MTB en (loslopende) honden

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
fiesta_boy
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 28 jun 2005 23:03
Rijdt met: Thompson athena

Hoe reageren op honden?

Bericht door fiesta_boy »

Ik weet nie waar ik deze topic moe plaatsen dus doe ik het hier maar in de hoop dat ik juist zit.

ik ging hier ne keer in de omgeving van gooik mountainbiken. Was gewoon voor de lol, was alleen. Kwas aant rijden en opeens komt er een hond achter me aangelopen. daar ik een angst heb voor honden had ik toch wel schrik.

Nu zou ik aan de wat ervaren mountainbikers willen vragen hoe je op zo'n situatie moet reageren.

Heb het al gezegd dat ik een angst heb voor honden (en dat heeft dan met vroeger te maken :oops: ) en kwil me da mountainbiken toch nie laten.

Grtz.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Bericht door kenny »

Ik heb ook schrik van honden (ook met vroeger te maken) en ze hebben me wijsgemaakt dat je die beesten moet negeren. Toch heb ik de slechte reflex om gewoon te maken dat ik zo rap mogelijk weg ben.
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

Effe zoekfunctie raadplegen. Sorry, maar daar vind je al een hele hoop info.

Update: Is soms niet zo evident altijd, die zoekfunctie (spreek uit ervaring), heb effe gezocht met zoekterm HONDEN en vond niet echt veel topics die op het eerste zicht nuttig bleken. Toch moet er een topic zijn waarover dit al uitvoerig besproken is geweest. :wink:
Gebruikersavatar
trailstar
Mountainbiker
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 12 mar 2003 20:53
Rijdt met: Rocky Mountain ETSX70, Ludo Postfiets

Bericht door trailstar »

nog een klein opmerking off topic: de titel "vraagske" is zeer vaag. is dit nog niet in de forumregels opgenomen dat titels zoals deze niet toegelaten zijn? ik stoor mij er eigenlijk wel een beetje aan

deze topic heb ik verder ook gevonden: http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... ght=honden

veel plezier ermee

groeten,

wannes
Gebruikersavatar
DoctorEvil
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 19 jun 2005 11:41
Rijdt met: Rockhopper '05 Disc
Contacteer:

Bericht door DoctorEvil »

Ik heb (nog) niet veel ervaring met mountainbike, maar wel met honden. Volgens mij is het beste dat je gewoon doorrijdt, en idd de hond negeert. Niet panikeren, want de honden voelen dat aan.
Gebruikersavatar
Cougar
Mountainbiker
Berichten: 193
Lid geworden op: za 22 mei 2004 12:13
Rijdt met: Giant Rincon FS Magura HS33

Bericht door Cougar »

Volgens mij is het beste dat je gewoon doorrijdt, en idd de hond negeert. Niet panikeren, want de honden voelen dat aan.
Negeren is het beste en zeker je had of voet niet uitsteken naar het beest. Als je ze negeert ervaren zij dat alsof jij de dominant hond bent
Gebruikersavatar
ka.dee
Management
Berichten: 1495
Lid geworden op: di 19 feb 2002 02:00
Rijdt met: Rider Expert

Bericht door ka.dee »

Wannes schreef:nog een klein opmerking off topic: de titel "vraagske" is zeer vaag. is dit nog niet in de forumregels opgenomen dat titels zoals deze niet toegelaten zijn? ik stoor mij er eigenlijk wel een beetje aan
Even terzijde, dit is idd niet de manier om een topic een titel te geven.
Ik heb hem ondertussen aangepast :wink:
Gebruikersavatar
Luc
Mountainbiker
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 25 okt 2002 12:46
Rijdt met: Ne Zilvere en ne mat Zwette
Contacteer:

Bericht door Luc »

DoctorEvil schreef:Ik heb (nog) niet veel ervaring met mountainbike, maar wel met honden. Volgens mij is het beste dat je gewoon doorrijdt, en idd de hond negeert. Niet panikeren, want de honden voelen dat aan.
De laatste keer dat ik een hond negeerde sprong dat beest toch nog vlak voor m'n wiel.... gevolg tegen boven de 50km/h over m'n stuur en ikzelf langs alle kanten beschadigd....

Sindsdien negeer ik die beesten dus NIET meer, rem rustig af en ga er op een slakkegangetje voorbij, met m'n voeten uigeklikt.
Gebruikersavatar
bebob
Mountainbiker
Berichten: 274
Lid geworden op: vr 08 aug 2003 16:12
Rijdt met: Canyon CF

Bericht door bebob »

Als ik geen concurrentiële voorsprong heb stap ik af, zet ik fiets tussen hond en mij en begin ik te roepen (om de hond af te schrikken, de eigenaar te verwittigen en mezelf moed in te spreken...)

Als je blijft rijden proberen ze toch in je benen te bijten.
Timmie
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 30 apr 2004 17:22

Bericht door Timmie »

Een tijdje geleden ging het hierover in Hoe?Zo! Conclusie was inderdaad dat het best is om honden straal te negeren. Als je er op één of andere manier op reageert ervaren ze dat als een territoriale aanval.
Desalniettemin zou ik toch wat vertragen tijdens het negeren. Als je toch tegen de vlakte moet gaan, doe je dat beter niet tegen 40 per uur.
Plaats reactie