Ervaringen /menigen over orbea mtb

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door jurgen stich »

Hey bedankt voor de reactie .
Hier heb ik echt iets aan ik denk dzt het besluit dus moet zijn ga voor hardtail.
Ik hou van snelheid maken maar bots vaak tegen mijn beperkingen als er wat hoogtemeters aan te pas komen (vb:de tracks die ik nu reglmatig rij hebben een 700hm).
En dan is het geregeld puffen en op lage versnelling naar boven klimmen.
Dus een lichtere fiets is dan waarschijnlijk de beste optie.
Slx M7000 tegenover scram 1 of wat is daar dan weer de betere kwalitatieve optie ?
Als ik de alma H50 vergelijk met de trek x caliber 8 of 9 zie ik dat als het grootste verschil binnen die prijsklasse.
Als leasing via cyclis niet moest doorgaan zou ik eerder iets in die prijsklasse gaan zoeken.
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door rasmazzer »

jurgen stich schreef: Slx M7000 tegenover scram 1 of wat is daar dan weer de betere kwalitatieve optie ?
Slx komt zowat overeen met SRAM GX. Beide al wel degelijk materiaal. Als derailleur eens moet veranderd worden in toekomst kan je upgraden naar xt of X1/X01.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door jurgen stich »

Nogmaals bedankt voor je reactie
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door jurgen stich »

Kogel is ver door de kerk maar vraag nog een laatste keer jullie mening.
Het word dus alma h50 ,trek x caliber 9 of een merdida big nine xt2.
De prijs die ik maximum ga uitgeven is rond de 1600€ welke is volgens jullie dan de beste keuze.
De merida heeft een dubbel voorblad wat dan weer een voordeel is als je hem op de weg wil gebruiken zo. Werd mij verteld.
Qua mijn gebruik: bos en veld en de weg die er naar toe leid en op termijn misschien in de zomer ook op de weg (met aangepaste banden).
Sporadisch eens wat ruiger (ardennen).
De orbea en de trek hebben mijn inziens vergelijkbaar materiaal en zijn tubeles ready (de merida dan weer niet)maar die heeft wel xt er op staan.
Nu de ultiene vraag welke is de beste keuze (gezien mijn profiel).
Of zijn er andere goede voorstellen binnen die prijsklasse.
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door rasmazzer »

jurgen stich schreef:Kogel is ver door de kerk maar vraag nog een laatste keer jullie mening.
Het word dus alma h50 ,trek x caliber 9 of een merdida big nine xt2.
De prijs die ik maximum ga uitgeven is rond de 1600€ welke is volgens jullie dan de beste keuze.
De merida heeft een dubbel voorblad wat dan weer een voordeel is als je hem op de weg wil gebruiken zo. Werd mij verteld.
Qua mijn gebruik: bos en veld en de weg die er naar toe leid en op termijn misschien in de zomer ook op de weg (met aangepaste banden).
Sporadisch eens wat ruiger (ardennen).
De orbea en de trek hebben mijn inziens vergelijkbaar materiaal en zijn tubeles ready (de merida dan weer niet)maar die heeft wel xt er op staan.
Nu de ultiene vraag welke is de beste keuze (gezien mijn profiel).
Of zijn er andere goede voorstellen binnen die prijsklasse.
Die 3 voorstellen dat je doet, zijn wel allen niet in dezelfde prijsklasse en ook nog redelijk ver van uw maximum budget van € 1.600,00.
Aangezien hoe hoger de kostprijs in meeste geval ook wil zeggen hoe beter de afmontage, is het beetje zinloos om merken te vergelijken in andere prijsregio's.

Er is een wezenlijk verschil tussen een MTB van 900€ en één van 1600€. Je zal al eerst eens moeten kijken hoeveel je nu echt wil uitgeven.
En dan is er met een budget van € 1600 hardtail al de vraag of je voor aluminium frame gaat en een goede afmontering of een carbon frame met minder goede afmontering, die je dan kan upgraden in de toekomst.

Bijvoorbeeld een Cube Reaction SL heb je voor 1400€ een volledig XT afgemonteerde bike, XT M800 remmen, Fox 32 Rythm voorvork... Dat is opmerkelijk beter allemaal dan de 3 keuzes die je hierboven opgeeft.

Een beter kader zoals de Orbea M50 (Carbon) of Trek Procaliber (IsoSpeed Coupler) zal dan weer een stap terug zijn in de onderdelen voor dat budget, maar perfect up te graden na jaartje of 2 als de huidige onderdelen genoeg gesleten hebben.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door jurgen stich »

Oke
Maximum bedrag staat voorlopig ingesteld op 1600 €
Als ik voor de alma H20 zou gaan laat ik de voorvork al standaart opgraden naar rock schok reba (i.p.v judy silver) en dan zit de prijs ook al aardig duurder en misschien een dropper op de zaal.
Dan blijft ook nog de vraag bij orbea voor welke optie ga je dan best de h 20 met schimano slx 7100 derralier of de eagle versie met scram nx eagle.
Of dan die cube?
Of die merida met xt ?? Maar die heeft maar manitou vering .
Het blijft een moeilijke materie.
Blijkbaar zou alma door zijn geometrie lichtjes meeveren op de achteroverbrenging naar het achterwiel.
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door rasmazzer »

Ja de H20 met Reba vork en evt MT501 remmen upgrade ziet er een heel goede bike uit.

SRAM of Shimano, ik kies persoonlijk voor SLX dan. Tandje meer (51 vs 50) en gewoon weinig ervaring met SRAM, dus subjectieve mening.

Heb jaren met RS Reba gereden, hele goede vork, weinig tot geen problemen mee gehad.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door jurgen stich »

Weer een optie bij gevonden dewelke ik misschien toch wel de interesantste vind.
Trek heeft ook de alu procaliber de procaliber 6.
Deze heeft volgens mij ook wel goed materiaal en de iso decoupler staat er op.
Plaats reactie