mtb voor linkshandigen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Boscross
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 mei 2013 12:32

mtb voor linkshandigen

Bericht door Boscross »

De meeste linkshandigen zullen uiteraard perfect met een standaard mtb kunnen fietsen. De zaak ligt natuurlijk anders wanneer je geen rechterhand hebt.

Ik ben momenteel aan het uitkijken naar een nieuwe mtb.

Mijn 23 oude Giant Terrago is uitgerust met hydraulische remmen van Magura (HS11) waarbij ik zowel de voor als achterrem kan bedienen met de linkse remhendel.
Blijkbaar zou dat ook moeten kunnen met de hedendaagse schijfremmen, via een soort splitter?

Ik zie meer problemen in de bediening van de versnellingen.
Mijn oude Giant heeft links een gripshifter gecombineerd een eenvoudige hendel langs de bovenkant van het stuur zit om de voor derailleur te bedienen.

Nu vandaag zijn de meeste mtb's uitgerust 1x 12 tandwielen. Dus over de bediening van de voor derailleur hoef ik me al geen zorgen meer te maken.

Ik vrees echter dat alle standaard schifters enkel langs rechts kunnen worden gemonteerd.
Klopt dat of bestaan er systemen die men links kan plaatsen en op dezelfde manier bedienen (spiegelbeeld dus eigenlijk)
Of is het eventueel mogelijk om via een gripshifter te werken?

Graag jullie ervaringen/tips/suggesties ...
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: mtb voor linkshandigen

Bericht door madskatingcow »

Met Sram Eagle axs, twee eagle blip buttons en en een blip box zou je twee drukknoppen kunnen plaatsen op je stuur.
Met een axs dropper remote die standaard links staat heb je slechts 1 knop, terwijl je er 2 nodig hebt.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: mtb voor linkshandigen

Bericht door _Knarf_ »

Remmen : 1 hendel die even hard vanvoor als vanachter remt bedoel je dan ? Ik neem aan dat dit op dezelfde manier moet kunnen als de HS11 remmen ? Zijn beiden gewoon hydraulisch.

Shifter : SRAM heeft 12-speed gripshifters (en voor 11-speed ook). Ik neem aan dat je deze ook gewoon links kan monteren (al moet je dan de andere richting draaien ?). https://www.sram.com/en/sram/mountain/p ... ncy&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: mtb voor linkshandigen

Bericht door madskatingcow »

_Knarf_ schreef:Shifter : SRAM heeft 12-speed gripshifters (en voor 11-speed ook). Ik neem aan dat je deze ook gewoon links kan monteren (al moet je dan de andere richting draaien ?)
Dan ga je het kabeleind uit zijn zitting duwen in plaats van er aan te trekken wanneer je draait volgens mij, dat gaat niet lukken denk ik.

En anders een rechtste trigger ondersteboven monteren aan de linkerzijde, zodat hij bovenop het stuur staat? Kan zowel electronisch als manueel. Zie hier : https://www.swisswuff.ch/tech/?p=3704
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: mtb voor linkshandigen

Bericht door chrisper »

misschien is het ook een oplossing om voor de shifter, de DI2 (electrische) versie te kiezen
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: mtb voor linkshandigen

Bericht door kenny »

Hope heeft een dubbele remhendel in hun gamma, je kan kiezen tussen rechts en links. https://www.hopetech.com/products/brake ... ech-3-duo/" onclick="window.open(this.href);return false;
Boscross
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 mei 2013 12:32

Re: mtb voor linkshandigen

Bericht door Boscross »

Was niet op de hoogte van het bestaan van elektronische shifters. Bestaat dat al lang? Heeft dat z'n degelijkheid al bewezen?
Wat zou het budget zijn voor een complete ombouw?
Plaats reactie