versnellingen vooraan

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
seqocadi
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 15:30

versnellingen vooraan

Bericht door seqocadi »

Mijn mtb heeft vooraan 2 versnellingen. Wanneer mag ik versnelling 1 gebruiken en wanneer de 2de versnelling?

Achteraan heeft die 6 versnellingen.

Ik doe het op deze manier:
Wanneer ik achteraan op versnelling =< 3 zit zet ik vooraan op de 2de versnelling (de grootste).
Als anderaan > 3 is, dan zet ik hem vooraan op de eerste versnelling (dus de kleinere).

Ik denk dat dit het minste slijtage geeft. :-k

Ik leg ff uit waarom:
Als ik beide verstellingen, vooraan en achteraan op lage stand hebben, dan hangt de ketting te slap.
Als bedeide versnellingen op hoge stand staat, dan gaat de ketting meer spannen en kunnen de pinnen van de tandwielen sneller verslijten (krom worden enzo).

Mja, meer informatie is welkom. Ik snap eigenlijk niet goed waarom ik "maar" 2 versnellingen vooraan heb, dan kan ik net zo goed geen versnellingen hebben. Maarja...
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: versnellingen vooraan

Bericht door Flip FSR »

Hey!

Dit is een oude fiets ofwel een jeugd/kinderfiets veronderstel ik?
Een 2x6 (vooraan 2 tandwielen, achteraan 6 dus) is misschien geen wereld van verschil, maar toch beter dan niets hé :wink:
Let er gewoon een beetje op dat de ketting niet te scheef ligt en daardoor teveel "sleept" of schuurt.
Als je vooraan het linker tandwiel gebruikt kan je misschien best achteraan de twee kleinste niet gebruiken en als je vooraan het rechtse (de grootste) gebruikt mijdt je misschien best de 2 linkse (grootste) achteraan.

Veel bikeplezier :-D
Plaats reactie