Tips om rechter te zitten

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
willem99
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 08 sep 2019 17:35

Tips om rechter te zitten

Bericht door willem99 »

Hallo,

Ik heb een aantal jaren geleden een mooie Scott Scale 27.5 gekocht waar ik ook best blij mee ben maar achteraf gezien was de geometrie te racey. (XL frame en ben 1.89).

Mijn bovenlichaam is wat korter t.o.v. onderlichaam dus ik had moeite om zo ver voorover te zitten. Ik heb de stuurpen gelijk veranderd van 100mm naar 80mm en het zadel iets naar voren gezet.

Toch krijg ik na verloop van tijd last van mijn onderrug en het is vermoeid lang in een race positie te fietsen.

Hebben jullie tips waardoor ik de geometrie iets meer rechtop kan maken? De afstand naar het stuur moet dus iets korter maar een te korte stuurpen lijkt mij geen goed idee.


Bedankt!

Willem
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door G-m@n. »

kleiner frame....
willem99
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 08 sep 2019 17:35

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door willem99 »

G-m@n. schreef:kleiner frame....
Geen idee of dat de oplossing is. Ik ben wel opgemeten en daaruit kwam advies voor een XL frame. Dit strookt ook met het advies van Scott. Een L frame is t/m 1.85 en ik ben 1.89.



Zelf dacht ik aan een stuur met meer rise. Zoals de Renthal V2 Fatbar.
Laatst gewijzigd door willem99 op zo 08 sep 2019 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door kevx »

Fiets je veel? Kan ook gewenning zijn... Meestal bij een nieuwe fiets(iets andere positie) heb ik ook na een uurke of 2 last van men onderrug. Dit verdwijnt bij mij altijd na een paar ritten.
willem99
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 08 sep 2019 17:35

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door willem99 »

kevx schreef:Fiets je veel? Kan ook gewenning zijn... Meestal bij een nieuwe fiets(iets andere positie) heb ik ook na een uurke of 2 last van men onderrug. Dit verdwijnt bij mij altijd na een paar ritten.
Fiets erg weinig. Dat kan dus zeker een reden zijn.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door spaghetti_2 »

Ik raad je aan om je eens te laten uitmeten op de fiets, dat kan veel oplossen. Zeker in geval van klachten (rugpijn) en afwijkingen tov het gemiddelde (korter bovenlichaam). Vaak zijn de intuïtieve aanpassingen aan de fiets (zadel naar voor en kortere stuurpen) niet de juiste en lossen deze het probleem niet op.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door dennisVO »

willem99 schreef:... maar een te korte stuurpen lijkt mij geen goed idee.


Willem

Waarom niet?
Ik rij met een stuurpen van 40mm.
(mn stuurbreedte is 760mm en veerweg 150mm)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door RigolleM »

willem99 schreef: Geen idee of dat de oplossing is. Ik ben wel opgemeten en daaruit kwam advies voor een XL frame. Dit strookt ook met het advies van Scott. Een L frame is t/m 1.85 en ik ben 1.89.
Door wie ben je opgemeten? Fietsmaker of onafhankelijke fietsopmeting?
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door kevx »

RigolleM schreef:
willem99 schreef: Geen idee of dat de oplossing is. Ik ben wel opgemeten en daaruit kwam advies voor een XL frame. Dit strookt ook met het advies van Scott. Een L frame is t/m 1.85 en ik ben 1.89.
Door wie ben je opgemeten? Fietsmaker of onafhankelijke fietsopmeting?
XL gaat toch zijn maat van fiets zijn met 1,89m? Je gaat iemand met die lengte toch niet op een Large zetten?

De finetuning qua afstelling, daar kan natuurlijk nog veel aan veranderen...
Maar zoals ik al zei, als je niet veel fietst vind ik het niet abnormaal dat je wat last hebt van uw rug of armen enz....

Lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen aan een bepaalde positie.

Komt nog bij dat wanneer je al niet veel fietst je niet direct geneigd bent om geld uit te geven aan een fietsmeting. Zeker niet met de prijzen van tegenwoordig...
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door RigolleM »

kevx schreef: XL gaat toch zijn maat van fiets zijn met 1,89m? Je gaat iemand met die lengte toch niet op een Large zetten?
Kleine voetnoot: ik meet 1,80m en ik zit op een medium ;-)
Fietsmakers durven nogal vaak in functie van hun stock opmeten!
kevx schreef: Komt nog bij dat wanneer je al niet veel fietst je niet direct geneigd bent om geld uit te geven aan een fietsmeting. Zeker niet met de prijzen van tegenwoordig...
Nochtans een zeer goede investering die je maar éénmaal moet laten uitvoeren en de rest van je fietscarriere kunt gebruiken. Ik ben zelfs 2x opgemeten toen ik een 140mm fully had aangeschaft en niet zeker was of die goed was afgesteld.
Plaats reactie