Manifest tegen verbod op mtb in Wallonië!

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Manifest tegen verbod op mtb in Wallonië!

Bericht door dirkdierickx »

Maak er dan maar verplichte burgerdienst van, dan doen ze tenminste nog iets positief voor de gemeenschap, als je daar niets uit kan leren dan weet ik het ook niet meer.
pathfinder
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 22 nov 2012 22:44
Rijdt met: Santa Cruz nomad canyon spectral ex

Re: Manifest tegen verbod op mtb in Wallonië!

Bericht door pathfinder »

_Knarf_ schreef:Hier ook een gelijkaardig verhaal.....

Komt volgens mij inderdaad door cowboys die maar wat gaan rondrijden in de bossen over wandelpaadjes, privé stukken, zelf paadjes maken met kombochtjes, bergskes, ....
Ipv zich te houden aan de vaste routes/TT's/georganiseerde GPS tochten...


Ik vrees begin vh einde (mogelijk wat negatief ingesteld door gelijkaardige ervaringen uit het verleden met andere sporten).
Dus jij zegt dat iedereen maar de doodsaaie vaste routes moet rijden.
Of de tt 's .
Wat een onzin. Niet iedereen rijdt xc.
Wij rijden vaak wandelroutes en trails in de bossen. En altijd met respect voor mens en natuur.
Het gaat net over het enduro en trail rijden. Dit moet veel meer ge promoot worden in België.
fishie
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 23:46
Rijdt met: Cube Ltd SL 29

Re: Manifest tegen verbod op mtb in Wallonië!

Bericht door fishie »

RigolleM schreef:
_Knarf_ schreef:
i-Mac schreef:Maar dan wel zonder het goedkope bier,
Met duur bier dan :drunk:
Heb geen bier gezien tijdens mijn legerdienst... :drunk:
Heb geen legerdienst gezien tijdens mijn bier.... :-"
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Manifest tegen verbod op mtb in Wallonië!

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Ik vind het niet direkt op dit forum maar hoe zit het nu juist met MTB'en in Wallonië?
Ik wou een ritje doen van op mtbroutedatabase maar daar staat vele malen bij dat je geen gps ritten mag volgen omdat er geen gedoogbeleid meer is.

In Vlaanderen kennen we de gepijlde Bloso routes maar hoe zit dat over de taalgrens? Heb geen zin om een boete te betalen.
En hoe weet je op voorhand of de route officieel/bepijld is?

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Manifest tegen verbod op mtb in Wallonië!

Bericht door _Knarf_ »

Volgens mij staan op mtbroutesdatabase enkel vaste routes.

In ieder geval als er bij de route op mtbroutesdatabase van die kleurtjes staan aangegeven mag je er van uit gaan dat het een vaste route betreft. En dat je daar zeker mag fietsen.

Bijvoorbeeld https://mtbroutedatabase.be/luxemburg/houffalize.htm daar zie je bovenaan zo geel, rood, blauw, ... Dat zijn vaste routes.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Manifest tegen verbod op mtb in Wallonië!

Bericht door BertG »

Van de site
Fietsers in Wallonië moeten zich houden aan de zogenaamde ‘chemins’, openbare paden van minstens een meter breed. Wie zich op de ‘sentiers’ wil begeven, de bestaande openbare wandelpaden die smaller zijn dan een meter, mag dat eigenlijk enkel op diegene die zijn opgenomen in het bewegwijzerde routenetwerk voor fietsers. Samengevat in MTB-woorden: rijden over singletracks mag enkel als ze onderdeel zijn van een officiële bepijlde route, anders zijn ze voorbehouden voor wandelaars. Zelf een trail gaan aanleggen dwars doorheen het bos, of bordjes negeren die privédomein aangeven, dat is uiteraard helemaal verboden en bevindt zich niet in de grijze schemerzone, maar in de diepzwarte.
En eerlijk gezegd gaat het alleen maar strenger worden. Ik zie daar meer en meer bordjes verschijnen verboden voor fietsers en met de ebikes en danzij corona krijg je een heel nieuwe groep mensen die gaat 'mountainbiken' in de Ardennen en die niet bepaald bekend zijn met fietsetiquette, of dat is mijn ondervinding.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Manifest tegen verbod op mtb in Wallonië!

Bericht door RigolleM »

BertG schreef: do 12 nov 2020 08:40 ..en danzij corona krijg je een heel nieuwe groep mensen die gaat 'mountainbiken' in de Ardennen en die niet bepaald bekend zijn met fietsetiquette, of dat is mijn ondervinding.
Moet je die Facebook groep 'Mountainbike.be' eens volgen, dan heb je een goed idee hoe de nieuwe generatie mountainbikers omgaat met fietsetiquette... Binnen 2 jaar mogen we nergens meer in met onze MTB, en worden we verplicht om de nieuwe mode 'gravelbiken' te volgen...
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Manifest tegen verbod op mtb in Wallonië!

Bericht door KrulControl »

ben eens gaan 'piepen' op FB, maar niet speciaal iets gevonden ...

zal ook maar zijn tijd duren zeker. Velen van de nieuwe gaan stoppen, en diegene die verder doen zullen wel etiquette kweken eens de toertochten weer opstarten.
Het goeie nieuws is, de grond begint wat minder toeristen-vriendelijk te liggen (modder), dus dat zal al velen afschrikken in de komende weken.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Manifest tegen verbod op mtb in Wallonië!

Bericht door RigolleM »

KrulControl schreef: do 12 nov 2020 12:49 ben eens gaan 'piepen' op FB, maar niet speciaal iets gevonden ...
Ik volg het al een tijdje, en het ook zeer onoverzichtelijk om iets te lezen of te herbekijken... En zeer veel terugkerende vragen (welke banden, welke gps, welke kledij, ...). Je moet er dus dagelijks eens in zien om een idee te krijgen.
zal ook maar zijn tijd duren zeker. Velen van de nieuwe gaan stoppen, en diegene die verder doen zullen wel etiquette kweken eens de toertochten weer opstarten.
Het goeie nieuws is, de grond begint wat minder toeristen-vriendelijk te liggen (modder), dus dat zal al velen afschrikken in de komende weken.
Ik zit met mijn gezin in de Ardennen, niet om te fietsen, maar om te wandelen, en kon gisteren (feestdag) de mountainbikers op één hand tellen die we tegenkwamen in de bossen. De boomwortels liggen er nu spekglad bij, idem voor de rotsige gronden, dus meer voor de geoefende mountainbiker. Je zal hier nu weinig corona-mtb'ers zien passeren :-)
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Manifest tegen verbod op mtb in Wallonië!

Bericht door Bossi13 »

Ik wou eigenlijk eerst die route van Lasne volgen maar daar staat bij dat je moet oppassen.

Over die fb groep en lockdown-mtb’ers...we gaan minder en minder mogen rijden ja.
Zag ze in de Schorre van de trappen komen gereden. Dat is in mijn ogen flirten met nog strengere regels.

Groetjes,

Bossi
Plaats reactie