Ervaringen /menigen over orbea mtb

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door jurgen stich »

Ik schreef in een ander topic reeds dat ze op mijn werk waarschijnlijk met fiets lezsing gaan werken.
Nu ben ik dus wat aan het rondzoeken voor welke nieuwe mtb ik zou gaan.
Mijn huidig orbea oudje (26 inch wielmaat) is mij altijd redelijk bevallen.
Nu wou ik eens weten of er hier mensen zijn met ervaring met de nieuwste generatie orbea en wat hun meningen erover zijn.
Ook liefst specifiek over bepaalde modellen.
Dit kan ik dan meenemen in mijn keuze voor een nieuwe mtb
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door rasmazzer »

Ik rij sinds kort op een Orbea rond (Oiz TR), geweldige fiets!
De fietsenhandel in mijn buurt is van Specialized overgestapt op Orbea (en ik ben gevolgd) en moet zeggen dat ze een heel mooi gamma hebben.

De Alma, Oiz, Occam... allemaal topmountainbikes, voor net iets minder geld dan Trek, Specialized, Giant, Scott...
Vergelijkbaar met Canyon misschien wel, maar dan verdeeld via de klassieke fietsenhandel.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door dennisVO »

jurgen stich schreef:Ik schreef in een ander topic reeds dat ze op mijn werk waarschijnlijk met fiets lezsing gaan werken.
Nu ben ik dus wat aan het rondzoeken voor welke nieuwe mtb ik zou gaan.
Mijn huidig orbea oudje (26 inch wielmaat) is mij altijd redelijk bevallen.
Nu wou ik eens weten of er hier mensen zijn met ervaring met de nieuwste generatie orbea en wat hun meningen erover zijn.
Ook liefst specifiek over bepaalde modellen.
Dit kan ik dan meenemen in mijn keuze voor een nieuwe mtb
Als het niet te ver is, check dan zeker G-Bikes in Westerlo.
Dan zit je bij een mtb'er die Orbea verkoopt.
Je kan ook testritten doen, en hij gaat je veel nuttige info kunnen geven.
firly
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 18:40

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door firly »

Destijds een paar keer de Orbea Alma getest. Sportief kader en prijs/kwaliteit goed uitgerust.
Stak voor mij uit boven de gelijkwaardige Trek, Cube en Giant...

Ik heb uiteindelijk voor een andere fiets gekozen, maar dat lag volledig aan eigen voorkeur...
Ondertussen wel al een paar kennissen aangeraden om Orbea te bekijken en te testen.

Mvg
Matthias
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door jurgen stich »

Bedankt voor de reactie.
Dat ik nu weet dat ik ze in westerlo kan testen is een pluspunt.
Maar ik wou dus vooral wat reacties van mensen die er reeds mee reden, eigen ervaringen om het zo te noemen.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door dennisVO »

jurgen stich schreef:Maar ik wou dus vooral wat reacties van mensen die er reeds mee reden, eigen ervaringen om het zo te noemen.

de Gerry van G-Bikes rijdt zelf met de Rallon, maar hij test zelf uitvoerig elk model.
en hij gaat ook jaarlijks naar de fabriek.
denk dat hij je behoorlijk wat ervaringen kan meegeven ;-)
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door jurgen stich »

Nogmaals bedankt voor jullie ervaringen/kennis
@ rasmazzer:die orbea van jou dat is er zo eentje met een topbuis suspension, hoe bevalt dat.
Ik blijf namelijk maar tobben over of een hardtail (eventueel met topbuis suspenssion) of een fully of valt die van jou dan ook onder fully ?
Ik zie you tube filmpjes dat fully zwaarder is tegenover hardtail maar ik weet dus niet waar ik best voor kzn gaan als ik mijn defenitieve keuze maak.
Natuurlijk zal een testrit daar ook verandering in brengen.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door jurgen stich »

Nog even een vraagje in een vergelijk tussen de orbea Oiz H30 en de Trek procaliber 9.7.
Wat zouden jullie persoonlijk als de beste fiets beoordelen en met welke reden zou de voorkeursfiets dan je voorkeur bepalen.
Qua prijs zijn ze op hun site eigenlijk bijna gelijk van prijs.
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door rasmazzer »

jurgen stich schreef:Nogmaals bedankt voor jullie ervaringen/kennis
@ rasmazzer:die orbea van jou dat is er zo eentje met een topbuis suspension, hoe bevalt dat.
Ik blijf namelijk maar tobben over of een hardtail (eventueel met topbuis suspenssion) of een fully of valt die van jou dan ook onder fully ?
Ik zie you tube filmpjes dat fully zwaarder is tegenover hardtail maar ik weet dus niet waar ik best voor kzn gaan als ik mijn defenitieve keuze maak.
Natuurlijk zal een testrit daar ook verandering in brengen.
De shock/demper verticaal of horizontaal is iets merkgebonden, maar dat zijn allemaal fully's of full suspension bikes. Voordeel van de demper horizontaal (of onder de topbuis is dat je meestal wel 2 drinkbussen kwijt kunt, het geen je niet kan bij verticale demping.

De Supercaliber is een uitzondering omdat deze 1 scharnierpunt omzeilt (en daardoor dus veel rigider aanvoelt), maar dat is ook een fully.

Fully's zijn in het algemeen zwaarder als je in delfde prijssegmenten vergelijkt. Hardtails klimmen in het algemeen beter, maar ook daar spreken we over seconden (die wel belangrijk zijn in een XC competitie bijvoorbeeld).
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Ervaringen /menigen over orbea mtb

Bericht door rasmazzer »

jurgen stich schreef:Nog even een vraagje in een vergelijk tussen de orbea Oiz H30 en de Trek procaliber 9.7.
Wat zouden jullie persoonlijk als de beste fiets beoordelen en met welke reden zou de voorkeursfiets dan je voorkeur bepalen.
Qua prijs zijn ze op hun site eigenlijk bijna gelijk van prijs.
De Trek Procaliber 9.7 is een carbon hardtail van net geen 11 kilo. De Oiz H30 is trail gerichter met zijn 120/120mm en gaat ook wel wat zwaarder zijn (ik gok 12,5kg).
Het is dus de vergelijking Hardtail vs Fully hier, iets dat heel persoonlijk is. Snelheid t.o.v. comfort. Voor een uurtje knallen in een bos de Trek, voor 6u ardennenritten de Oiz H30.

Ik zou persoonlijk eerder de Orbea Alma M25 verkiezen boven de Trek Procaliber 9.7. Fox 32 Perfomance SC tov een Reba is toch echt wel al een verschil. Ook volledig Shimano XT afmontering buiten de remmen is toch al wel stukje beter dan de Eagle NX. Upgrade van de remmen naar XT kan je bij Orbea doen voor 150€ en is te overwegen. De XT remmen vind ik super.

De Oiz H30 is op zich ook wel een deftig kader (de aluminium reeks is héél mooi afgewerkt bij de Oiz), maar de groep en de wielen zijn echt wel stapje terug t.o.v. de Alma M25. Maar dus ook niet slecht é, SLX is echt wel een goede groep en elk jaar nog beter.


Omdat je toch wel redelijk twijfelt tussen hardtail en fully, je moet zien naar uw wekelijks gebruik en niet die ene keer dat je per jaar naar Ardennen zou gaan. Als je elke maand in de Ardennen zit, in de rand van Brussel woont (Huizingen etc), graag speelt in de bossen van Holsbeek, Rotselaar, Heverlee alles met beetje hoogtemeters dan is een fully een leuke investering.
Als je uw bike voor woonwerk verkeer gebruikt, de wat vlakkere toertochten in het weekend rijdt, soms zelfs eens wat gravel of asfalt en maar sporadisch Ardennen dan is een hardtail volgens mij gewoon een betere keuze. Minder onderhoud, meer snelheid en op zich als je ziet hoeveel man er met een hardtail aan de start van de RDHF staat ook echt wel inzetbaar in de Ardennen. Banden op 1,5 bar of minder en dat rijdt opeens al veel comfortabeler.
Plaats reactie