Pagina 1 van 1

Fiets van het werk

Geplaatst: ma 05 aug 2019 16:24
door Restyle
https://www.bikeform.be/financieel-en-f ... n#employer" onclick="window.open(this.href);return false;

Heeft iemand hier ervaring mee?
Zou graag een fiets vragen aan mijn baas.

Re: Fiets van het werk

Geplaatst: di 06 aug 2019 22:15
door Luhmann
Hangt volledig af van de formule die de werkgever aanbied. Bij mijn werkgever een fiets naar eigen keuze, wordt aangekocht door het bedrijf (geen leasing). Quasi geen beperkingen naar type fiets of gebruik. Na 3 jaar is de fiets van jou voor minder dan 60% van de effectieve winkelprijs, zonder extra kosten. Maandelijks gewoon een afhouding van het bruto loon. Dit ging via https://www.b2bike.be/" onclick="window.open(this.href);return false;, zei regelen de administratie & contacten met de verkooppunten.
Bij het vrouwtje bieden ze fietsen aan via leasing met KBC. Resem voorwaarden en uitzonderingen om u tegen te zeggen: minimum prijs (> €950), gebruik (zelfs een toertoch of recreatieve fietstocht is twijfelachtig), ... leasing betekent dat de fiets na 3jaar terug gaat naar de leasing firma tenzij je hem af koopt tegen een rest waarde.
Of iets betalen met afhoudingen van het loon de moeite loont is een persoonlijke beslissing. Je geeft niet enkel netto loon af maar ook alles wat op het bruto bedrag berekend wordt (vakantie geld, extra premies, pensioen, ...) waardoor dit voor personen met een lager loon relatief zwaarder weegt. Het verhaal van woon-werk is momenteel kwatsch. Je moet een verklaring op eer doen dat je de intentie hebt om regelmatig een fiets voor woon-werk verkeer te gebruiken. Dit kan momenteel echter niet getoetst worden. De belastingen kunnen dus enkel claimen dat je die intentie niet had, wat onmogelijk te bewijzen is of dat je momenteel niet aan de voorwaarden voldoet wat quasi onmogelijk te bewijzen is.
De fiets moet 'voorzien zijn op woon-werk verkeer' dit houd in dat de fietsboer hem weg waardig moet afleveren, praktisch verkopen ze je gewoon een setje goedkope verlichting en de kous is af. Als er een verzekering is inbegrepen (meestal wel) moet er ook een slot gekocht worden van een bepaalde minimum qualiteit. Beide zijn randvoorwaarden.
De medewerkende fietsenwinkels zijn ook trouwens belangrijk. Afhankelijk van de (verkoop) service kan dit nogal verschillen. Mijn uiteindelijke fietsboer was nogal creatief in zijn prijssetting waardoor de beperking van de maximum prijs voor accessoires uiteindelijk praktisch weg was.
Het is dus wel heel moeilijk om algemeen te zeggen of dit interessant is of niet. De doelstelling/intentie van de werkgever speelt hier ook in mee, bij mijn werkgever was dit nadrukkelijk een voordeel voor trouwe medewerkers (> 5 jaar dienst) waarbij het voordeel zo veel mogelijk door geschoven werd naar de werknemer.

Re: Fiets van het werk

Geplaatst: di 06 aug 2019 22:15
door Luhmann
Hangt volledig af van de formule die de werkgever aanbied. Bij mijn werkgever een fiets naar eigen keuze, wordt aangekocht door het bedrijf (geen leasing). Quasi geen beperkingen naar type fiets of gebruik. Na 3 jaar is de fiets van jou voor minder dan 60% van de effectieve winkelprijs, zonder extra kosten. Maandelijks gewoon een afhouding van het bruto loon. Dit ging via https://www.b2bike.be/" onclick="window.open(this.href);return false;, zei regelen de administratie & contacten met de verkooppunten.
Bij het vrouwtje bieden ze fietsen aan via leasing met KBC. Resem voorwaarden en uitzonderingen om u tegen te zeggen: minimum prijs (> €950), gebruik (zelfs een toertoch of recreatieve fietstocht is twijfelachtig), ... leasing betekent dat de fiets na 3jaar terug gaat naar de leasing firma tenzij je hem af koopt tegen een rest waarde.
Of iets betalen met afhoudingen van het loon de moeite loont is een persoonlijke beslissing. Je geeft niet enkel netto loon af maar ook alles wat op het bruto bedrag berekend wordt (vakantie geld, extra premies, pensioen, ...) waardoor dit voor personen met een lager loon relatief zwaarder weegt. Het verhaal van woon-werk is momenteel kwatsch. Je moet een verklaring op eer doen dat je de intentie hebt om regelmatig een fiets voor woon-werk verkeer te gebruiken. Dit kan momenteel echter niet getoetst worden. De belastingen kunnen dus enkel claimen dat je die intentie niet had, wat onmogelijk te bewijzen is of dat je momenteel niet aan de voorwaarden voldoet wat quasi onmogelijk te bewijzen is.
De fiets moet 'voorzien zijn op woon-werk verkeer' dit houd in dat de fietsboer hem weg waardig moet afleveren, praktisch verkopen ze je gewoon een setje goedkope verlichting en de kous is af. Als er een verzekering is inbegrepen (meestal wel) moet er ook een slot gekocht worden van een bepaalde minimum qualiteit. Beide zijn randvoorwaarden.
De medewerkende fietsenwinkels zijn ook trouwens belangrijk. Afhankelijk van de (verkoop) service kan dit nogal verschillen. Mijn uiteindelijke fietsboer was nogal creatief in zijn prijssetting waardoor de beperking van de maximum prijs voor accessoires uiteindelijk praktisch weg was.
Het is dus wel heel moeilijk om algemeen te zeggen of dit interessant is of niet. De doelstelling/intentie van de werkgever speelt hier ook in mee, bij mijn werkgever was dit nadrukkelijk een voordeel voor trouwe medewerkers (> 5 jaar dienst) waarbij het voordeel zo veel mogelijk door geschoven werd naar de werknemer.