fiets voelt zo traag

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
meb__
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 01 feb 2013 11:51

fiets voelt zo traag

Bericht door meb__ »

Ik zit met het volgende probleem ...

Ik heb een trek top fuel 9 full suspension fiets van 2017.

Ik vind het een erg leuke fiets offroad maar eenmaal op de tussenstukken (asfalt of grind) voelt die fiets toch zo traag aan. De echte onder ons zullen wss zeggen dat je maar niet op straat moet gaan rijden maar op een gewone toertocht zitten er al snel een pak dergelijke stroken in. Ik heb dan echt het gevoel met een tractor op weg te zijn.

Mij vraag is nu hoe zou dat toch komen? En kan ik iets doen om die fiets sneller te doen lopen op makkelijk lopende stukken.

Nog wat extra info om het beter te kunnen kaderen:
- banden zijn 2.25 racing ralph
- fiets is volledig stock https://archive.trekbikes.com/uk/en/201 ... _9/details" onclick="window.open(this.href);return false;
- hoeveel hij weegt weet ik niet, maar het zal meer dan 13kg zijn heb ik zo het idee.
- naast deze trek heb ik ook nog een Ritchey P29 met starre voorvork. Die voelt niet alleen veel sneller op grind padjes, die is het ook. En nog niet een klein beetje.
- De vering staat iets strakker dan wat Trek aangeeft voor iemand met mijn gewicht
- Bij het fietsen zie je best wat beweging in het frame. Ook met de lockout op (iets minder natuurlijk). Ik vermoed dat dit wel iets energie vraagt maar ook niet zo veel. Want als ik hier lees zijn er pak die altijd met de demper open blijven rijden.
- Klimmen op asfalt of licht lopende ondergrond valt me ook tegen. Met mijn stalen ritchey gaat dit ook vele malen sneller.
- Ik dacht dat een moderne xc fully weinig rendements verlies had op de weg. Wel met mijn fiets hebik dit gevoel niet eerlijk gezegd.
- De Trek heb ik gekocht omdat ik met mijn starre ritchey na 50km last krijg van de vele klappen op mijn armen/rug. Die ritchey gebruik ik dus voornamelijk in de winter voor een TT aan de kust en dergelijke.
- Mij ideale fiets heeft de kwaliteiten van de trek offroad maar loopt snedig op asfalt zoals mijn ritchey. Is dat dan een utopie of zou je dat met een bijvoorbeeld een canyon lux hebben?

Graag jullie feedback.
meyke1
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 16:16
Rijdt met: nen oldtimer en ne ktm scarp master

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door meyke1 »

meb__ schreef:Ik zit met het volgende probleem ...

Ik heb een trek top fuel 9 full suspension fiets van 2017.

Ik vind het een erg leuke fiets offroad maar eenmaal op de tussenstukken (asfalt of grind) voelt die fiets toch zo traag aan. De echte onder ons zullen wss zeggen dat je maar niet op straat moet gaan rijden maar op een gewone toertocht zitten er al snel een pak dergelijke stroken in. Ik heb dan echt het gevoel met een tractor op weg te zijn.

Mij vraag is nu hoe zou dat toch komen? En kan ik iets doen om die fiets sneller te doen lopen op makkelijk lopende stukken.

Nog wat extra info om het beter te kunnen kaderen:
- banden zijn 2.25 racing ralph
- fiets is volledig stock https://archive.trekbikes.com/uk/en/201 ... _9/details" onclick="window.open(this.href);return false;
- hoeveel hij weegt weet ik niet, maar het zal meer dan 13kg zijn heb ik zo het idee.
- naast deze trek heb ik ook nog een Ritchey P29 met starre voorvork. Die voelt niet alleen veel sneller op grind padjes, die is het ook. En nog niet een klein beetje.
- De vering staat iets strakker dan wat Trek aangeeft voor iemand met mijn gewicht
- Bij het fietsen zie je best wat beweging in het frame. Ook met de lockout op (iets minder natuurlijk). Ik vermoed dat dit wel iets energie vraagt maar ook niet zo veel. Want als ik hier lees zijn er pak die altijd met de demper open blijven rijden.
- Klimmen op asfalt of licht lopende ondergrond valt me ook tegen. Met mijn stalen ritchey gaat dit ook vele malen sneller.
- Ik dacht dat een moderne xc fully weinig rendements verlies had op de weg. Wel met mijn fiets hebik dit gevoel niet eerlijk gezegd.
- De Trek heb ik gekocht omdat ik met mijn starre ritchey na 50km last krijg van de vele klappen op mijn armen/rug. Die ritchey gebruik ik dus voornamelijk in de winter voor een TT aan de kust en dergelijke.
- Mij ideale fiets heeft de kwaliteiten van de trek offroad maar loopt snedig op asfalt zoals mijn ritchey. Is dat dan een utopie of zou je dat met een bijvoorbeeld een canyon lux hebben?

Graag jullie feedback.
Ik zou beginnen met je lockout goed af te stellen.Als hij lock staat mag je geen beweging meer hebben.Moet helemaal vast staan.Je zal al verschil voelen.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door roger »

P29 voelt misschien sneller omdat het een hardtail is met vaste vork,maar is dat zo?Fullsuspension gaat vlotter over alles heen en daardoor voel je minder je snelheid.

Beste is eens je beide fietsen op een technisch parcours testen met chrono, eventueel met dezelfde wielen,want dit speelt ook een belangrijke rol.

Je kunt het een beetje vergelijken met een sportwagen en een limousine,bij 200km/u voelt een Porsche ook sneller aan dan in een Audi A6 allroad.
meb__
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 01 feb 2013 11:51

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door meb__ »

Beste Roger,

Op een technisch parcours ben ik zonder meer beter af met de trek.

het is vooral op asfalt, dreven en dergelijke dat ik de fiets traag lijkt. Zowel op gebied van kruissnelheid als acceleratie na een bocht.

Verschil tussen mijn fietsen die mogelijks effect heeft.
- Voorblad is op de ene 36 (ritchey) tanden vs 32
- ZTR crest wielen vs standaard montage wielen. Kan ze wel niet uitwisselen omdat de ene nog quick release zijn.
- op mijn trek zit ik met een "gat" van twee tanden in de cassette op ongeveer mijn kruissnelheid. ofwel draai ik te soepel naar mijn gevoel ofwel te zwaar.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door dirkdierickx »

Weet niet welke banden je op je HT hebt, maar het zijn miscchien 2.0? vgl met de 2.2+ op de trek. je zou je nog verschieten hoeveel extra weerstand dit geeft op de weg (offroad is dat natuurlijk geweldig).
Als je een 1x hebt kan het zijn dat misschien je topsnelheid ook wat inboet.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door roger »

meb__ schreef:Beste Roger,

Op een technisch parcours ben ik zonder meer beter af met de trek.

het is vooral op asfalt, dreven en dergelijke dat ik de fiets traag lijkt. Zowel op gebied van kruissnelheid als acceleratie na een bocht.

Verschil tussen mijn fietsen die mogelijks effect heeft.
- Voorblad is op de ene 36 (ritchey) tanden vs 32
- ZTR crest wielen vs standaard montage wielen. Kan ze wel niet uitwisselen omdat de ene nog quick release zijn.
- op mijn trek zit ik met een "gat" van twee tanden in de cassette op ongeveer mijn kruissnelheid. ofwel draai ik te soepel naar mijn gevoel ofwel te zwaar.

Denk dat je standaard wielen zeker 300gr per wiel zwaarder zijn,dan moet je niet verder zoeken.

Eigenlijk moet je beide fietsen vergelijken met dezelfde uitvoering dan kun je pas vergelijken.

Geniet van je Trek,het is een topfiets,zijt daar maar zeker van,ook al ben ik een fan van een P29.Ga er binnenkort eentje monteren omdat ik een nieuw frame kan vinden aan 389 euro in maat 15,5.
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door bip bip »

jouw verhaal komt me zeer bekend voor, in het verleden ook enkele volgeveerde bikes aan mijn collectie toegevoegd en weer verkocht om dezelfde reden.
Nu heb ik er weer eentje opgebouwd die 10,28kg weegt inclusief pedalen en hiervan heb ik echt het gevoel dat het rendement op het niveau zit van m'n hardtail.
Ik vrees dus dat je de fully serieus op dieet zal moeten zetten wil je het flitsende gevoel van de hardtail ervaren. Verder zou ik de afstelling van de demper en vork nog eens
checken. Misschien was de oplossing wel eenvoudiger door de P29 te voorzien van een goede verende vork , al dan niet met een Brain cartridge ?
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door roger »

Misschien was de oplossing wel eenvoudiger door de P29 te voorzien van een goede verende vork , al dan niet met een Brain cartridge ?[/quote]

Inderdaad,dat zou ik ook denken.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door Mister No Chaïn »

Wielen maken een héél groot verschil. Ik heb een Top Fuel 9.8 van 2018, dit jaar kocht een kameraad dezelfde fiets. Toen we eens van fiets wisselden was het verbazend hoeveel zwaarder zijn fiets aanvoelde, vooral bij het aanzetten. Qua wielset zit de mijne op 1408gr (zelf gewogen), zijn wielset 1500gr (claimed weight). Qua banden heb ik de Liteskin versie van Schwable staan, dus per band wel 100gr lichter als zijn standaard Bontrager banden. Totaal verschil +/- 300gr. Vervolgens heeft hij zijn banden gewisseld voor Continental Raceking, toen merkten we amper verschil tussen beide fietsen.

Steek een volle bidon in je frame en je voelt het niet. Maar hier was het echt een verbazend groot verschil voor slechts een paar 100gr verschil.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door theguy »

bip bip schreef:jouw verhaal komt me zeer bekend voor, in het verleden ook enkele volgeveerde bikes aan mijn collectie toegevoegd en weer verkocht om dezelfde reden.
Nu heb ik er weer eentje opgebouwd die 10,28kg weegt inclusief pedalen en hiervan heb ik echt het gevoel dat het rendement op het niveau zit van m'n hardtail.
Ik vrees dus dat je de fully serieus op dieet zal moeten zetten wil je het flitsende gevoel van de hardtail ervaren. Verder zou ik de afstelling van de demper en vork nog eens
checken. Misschien was de oplossing wel eenvoudiger door de P29 te voorzien van een goede verende vork , al dan niet met een Brain cartridge ?
Interessante ervaring. Voor mij normaal te duur. Dat is wel heel licht. Kostprijs voor zo een machine? en hoe is deze samengesteld. Ik ben benieuwd....en al zeker mocht een alu frame zijn (maar dat denk ik niet)!
Plaats reactie