelheid, gebruik een bel, vriendelijk zijn - zaken die weinig tot geen geld kosten maar er wel voor zorgen dat je op die paadjes kan blijven rijden.
Plaats reactie