MTB-er = natuur hooligan

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Kezzemil
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 07 jul 2008 10:39
Rijdt met: TREK 6700 met 48T Crankstel

MTB-er = natuur hooligan

Bericht door Kezzemil »

Of zo voelt het toch aan deze dagen. In het kravaalbos te Meldert zijn we ook niet meer welkom. Natuurpunt en "Natuur en bos" doen er alles aan om ons weg te houden uit de bossen/natuurgebieden en ondertussen kapt men landbouwwegen vol met een soort van gemalen beton. Waar zijn wij wel nog welkom ? Waar kunnen wij wel nog onze sport beoefenen ?
Gebruikersavatar
tipi
Mountainbiker
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 sep 2010 11:42
Rijdt met: Niner Air 9 Carbon, Lapierre Zesty AM

Re: MTB-er = natuur hooligan

Bericht door tipi »

Ik trek me daar niets van aan. Zeker in de winter loopt er weinig volk te zagen in de bossen. Volgens de wegcode mag je op elk pad rijden. Dat Natuurpunt mij de les komt spellen omdat ze half illegaal een stuk bos hebben verkregen zal me worst wezen
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: MTB-er = natuur hooligan

Bericht door TaurineR »

Verleden zondag was TT in Ossendrecht, +- 1000 deelnemers.
Ik heb vandaag zelfde parcours gereden, er was nauwelijks nog een spoor van voorbije TT te zien.
Dus ik geloof totaal niet dat we de omgeving of natuur verstoren.
Mogelijks wel eens een konijntje of onoplettend vogeltje laten schrikken, dat kan.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: MTB-er = natuur hooligan

Bericht door i-Mac »

Het is al lange jaren een gevoelige kwestie. Wij willen idd maar al te graag door de bossen fietsen. Maar ook Natuurpunt heeft gelijk. Die mensen proberen bepaalde tere flora in ere te houden. En laat ons heel eerlijk zijn, niet alle MTB'ers zijn doetjes. Er zijn er die nergens naar om kijken, en rijden waar ze niet mogen. En dan weet je het wel, dan wordt het verboden terrein voor iedereen.

Dat vele landbouwwegen aanpast, is omdat het voor politici belangrijk is om de vele fietsers te laten genieten van die wegen. In en rond Brugge zie ik ook die trend. Tot voor een paar jaar waren er veel wegen waar alleen een MTB'er door ging.
Nu is dat allemaal vlak gemaakt, en werd er een verharde ondergrond aangelegd. Hierdoor kan men de groen fietsgordel weer groter maken. Op zich is daar niet verkeerd aan, maar je neemt op die manier het plezier van een bepaalde groep aan.

Eigenlijk zijn we de dupe van 40 jaar politieke onkunde. De ruimtelijke ordening van ons land is een puinhoop (lees = lintbebouwing). Mocht men zoals in Nederland daar echt werk hebben van gemaakt, zouden de we niet op elkaars lip zitten.

Hoe het wel kan, tonen ze op de Utrechtse Heuvelrug. Daar is de overheid in contact gekomen met MTB verenigingen. Je betaald er een kleine jaarlijkse bijdrage (€7) om daar te mogen rijden op een afgebakend parcours. De bijdragen worden verdeeld over de MTB verenigingen. Met dat geld onderhouden ze alle parcours. Maar ga niet van het parcours af, of waag het niet om zonder bijdrage te rijden. Er is veel controle, en de boete bedraagt €100.

Gewoon ook ter info, boswachters in België kunnen en mogen verbaliseren. En ik heb weet dat men dit effectief doet.



Het is ook niet altijd negatief ... https://www.natuurpunt.be/nieuws/mounta ... e-20160526" onclick="window.open(this.href);return false;

En:


Dossier Openstelling

"Natuur voor iedereen" staat in de visie van Natuurpunt. We vinden het dus onze doelstelling om iedereen kennis te laten maken met natuur. Dit kan door (begeleide) wandelingen, cursussen en natuurbeheer in onze gebieden. We stellen deze gebieden dus zo veel mogelijk open, rekening houdend met de natuurwaarden in het gebied.

In de meeste gebieden van Natuurpunt kan je vrij wandelen op de paden en een heel aantal gebieden hebben ook bewegwijzerde routes. Andere recreatie (paardrijden, mountainbike) wordt toegelaten daar waar het mogelijk is. Dit zijn dan vooral de grotere gebieden waar de draagkracht van de natuur ook groter is en we de verschillende recreatievormen kunnen scheiden. In de grotere gebieden kunnen we ook specifieke rustzones gaan afbakenen waar geen recreatie mogelijk is maar waar er voldoende alternatieven zijn om te kunnen genieten van de natuur.

Recreatie met gemotoriseerde voertuigen horen evenwel niet thuis in onze gebieden. Deze zijn onverzoenbaar met de natuurfunctie van natuurgebieden. Daarvoor zullen er andere gebieden moeten aangeduid worden waar deze recreatie mogelijk is.
Gebruikersavatar
cowboy peter
Mountainbiker
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 19:04
Rijdt met: flash29, epic , synapse

Re: MTB-er = natuur hooligan

Bericht door cowboy peter »

Natuurpunt en andere groene jongens moeten niets hebben van die hooligans op hun noppenbanden. Quasi ieder stuk dat in hun handen komt wordt afgesloten of is enkel nog toegankelijk voor de degene met de juiste lidkaart, of in het beste geval de wandelaar. Eigenlijk het slechtste dat er kan gebeuren is dat stukken groen in handen komt van openbare besturen. Bijna altijd is het gevolg bordjes en hekkens, om dan opeens een tijdje later er met tractors en kranen door te gaan. Biodiversiteit is het toverwoord.
Doen zoals in Nederland? Met z'n allen op een hoop gaan wonen. Nee dank U. De aangelegde paden zullen wss wel mooi zijn, maar als je altijd maar weer hetzelfde paadje moet volgen ... . Allemaal mooi in de rij rijden.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: MTB-er = natuur hooligan

Bericht door i-Mac »

cowboy peter schreef:Natuurpunt en andere groene jongens moeten niets hebben van die hooligans op hun noppenbanden. Quasi ieder stuk dat in hun handen komt wordt afgesloten of is enkel nog toegankelijk voor de degene met de juiste lidkaart, of in het beste geval de wandelaar. Eigenlijk het slechtste dat er kan gebeuren is dat stukken groen in handen komt van openbare besturen. Bijna altijd is het gevolg bordjes en hekkens, om dan opeens een tijdje later er met tractors en kranen door te gaan. Biodiversiteit is het toverwoord.
Doen zoals in Nederland? Met z'n allen op een hoop gaan wonen. Nee dank U. De aangelegde paden zullen wss wel mooi zijn, maar als je altijd maar weer hetzelfde paadje moet volgen ... . Allemaal mooi in de rij rijden.
Als je denkt dat alleen Natuurpunt zijn wil doordrijft, dan ben je niet goed ingelicht. Pakweg 5 à 10 jaar terug is er door Vlaanderen een decreet opgemaakt, waarin alle bossen vanaf 2ha een nieuwe bestemming kregen. Om je een voorbeeld te geven, het Coppietersbos te St-Andries Brugge. Tot voor dat decreet mocht de organisatie van de TT St-Andries daar een parcours aanleggen. Nadien was het verboden gebied (op een kleine doorsteek na).

Daar heeft Natuurpunt niets mee van doen.

Wat je opmerking van Nederland betreft : Al gefietst op de Utrechtse Heuvelrug? Daar krijg je bijna 80km aan off-road wegen aangeboden. File? De kans is heel erg klein. Ik zie niet waar we dit hier in Vlaanderen hebben.
Gebruikersavatar
Kezzemil
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 07 jul 2008 10:39
Rijdt met: TREK 6700 met 48T Crankstel

Re: MTB-er = natuur hooligan

Bericht door Kezzemil »

Dat het in Nederland veel beter is, is allemaal leuk enzo, maar daar zijn we hier niet veel mee geholpen vrees ik.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: MTB-er = natuur hooligan

Bericht door i-Mac »

Kezzemil schreef:Dat het in Nederland veel beter is, is allemaal leuk enzo, maar daar zijn we hier niet veel mee geholpen vrees ik.
Neen, maar nogmaals, dat hebben we te danken aan 10-tallen jaren ongebreideld natuur innemen. Als we een beetje eerlijk zijn, kan je er niet omheen dat de natuur niet de hoogste prioriteit was voor een hele resem politici. Dus lijkt het me ook logisch, dat we het beetje natuur dat we hebben moeten koesteren.

Natuurlijk moet er ruimte zijn voor bepaalde sportieve zaken (MTB, wandelen, ruiters, enz...), maar er moeten nu eenmaal grenzen zijn. De natuur hersteld zich niet altijd even snel.

Ik ga trouwens ook niet altijd akkoord met Natuurpunt, maar je kan zonder groot materiaal zaken aanpassen.

En moeten we ook niet in eigen boezem kijken? Hoeveel bikers rijden waar ze niet mogen? Als ik zie hoe er soms in verboden zones (duinen en/of bossen) wordt gefietst, dan kan het niet anders dan dat men strenger wordt.

En we mogen ook wel eens een steen werpen naar de (hardwerkende) landbouwers. Ze hebben stelselmatig diverse wegen ingenomen, waar je met de MTB nog kon rijden. Maar stukje bij beetje werd die wegen mee omgeploegd. Op de lange duur waren de wegen weg. In West-Vlaanderen probeert de provincie die wegen terug in ere te herstellen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Ik heb ooit eens een discussie gehad met een landbouwer op zo'n weg, en die man was zeer agressief.

Eigenlijk zou er een orgaan moeten zijn, die de belangen van de MTB moet verdedigen.
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: MTB-er = natuur hooligan

Bericht door KWBiker »

Ik denk dat de VWB reeds hiervoor optreedt. Zij staan in nauw contact met Natuur en Bos.

We hebben voor onze tocht eens een weg genomen die niet toegelaten was, waar we verkeerdelijk er van uitgingen dat de toestemming van de eigenaar voldoende was. Toen heeft de VWB de klacht van N&B naar ons gestuurd.

Ik meen dat de VWB veel doet voor de mountainbikerecreatie, maar zoals al eerder aangehaald hier in dit topic moeten de verschillende belangen behartigd worden. Feit is wel dat de mountainbikerecreatie zeer natuurvriendelijk is en slechts in zeer beperkte mate schade achterlaat, bijvoorbeeld in afdalingen.
pathfinder
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 22 nov 2012 22:44
Rijdt met: Santa Cruz nomad canyon spectral ex

Re: MTB-er = natuur hooligan

Bericht door pathfinder »

Niet iedereen is tevreden met wat brandwegen af te raggen met de mtb. Er is niet veel mountainbiken meer aan. Natuurlijk gaan echte mountainbikes de uitdagender "illegale" trailkes opzoeken. Het legale alternatief is om van te janken. De bossen hebben er trouwens in 30 jaar nog nooit zo slecht bijgelegen als nu door de boskap. Alles wordt gekapt, kapot gereden en niets wordt opgeruimd. Ze moeten niet met onzin afkomen. De echte mountainbiker is net erg millieu bewust en respectvol.
Plaats reactie