MTB en (loslopende) honden

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
*Steve*
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: di 05 jul 2005 17:59
Rijdt met: Cannondale Flash 29

Bericht door *Steve* »

Het kan mij ook serieus op de heupen werken als honden loslopen.
Kheb zelf nen boxer en nog nooit heeft hij zonder leiband gelopen.
Ik heb zelfs een leiband van 10 meter om hem eens wat meer bewegingruimte te geven. bvb aan zee.

Als ik mensen tegenkom waarvan hun hond losloopt, dan kan ik het niet laten om het hen te zeggen ze. Meestal reageren ze dan zo van 'waar moeide gij u mee'.

Aan zee altijd hetzelfde probleem. Mijnen hond loopt met zijne lange leiband. Er komt dan nen anderen hond naar hem toe gelopen en ik zou dan de mijnen in bedwang moeten houden. Geen sprake van. Als hij dienen anderen hond bijt, dan moeten ze het maar weten. Ik doe wat ik moet doen. En da is al voorgevallen.

Nen hond moet aan de leiband!!!

Spijtig da je door zo'n dingen ten val moet komen tijdens het biken.
Gebruikersavatar
Streets
Mountainbiker
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma 20 sep 2004 16:25
Rijdt met: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
Contacteer:

Bericht door Streets »

ghost rides on schreef:nen bunnyhop bij nen hond? dan is't doggyhop. :lol: :lol:
nogal logisch dat die honden bijten
zo een mooi konijntje dat voorbij komt huppelen :drunk:

Streets
Gebruikersavatar
Miejster
Mountainbiker
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 10 nov 2004 15:10
Rijdt met: Merida FLX Team Full Carbon

Bericht door Miejster »

Is het zo dat een hond aan de leiband MOET? Wat kan je doen als dit dan niet het geval is zoals bij 90% van de boerderijen?

Persoonlijk hoop ik van wel, want de keren dat een hond van een erf mij achterna vliegt kan ik al lang niet meer tellen op mijn beide handen. Gelukkig ben ik nog nooit gebeten.

Eén keer wel geluk gehad met een hond die net voor me uit het struikgewas kwam en waar ik met een bunnyhop 8) bijna volledig overgesprongen ben. Jammer genoeg voor dat beestje heb ik hem nog net geraakt met het achterwiel omdat het beestje ook dezelfde richting begon uit te lopen. Ben wat verder even gestopt en het beestje zag er nog ok uit.
Gebruikersavatar
Rock Rider
Mountainbiker
Berichten: 2881
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
Rijdt met: Ritchey Swiss Cross

Bericht door Rock Rider »

wettelijk gezien ben je als eigenaar van een hond aansprakelijk voor hetgeen hij doet. Het is zo dat hij niet moet aan de leiband zijn, tenzij er een verbodsteken staat dat een loslopende hond niet mag. Telkens hij losloopt blijf je aansprakelijk, in tegenstelling tot bij een kat...

Wat je dus moet doen is de verzekering doen spreken en normaal moeten die mensen betalen want zij zijn in de fout...

Hondenliefhebbers, let op, ik ben ook een liefhebber hé... ik heb zelf een Golden Retriever... Ik laat die zeer vaak los lopen... maar die zou zeker zo'n dingen niet doen... Een jack russel is dan ook een hond met een enorm karakter... :P Die zou ik ook niet los laten lopen...
Gebruikersavatar
kiwi_x
Mountainbiker
Berichten: 1855
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 18:13
Rijdt met: Trek 6500 1990

Bericht door kiwi_x »

is hier al geen soortgelijk topic over

http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... ght=honden
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: honden aan leidband

Bericht door kawa »

fcbtothebone schreef:hallo, k'weet nie of er al een topic over bestaat,
Er bestaat al een topic vol zever over, dus de zoekfunctie had u kunnen helpen. Aangezien je nieuw bent is het je vergeven :wink:

Ik vind het anderzijds wel een overbodige topic om alweer over loslopende honden te beginnen :-?
Ik zal die van ons er niet voor vasthouden iig...
Gebruikersavatar
kiwi_x
Mountainbiker
Berichten: 1855
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 18:13
Rijdt met: Trek 6500 1990

Re: honden aan leidband

Bericht door kiwi_x »

kawa schreef:
fcbtothebone schreef:hallo, k'weet nie of er al een topic over bestaat,
Er bestaat al een topic vol zever over, dus de zoekfunctie had u kunnen helpen. Aangezien je nieuw bent is het je vergeven :wink:

Ik vind het anderzijds wel een overbodige topic om alweer over loslopende honden te beginnen :-?
Ik zal die van ons er niet voor vasthouden iig...
is hier al geen soortgelijk topic over

http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... ght=honden
het gene ik al zij :wink:
Gebruikersavatar
Ben Lee
Mountainbiker
Berichten: 796
Lid geworden op: ma 06 feb 2006 20:35
Rijdt met: Cube LTD CC 2006
Contacteer:

Bericht door Ben Lee »

Eigenlijk is het simpel, de eigenaar van de hond diende gewoon zijn familiale verzekering aan te spreken, dus eigenlijk had je de gegevens van die mensen moeten vragen!

Over het loslopen van honden, ik heb er zelf twee een Lhasa Apso (zo'ne k***telekker) en een kruising van Rotweiler met Berner Sennen. Aan een MTB parcours laat ik de honden ook niet loslopen, maar als ik elders in de bossen ga wandelen laat ik ze eveneens loslopen, maar hier komt bij dat na enkele jaren hondeschool de Rottweiler luistert naar alle bevelen (bv onderbroken), zonder nadenken. En de Lhasa gewoonlijk in de bossen zit (op zoek naar teken).

Ik heb ne Jack Russel gehad en bij die zou ik het nie riskeren ... blijft ne Jachthond (die is trouwens uit mijn tuin ontsnapt (door ne groene Herasdraad gebeten) en onder nen auto gelopen).

En als laatste, als mijne hond iets mispeuterd of een accident veroorzaakt zal ik zelf den eerste zijn om er voor te zorgen dat alles netjes geregeld word via de verzekering!!!!

Afbeelding

Aooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Ben.
mennik
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 01 jul 2005 12:48
Rijdt met: Cube AMS 100 Super HPC SL 29 Teamline
Contacteer:

loslopende honden #!&"

Bericht door mennik »

Effe luchten.

Rij vandaag een toerke op mijn trainingsparcours (buurt diest-paal-tessenderlo) als ik plots in een zandweg oog in oog kom te staan met 5(!) honden, type deense dog. In eerste instantie blijven staan wachten op het baasje die maar niet kwam opdagen. Dan maar eens geroepen maar geen reactie waarop plots één van die beesten in volle vaart op mij af komt gelopen. Nog nooit zo snel een u-turn gemaakt denk ik.

Ben dan even aan een aanpalend huis gaan vragen of zij misschien wisten vanwaar die honden kwamen maar zij wisten me enkel te vertellen dat er verleden week op dezelfde plaats al enkele rotweilers werden opgehaald door de dierenbescherming. Heb dan maar de politie gebeld om ook dit te melden en die zouden een patrouillie langssturen omdat ze al een vermoeden hadden om wie het hier ging. Een man die zichzelf enkele hectaren natuur toeeigent en daar zijn beesten vrij laat rondlopen. Echt sociaal kun je dat niet noemen.

Nu, ik had geen tijd om daar op te wachten en ben dus maar doorgereden. Een stuk parcours moeten afsnijden, flink wat tijd verloren en vol frustratie terug op pad.

Tot ik dan 10 km later de hooilandseberg oprij en daar terug bots op een hond (zelfde type) die ook meteen de sprint inzet en blaffend achter me aanrent. Ben dan terug aan een aanpalende woning gaan bellen en vragen of zij een hond misten en bleek dat zo een persoon met een anti fietsers- en wandelaarsmentaliteit te zijn die er dan niet beter op vind om zijn hond in die aanpalende bos te laten rondlopen om zo eventuele bezoekers af te schrikken. Zijn argument: "ik kom toch ook niet in uwen hof rondrijden" terwijl het hier om een stuk natuur gaat wat niet aan hem toebehoort. Na een minutenlange discussie heb ik dan maar besloten om het te laten zoals het is, stel je voor, twee keer op een dag de politie bellen voor agressieve honden, die gaan ook hun bedenkingen hebben.

Maar toch, waar gaat het naartoe als er zoveel onverdraagzaamheid heerst. En wat met zulke beesten, echt veilig is dat toch niet. En wat doe je best als je in zulke situaties terechtkomt? Snel uit de voeten maken bleek vandaag wel enorm effectief maar het is niet de bedoeling ganse stukken op dat traject te moeten mijden omwille van zulke situaties.

Dus aangezien de baasjes niet voor rede vatbaar zijn en politie geen afdoende schrikmiddel is ben ik op zoek naar een andere manier om ermee om te gaan.

Dus, wat doe je best als je oog in oog komt te staan met zo een beest?
Gebruikersavatar
meatball
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: do 30 mar 2006 20:41
Rijdt met: koga miyata x runner

Bericht door meatball »

eerlijk gezegt geen idee,proberen er stilletjes vantussen te muizen zeker :oops: maar echt tof is anders en er zijn helaas mensen die denken dat zij alles mogen en die niet voor rede vatbaar zijn :oops: zo een pakje als op de vorige foto lijkt mij in elk geval ook niet lekker biken #-o
Plaats reactie