Knieproblemen HELP :-(

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Knieproblemen HELP :-(

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Ik heb een mail met de gehele uitleg naar Jan gestuurd, ook vermeld dat ik al een afspraak heb bij Vigo.
Benieuwd naar zijn antwoord.

Groetjes,

Bossi
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Knieproblemen HELP :-(

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Het moet niet altijd een goed nieuws show zijn, ik kan gerust mijn fouten toegeven. Daar heb ik geen probleem mee.

Ik heb 14 en 18 Februari nog proberen te fietsen, buiten en op mijn Tacx smarttrainer. Buiten was op de koersfiets (afgesteld door de verkoper/shop). De rit binnen was op mijn Mountainbike. In beide gevallen de poging na enkele minuten al moeten staken. Buiten was ik na 5 km reeds teruggedraaid. Op de Tacx na 8min gestopt. Stilaan zin om mijn nieuwe fietsen allemaal te koop te zetten want fietsen lukte niet meer. Dat was duidelijk.

Maandag bij Up-sports geweest, natuurlijk correctiezolen nodig. Die mag ik volgende dinsdag afhalen en daarna worden ze nog bijgeregeld. Vraag niet hoe dat in zijn werk gaat.

Dinsdag bij Jan Engels mogen komen. Die controleert mijn MTB op de afmetingen zoals hij me ze in November 2018 meegaf en afstelde. Vaststelling is dat dat zadel 1cm hoger staat dan voorheen. Ik dus niet goed onthouden wat de afstand was van zadel tot spanklem want had dit even moeten verzetten voor mijn schoonbroer die eens meereed. ](*,)
Daarna de koersfiets aan de beurt. Blijkt dat zijn zadel 31mm te hoog stond. :oops:
Ik ging ervan uit dat de fietswinkel dit toch ook kent, die afstellingen. Niet dus.

Ik had me dus op 12 Oktober ergens overbelast en heel kort daarna een koersfiets aangeschaft omdat ik dacht dat dit mede was door met een te zware fiets de baan op te gaan en mee te willen met koersfietsers. Gevolg was dat op de koersfiets, waar ik sindsdien bijna altijd op reed, mijn blessure zich niet kon herstellen omdat mijn been oversteekt geraakte en in die mate zelfs dat ik telkens tot op het puntje van mijn zadel werd getrokken. Nooit doorgehad dat dat de reden kon zijn.

Jan zet dus dat zadel iets lager dan de normale positie want mijn hamstring moet nu kunnen herstellen. Laat hij mij even op de rollen rijden....niks last. Ik zo gelukkig als iets.

Gisteren 11min op de Tacx, niks last.
Daarstraks 21min op de Tacx, niks last meer.

Het is een belachelijk verhaal vind ik zelf en vrij dom, maar als je er geen kennis van hebt... Het belangrijkste is dat ik terug kan fietsen en gelukkig niet heb geluisterd naar meneer echografie die me meldde. Stop maar met fietsen of Max 29km per keer.

Alvast bedankt voor jullie meedenken. Ik was er zelf niet op gekomen denk ik.

Groetjes,

Bossi
fishie
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 23:46
Rijdt met: Cube Ltd SL 29

Re: Knieproblemen HELP :-(

Bericht door fishie »

Fijn dat je de oorzaak lijkt gevonden te hebben! Veel fietsgenot!

Voor mij ook nogmaals een bevestiging dat Jan Engels wel degelijk weet met wat hij bezig is. Heb mij een degelijke occasie Epic kunnen aankopen. Eerste wat ik er mee deed was naar Jan gaan. Direct vanaf de eerste rit ondervonden dat het goed zat met de afstelling.

En nee, ik heb niets rechtstreeks te maken met Jan zijn business, ik ben gewoon een tevreden klant.
marsellus_2000
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: do 10 jan 2019 11:23
Rijdt met: Trek Procaliber 9.7

Re: Knieproblemen HELP :-(

Bericht door marsellus_2000 »

De vele jaren ervaring van Jan, daar kan niks tegen op! Goed dat je terug pijnvrij de fiets op kan, veel plezier ermee!
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Knieproblemen HELP :-(

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Het was zeker niet mijn bedoeling om een negatieve gedachte over Jan te spreiden :-?
Ik was gewoon hopeloos op zoek naar een oplossing voor mijn klachten en dacht met een 2e opinie misschien ergens te geraken.
Die 2e opinie is er dan gekomen door een herziening bij Jan en gelukkig maar.

Ik wens nog wel mee te geven dat de allereerste pijnscheut die ik voelde op 12 Oktober 2019 mij vanaf donderdag terug ambeteerde
en dus begin te vermoeden dat dit een peesirritatie of iets dergelijks is. Een strecthprogramma volgen en mijn Core & Stability oefeningen blijven doen zullen hopelijk beterschap geven. Ook telkens goed opwarmen.
Het gaat over een lastig gevoel aan de bovenkant van de kuit, vrij diepliggend en net onder de knieholte.

Groetjes,

Bossi
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Knieproblemen HELP :-(

Bericht door roger »

Velen gebruiken nog de Lemond methode,binnenbeenlengtex0.885.Dit is gebaseerd op de oude look pedalen die merkelijk dikker zijn dan de nieuwe pedalen.
Gevolg te hoge zit met gevolgen vandien.Nu gebruik ik voor de mountainbike,bblx1.07 dit is de afstand bovenkant pedaal tot laagste punt zadel.Voordeel is dat je dan telkens bij verschillende pedalen op de juiste hoogte zit.Met deze formule zit ik 1,5cm lager.
Probeer dit eens en vergelijkt dan je positie met die van Engels,denk dat je op enkele mm bijna op zijn positie zit.
Ik persoonlijk zit ook redelijk ver achter trapas.Ok,ik weet dat ze nu meer naar voren zitten,maar ik zoek vooral comfort.Voor korte xo wedstrijden zou ik ook meer naar voor zitten,maar dit is niet meer ter orde.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Knieproblemen HELP :-(

Bericht door Bossi13 »

Dag Roger,

Dan zal ik eerst moeten weten hoe je de bbl correct meet. Van welk punt tot welk punt.
Is dat van in je lieshoek tegen je bot tot aan de voetzool?

Ik ben daarstraks een toertje gaan doen van 28km op de koersfiets, niet te zot gedaan. Om eens te zien hoe het aanvoelde. Bij hevige tegenwind heb ik gewoon klein geschakeld ipv er tegen in te gaan.Heb zo goed als geen last, verwaarloosbaar. Heb er weer een goed gevoel bij. Had ook eerst mijn "Core & Stability" oefeningen gedaan voor 30min en na de rit wat gestretched.
Fietsen op de baan lijkt mij ook steeds vele malen makkelijker dan op een smarttrainer, die geeft naar mijn gevoel te veel weerstand. Ook al staat ie ingesteld 0% hellingsgraad.

Groetjes,

Bossi
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Knieproblemen HELP :-(

Bericht door roger »

Mijn bbl.is indertijd opgemeten geweest bij Bioracer en ook bij Pirron beide waren hetzelfde.
Best is van eens naar een winkel te gaan die zo een toestel hebben om BBL te meten.Zelf kun je ook doen maar dit is niet zo nauwkeurig.

Daar zit dikwijls de fout dat de BBL verkeerd opgemeten wordt met de gevolgen van dien.

Wat ook gebruikt wordt is de afstand van heup(knobbel buitenkant)tot de grond en dit is dan de afstand bovenkant pedaal tot laagste punt zadel.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Knieproblemen HELP :-(

Bericht door Bossi13 »

Ik heb gevonden dat je best hulp hebt bij het meten van je bbl.
Je plaatst een boek met de rug omhoog met zijn zijkant tegen de muur, haaks dus. Dan zet je je voeten 15cm uit elkaar en trekt het boek zo hoog mogelijk in je kruis. Afstand bovenkant boek tot grond is de maat. Boek moet wel haaks tegen de muur blijven.

De opmeting bij Jan was bbl = 77cm, mijn zithoogte op de racefiets is nu 67,4cm. Op de mtb 67,5cm.
Op de mtb zijn het Five10 clipless, op de race SIDI met rode clips op Look pedalen..

Misschien kan je met deze waarden het voorbeeld dat je gaf eens vervolledigen?

Groetjes,

Bossi
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Knieproblemen HELP :-(

Bericht door roger »

BBLx1.07= 77x1.07=82,4 bovenkant pedaal tot laagste punt zadel.

Nu zit je op je mtb op 67,5 midden trapas-zadel.Tel daar nu je cranklengte bij(veronderstel 170mm met je lichaamslengt) dan kom je 84,5 cm tot midden pedaalas.Nu de dikte van je pedaal meten en daar de helft aftrekken.Bij Shimano XT pedalen is dit 7mm,dus voor u is dit 84,5-0,7=83,8.bovenkant pedaal tot zadel.
Ik denk dat je nog 1cm te hoog zit.
Plaats reactie