e-MTB voor single tracks: do or don’t?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
philipz
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 feb 2020 11:45

e-MTB voor single tracks: do or don’t?

Bericht door philipz »

Beste,
Ik ben een 25/h e-MTB aan het overwegen voor mijn vriendin zodat ze mee kan gaan biken.
Nu hoor ik vandaag dat single tracks of iets technischere dingen showstoppers zijn voor e-MTBs. Volgens de bron zijn tochten waar e-bikers aan meedoen bij hen in de club altijd minder technisch (en voor sommigen dus minder fun).
Iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?
Bedankt!
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: e-MTB voor single tracks: do or don’t?

Bericht door Dickie »

Hier op mtb.be bij de video's overlaatst een filmpje van downhiller Claudio Caluori op een downhill e-bike die een klim én dé afdaling van de Mittenberg bij Chur onderneemt met Nino Shurter, die met een XC-bike onderweg is.
Hangt dus gewoon van de persoonlijke skills af.
Voor de klimmen leuk om de extra watt's aan boord te hebben en afdalen gaat sneller met de kilo's meer. Zelfs de switchbacks lukken blijkbaar vlot.

https://www.mountainbike.be/media/detai ... E.facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: e-MTB voor single tracks: do or don’t?

Bericht door kenny »

Kortweg, dat heeft alles met de rijder te maken en niets met de fiets
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Re: e-MTB voor single tracks: do or don’t?

Bericht door Jochen74 »

Alle info uit die bron laten voor wat het is.
Zelf gewone en e-mtb'er. Maakt geen verschil.
Naar mijn gevoel gooi je de fiets wat moeilijker van het ene op het andere oor door het gewicht.
Ikzelf rij nog altijd liever met een gewone, maar de gemiddelde hartslag ligt ook hoger.
Om je vriendin mee te laten genieten is de e-mtb dus zeker een goede oplossing.
Het zal eerder afhangen van af te wegen tussen al de verschillende e-mtbs dan tussen wel of geen technisch moeilijk parcours.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: e-MTB voor single tracks: do or don’t?

Bericht door RigolleM »

Je kan ook uw tempo aan uw vriendin aanpassen en een normale MTB kopen... Na een paar maanden is haar conditie/technisch kunnen al een pak beter en heb je een pak geld gespaard... die je in een trouwring kunt steken :-"
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: e-MTB voor single tracks: do or don’t?

Bericht door Mister No Chaïn »

Dat je met een e-mtb minder technisch kan rijden als met een gewone mtb lijkt me ook maar een fabeltje.

Het is natuurlijk wel een aardig gewicht dat je in juiste banen moet leiden, voor een vrouw van 55kg zal dat toch wel wat lastiger zijn als voor een man van 80kg.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: e-MTB voor single tracks: do or don’t?

Bericht door Dickie »

Imo is een e-bike met middenmotor net wat stabieler door het hogere gewicht en daardoor lagere zwaartepunt.
Indien de vriendin graag mee wil biken (ik ben bij ons de enige die graag mtb en kronkelende singletrackjes doet, vrouw en dochter hebben er een hekel aan, zij doen liever verhard of gravel), dan zou ik er zeker voor gaan.
Belangrijk imo: efficiëntie e-motor (hoeveel km/wh). Snelle oplaadtijden zijn ook handig als je onderweg moet bijtappen tijdens lange en/of stroomvretende tochten.

Ook wat meer protectie dan enkel handschoenen en een helm, lichte knie-en elleboogbescherming. Een val met e-bike kan zwaarder aankomen.
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: e-MTB voor single tracks: do or don’t?

Bericht door Luhmann »

Vergeet die bron, heeft waarschijnlijk nog nooit een e-mtb gezien. Ga eens proberen en zie zelf. Die dingen vragen gewoon om jou de berg op te rammen zodat je naar beneden kan raggen.
Je moet geen tricks uithalen maar het kan wel, toch volgens Danny.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie