Tips om rechter te zitten

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door kenny »

Met lange benen en een kort bovenlichaam ga je toch echt wel beter een maatje kleiner van frame. Zeker als je zoals hier eigenlijk vrij dicht op de overgang tussen 2 maten zit
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door kevx »

Iedereen zou zich moeten laten opmeten. Ben ik direct mee akkoord. Maar mijn fietsmeting kostte me +200euro... Dus ik kan me voorstellen dat iemand die niet veel fietst dit nie laat doen(of mag laten doen van de madam) :)
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door kevx »

kenny schreef:Met lange benen en een kort bovenlichaam ga je toch echt wel beter een maatje kleiner van frame. Zeker als je zoals hier eigenlijk vrij dicht op de overgang tussen 2 maten zit
Ja je hebt gelijk... Klonk eerst precies raar om iemand van bijna 1,90m op een large te zetten.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door RigolleM »

kevx schreef:Iedereen zou zich moeten laten opmeten. Ben ik direct mee akkoord. Maar mijn fietsmeting kostte me +200euro... Dus ik kan me voorstellen dat iemand die niet veel fietst dit nie laat doen(of mag laten doen van de madam) :)
Als er klachten zijn, zie starttopic, dan is een fietsmeting goedkoper dan de gevolgen...
Ik had ook klachten: rug, schouders, knieën,... Voor de knieën was het al te laat, 2 jaar minstens wekelijks een TT met verkeerde positie gereden. Had onsteking op beide knieën kon niet meer pijnloos fietsen.
Op advies van de kinesist een fietsmeting laten uitvoeren, om te voorkomen dat ik terug onstekingen kreeg in beide knieën.
Kort samengevat: framemaat was OK (56" voor racefiets - M voor MTB), zadel te laag, zadel te ver naar voor, stuurpen te lang, stuur te kort, schoenplaatjes verkeerd, kortere cranks...

Mij heeft het indertijd iets meer dan €100 gekost bij Bulen, excl. verplaatsing, hotelovernachting en shopping in Maastricht :-)

Vandaag rij ik volledig pijnloos en de opmeting (afstellingen) van toendertijd pas ik nog altijd toe op mijn nieuwe fietsen, behalve stuurlengte en stuurpenlengte voor MTB.
Vediya1
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 15 mar 2006 13:57
Rijdt met: Trek XCaliber-9

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door Vediya1 »

Hallo,

Ik zou de vraag willen omdraaien.
Ik ben zinnens een scale 925 aan te schaffen.
In de LBS raden ze mij aan een M als maat, op de site van scott staat een L.
ik ben 1,78 m , binnenbeenlengte 86 en armlengte +/- 60 cm.
1,78m is zonet begin van L en eigenlijk ook het einde van M...
Ik vind dat ik nogal redelijk recht zit op de M en de L voelt iets meer zoals ik gewoon ben.
Ik kom van een 26" en als ik horizontale afstand tussen middelpunt zadel en middelpunt vork (begin stuurpen) meet is dit ook 60 cm maar natuurlijk smaller stuur en nog geen rekening gehouden met lengte stuurpen, dus moeilijk vergelijkbaar.
Mijn idee is : als ik de raad van de LBS volg en M neem, kan ik vermoedelijk om minder recht te zitten enkele aanpassingen doen : een langere stuurpen (standaard 70mm) of stuurpen omdraaien ...
Als ik de L neem, denk ik niet dat ik iets kan aanpassen en dus ook met hetzelfde probleem als TS zal zitten; niet meer mogelijk rechter te zitten.

Is mijn logica juist ?
appel
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 02 mei 2011 21:31
Rijdt met: trek 8000 en scott oldtimer

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door appel »

Ik twijfelde 2 jaar geleden tussen een M en een L voor de Spark, ben ook 1,78m en voor de rest normaal gebouwd (bij mijn weten toch).
Ik heb een uitgebreidde testrit gedaan op een L. Die zat ook wel comfortabel, maar steigerde stevig, technische steile beklimmingen werden daardoor heel moeilijk.
Dus voor een M gegaan en nog geen moment beklaagd. Ook niets aangepast, standaard stuur en stuurpen, wel zonder spacers.
KrulControl
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door KrulControl »

Vediya1 schreef:Hallo,

Ik zou de vraag willen omdraaien.
Ik ben zinnens een scale 925 aan te schaffen.
In de LBS raden ze mij aan een M als maat, op de site van scott staat een L.
ik ben 1,78 m , binnenbeenlengte 86 en armlengte +/- 60 cm.
1,78m is zonet begin van L en eigenlijk ook het einde van M...
Ik vind dat ik nogal redelijk recht zit op de M en de L voelt iets meer zoals ik gewoon ben.
Ik kom van een 26" en als ik horizontale afstand tussen middelpunt zadel en middelpunt vork (begin stuurpen) meet is dit ook 60 cm maar natuurlijk smaller stuur en nog geen rekening gehouden met lengte stuurpen, dus moeilijk vergelijkbaar.
Mijn idee is : als ik de raad van de LBS volg en M neem, kan ik vermoedelijk om minder recht te zitten enkele aanpassingen doen : een langere stuurpen (standaard 70mm) of stuurpen omdraaien ...
Als ik de L neem, denk ik niet dat ik iets kan aanpassen en dus ook met hetzelfde probleem als TS zal zitten; niet meer mogelijk rechter te zitten.

Is mijn logica juist ?
beetje zelfde situatie als de topic-starter.

Fietsenmakers gaan bij beginners eerder een kleiner kader aanraden denk ik:
- je zit wat rechter => makkelijker op technische stukken
- iets minder lastig in de onder-rug
- nadeel: wat meer drop van zadel naar stuur, maar dat krijgen ze desnoods opgelost met stuurpen te draaien

Na 2 jaar tamelijk veel fietsen (MTB en race) is mijn rug genoeg getraind om iets dieper te gaan zitten op de MTB, en mijn techniek voldoende om het meeste terrein iets dieper aan te kunnen. maar dat zou voor mij dan een langer stuurpen betekenen => minder vinnig stuurgedrag. Heb wat spijt van het korte kader ...

Nu ja, voor hetzelfde geld was ik na 6 maand gestopt omdat ik teveel last had van mijn rug als ik een grotere maat gekozen had.

Beetje zoals bij een racefiets, ge begint best ook niet op een aerofiets, maar beter met een endurance fiets

Moest ik het opnieuw doen: langer kader (desnoods rug wat bijtrainen) en direct full XT groep.
Gebruikersavatar
viperteam
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 01 jan 2018 09:25
Rijdt met: Limburg (Haspengouw )

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door viperteam »

Om juist te zitten moet ge ook u binnenbeenlengte weten , want iemand met lange benen moet juist een groter frame nemen , bij een groter frame zit je niet dieper maar juist rechter , dieper zitten is meer druk op de polsen en armen .
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door dennisVO »

KrulControl schreef: Fietsenmakers gaan bij beginners eerder een kleiner kader aanraden denk ik:
- je zit wat rechter => makkelijker op technische stukken
- iets minder lastig in de onder-rug
- nadeel: wat meer drop van zadel naar stuur, maar dat krijgen ze desnoods opgelost met stuurpen te draaien
ik zou denken dat als je op de marge van 2 maten zit, dat je dan kiest volgens het principe:
- groter: stabieler in de afdalingen
- kleiner: speelser karakter

maar dat gaat alleen op als je tussen 2 maten zit.
als je een fiets koopt die ofwel een maat te groot of te klein is, krijg je na een tijd onvermijdelijk problemen.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Tips om rechter te zitten

Bericht door roger »

kevx schreef:Iedereen zou zich moeten laten opmeten. Ben ik direct mee akkoord. Maar mijn fietsmeting kostte me +200euro... Dus ik kan me voorstellen dat iemand die niet veel fietst dit nie laat doen(of mag laten doen van de madam) :)

Dan kom je als resultaat na 3 metingen dat er een verschil is van 2cm in hoogte zadel.Bij terugstand zadel was het nog erger,verschil van 3cm.

Als antwoord kreeg je telkens "dat wordt je gewoon".

Nu zit ik terug op de goeie oude methode,hiel op pedaal in verlengde zitbuis en dan moet je been helemaal gestrekt zijn.Terugstand,loodlijntje onder knieschijf komt ongeveer in midden pedaal.

Wat betreft lengte ,zit ik nogal graag plat,dit om de rug te ontlasten op aanraden na men rugoperatie.
Hoe rechter je zit hoe harder je wervelkom het te verduren heeft.

Ik doe elke dag 30 tot 5O pompoefeningen om zo minder moe te worden in armen bij voorover leun en versterkt ook je rug.
Plaats reactie