Spaken
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- spaghetti_2
- Mountainbiker
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
- Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite
Re: Spaken
Bericht door spaghetti_2 »
Als er herhaaldelijk spaken breken, dan is de spaakspanning waarschijnlijk uit balans. Best eens laten nakijken of herspaken door iemand met kennis van zake.
- Dickie
- Mountainbiker
- Berichten: 3823
- Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
- Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Re: Spaken
Merk en type spaak, velg, Boost ja of nee?, fabriekswiel of laten bouwen?
De overige spaken hebben ook al geleden, telkens je er eentje gaat vervangen, dan breekt er rap een volgende.
Wsl steeds aan de aandrijfkant?
Goedkoopste dat je kan proberen: Alleen de driveside spaken vernieuwen door een stevigere versie.
Das een 'baat het niet dan schaadt het niet'-oplossing.
Komen de problemen terug, dan best alles, behalve de naven, vervangen, de velg kan immers net teveel vervormd zijn door de spaakbreuken én het ontspaken.
De overige spaken hebben ook al geleden, telkens je er eentje gaat vervangen, dan breekt er rap een volgende.
Wsl steeds aan de aandrijfkant?
Goedkoopste dat je kan proberen: Alleen de driveside spaken vernieuwen door een stevigere versie.
Das een 'baat het niet dan schaadt het niet'-oplossing.
Komen de problemen terug, dan best alles, behalve de naven, vervangen, de velg kan immers net teveel vervormd zijn door de spaakbreuken én het ontspaken.
- spaghetti_2
- Mountainbiker
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
- Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite
Re: Spaken
Bericht door spaghetti_2 »
Sorry maar dit klopt niet. De spaken die meestal voor problemen zorgen zijn de spaken met de laagste spanning. Voor een achterwiel zijn dit de spaken aan de non-drive side. Een spaak breekt niet door een te hoge spanning. Een spaak breekt wanneer de spanning te laag is en waardoor deze onder druk wat kan verbuigen. Herhaal dit enkele duizenden keren (voor elke rotatie van het wiel) en metaal vermoeidheid zal leiden tot een breuk. Door de verlaagde spanning is er bovendien een kans dat de nippel kan losdraaien (een hoge spanning voorkomt dit) wat het probleem enkel verergert.Dickie schreef: Wsl steeds aan de aandrijfkant?
Goedkoopste dat je kan proberen: Alleen de driveside spaken vernieuwen door een stevigere versie.
Uiteraard dient een wiel om te gaan bike-packen steviger te zijn dan een wiel voor XC competitie. Maar een goed gebouwd wiel heeft niet zomaar loslopende spaken, ongeacht het gebruikte materiaal. Wanneer er voortdurend spaken loskomen, dan is dit quasi altijd te wijten aan het niet in balans zijn van de spaken met de laagste spanning.