Ervaringen met service decathlon 2019-2020

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
thomasbaerten
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 06 jul 2015 10:37

Ervaringen met service decathlon 2019-2020

Bericht door thomasbaerten »

Hallo,

Ik ben me al een aantal weken aan het inlezen ivm de aanschaf van een mountainbike.
Ik heb een aantal jaren gereden en wil na een lange stop weer beginnen.

De ene piste is een goede tweedehands, de andere een nieuwe budgetfiets. In het tweede geval zijn er twee fietsen die met aanspreken: De Orbea Alma H50 en de Rockrider XC 50.
Mijn vraag gaat vooral over de tweede fiets: in het verleden had Decathlon de reputatie materiaal van mindere kwaliteit te verkopen, maar ik lees nu dat ze een stevige inhaalbeweging aan het maken zijn.
Aangezien er in Limburg genoeg Decathlons zijn vind ik dit ook een aangenamere keuze dan Canyon, die nergens in mijn omgeving een officiële handelaar hebben waar je terecht kan bij problemen.

Heeft er iemand recente ervaring met de service van Decathlon? Want het is niet omdat er een goede prijs-kwaliteit qua fiets is dat de service op hetzelfde niveau staat.
Of geef ik beter mijn geld aan de Orbea met de zekerheid dat ik terecht kan bij mijn bekwame fietshandelaar?

Alvast bedankt!

Thomas
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Ervaringen met service decathlon 2019-2020

Bericht door kenny »

Er werken weinig mensen met een echte kennis van fietstechniek bij décathlon. Zolang het probleem basis is zullen ze kunnen helpen maar eens het verder gaat zullen ze het ook niet kunnen oplossen.
marsellus_2000
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: do 10 jan 2019 11:23
Rijdt met: Trek Procaliber 9.7

Re: Ervaringen met service decathlon 2019-2020

Bericht door marsellus_2000 »

Al 3 keer met de fiets van 1 van mijn kinderen terug geweest om een achterlicht dat niet werkte te laten herstellen (onder garantie). De jongens die daar werken zijn vriendelijk maar zeer beperkte ervaring vrees ik. Telkens werd beloofd dat ik zou opgebeld worden, 3 keer verschillend verhaal over de oorzaak en voorgestelde oplossing. Uiteindelijk was het resultaat 0. Heb het dan maar zelf hersteld. Goedkope fietsen en niet per se slechte kwaliteit maar in mijn ervaring marginale service. Heb mijn MTB bij chamizo gekocht in SKW, fantastische service en kennis van zaken.
thomasbaerten
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 06 jul 2015 10:37

Re: Ervaringen met service decathlon 2019-2020

Bericht door thomasbaerten »

Bedankt voor de reacties! Dat bevestigt mijn vermoeden ook wel.
Als er nog ervaringen zijn lees ik ze graag. Aankoop is gepland voor in april/mei, dus ik heb nog tijd om te twijfelen :-k
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Ervaringen met service decathlon 2019-2020

Bericht door Luhmann »

Zoals hierboven gemeld, de service in de winkel zelf is wel snel en vriendelijk maar beperkte in kennis/kunde/tijd.
Als het probleem groter wordt moet de fiets naar hun atelier. Dit kost jou niets extra maar dan ben je de fiets in elk geval langer kwijt (transport heen en weer).
Ik vertrouw ze met de stadsfietsen maar zou ze niet vertrouwen met mijn MTBs. Gelet op het gebruik en de slijtage gevoeligheid let dit toch echt wel nauwer. Beetje spelling en een kleine kraak betekent met een stadsfiets gewoon verder trappen ...
En zelfs met de stadsfietsen: tegenwoordig fiets ik altijd na onderhoud de winkel uit en de parking rond alvorens ik hem mee neem om zeker te zijn dat het probleem effectief weg is en er geen andere problemen zijn bijgekomen.
De decathlon MTBs zelf scoren tegenwoordig in testen best aanvaardbaar zeker in verhouding met hun prijs. Er wordt gebruik gemaakt van correcte en courante onderdelen maar uiteindelijk zit het grote prijsverschil toch altijd ergens (bv. wielen/banden, stuur/zadel, bb, montage ...).
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Ervaringen met service decathlon 2019-2020

Bericht door Jumping Jack »

Je hoeft ook niet per se naar decathlon te gaan voor het onderhoud natuurlijk (tenzij garantie-gevallen).
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Ervaringen met service decathlon 2019-2020

Bericht door Luhmann »

Let wel dat niet elke fietsenmaker even happig is om aan 'merkloze' fietsen te sleutelen.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Ervaringen met service decathlon 2019-2020

Bericht door BertG »

Ik zou ook de lokale fietshandelaars is ne keer afgaan of te zien dat er geen overjaars modellen te koop staat. Het fietsseizoen komt eraan dus het oud gerief moet uit de showroom. Mijn 1e MTB heb ik zo met 50% korting gekocht en veel plezier van gehad, 2e handswaarde ligt meestal ook hoger van een merk dan van een Decathlon.
thomasbaerten
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 06 jul 2015 10:37

Re: Ervaringen met service decathlon 2019-2020

Bericht door thomasbaerten »

Bedankt voor de tips! Ik ga dan inderdaad terug naar de fietsenhandelaar die me in mijn vorige mtb-periode altijd goed verder geholpen heeft.
Hopelijk staan er nog overjaarse modellen :-)
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Ervaringen met service decathlon 2019-2020

Bericht door patje2 »

Zoals aangegeven niet elke lfietsenzaak werkt graag aan decatlon fietsen maar in sommige decatlons zijn er wel die goed aan een fiets kunnen sleutelen
Plaats reactie