Welke pedalen gebruik je best

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Dace93
Mountainbiker
Berichten: 248
Lid geworden op: zo 06 aug 2017 20:44
Rijdt met: CUBE LTD SL 2x blackline 2017

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door Dace93 »

Ik voel me zekerder met SPD's.
Uitklikken is bij me een natuurlijke reflex. Ben nog nooit in een situatie gekomen dat ik knullig onderuit ging omdat ik er niet uit raakte.

Tijdens het downhillen in Winterberg waren het flats. Ik heb daar niets raars meegemaakt ofzo, maar het is toch vreemd om te weten dat je voet volledig los staat :-)
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door dirkdierickx »

met de mtb rij ik nooit of te nimmer met klikpedalen, altijd flats. elke toer zie ik wel mensen vallen omdat ze niet uitgeklikt geraken, dat hoeft voor mij niet.
best koop je ook aangepaste flat pedal schoenen, ik heb zelf 5-10's, maar je hebt ze zowat van alle merken.
combinatie van schoenen met pedalen en je voet zit ook vast door de ijzeren pinnen die in de pedaal verwerkt zitten, het voordeel is dat je heel snel je voet lost hebt door die gewoon op te heffen van de pedaal. de pinnetjes zorger er voor dat je voet niet van de pedaal glijdt tijdens het fietsen, en je kan ook je voet schuin zetten etc.
heb nog nooit probleem gehad dat mijn voet plots van het pedaal schoot. heb nog nooit een moment tijdens het mtb'en gehad dat ik dacht - goh, had ik nu maar klikpedalen!
je moet wel even leren hoe ermee om te gaan, maar daar hebben ze op gmbn wel enkele filmpjes over.
mijn YT Jeffsy kwam trouwens standaard met flat pedals en in tegenstelling wat sommige mensen vinden is het helemaal geen schande om met flats te rijden.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door BertG »

Zal wel vooral persoonlijke voorkeur zijn. Ik heb een tijd uit nieuwsgierigheid vooral met flats gereden, en dat was totaal mijn ding niet. Ik vind dan ook dat er voor mezelf althans geen enkel nadeel is aan klikpedalen maar enkel voordelen zoals al aangehaald hierboven . Kan wel aanraden aan onervaren of onzekere mensen om pedalen met instelbare veerspanning te kopen en deze dan ook zeker niet te vast in te stellen, is ook voor niks nodig.
Bontus
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: za 16 jun 2012 15:24
Rijdt met: Radon ZR Race 29" 8.0

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door Bontus »

Ik rijd altijd met klassieke SPD. "Naakte", dubbelzijdige zoals deze: https://www.vaneycksport.com/nl/fietson ... 0-xtr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Op de MTB zet ik de plaatjes veel losser en het is echt bijna onmogelijk dat je zou omvallen omdat je in een pedaal blijft zitten.

Op de koersfiets rijd ik met dezelfde plaatjes maar zit ik een stuk vaster dus misschien ben ik daardoor gewoon om los te klikken. Echt 'trekken' aan de pedalen komt m.i. meer voor op de koersfiets dan op de MTB. Als ik trek bij de MTB ga ik er al iets te makkelijk uitschieten. Dat heeft mij in het verleden al eens een blauwe plek en bult op de scheen opgeleverd.

Maar ik denk niet dat ik mij comfortabel zou voelen met mijn voeten zwevend op de pedalen.

Wat je altijd heel goedkoop nog op de SPD kan klikken is een adapter met grip voor die ritten waarbij je om welke reden dan ook met ander schoeisel gaat rijden.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door chrisper »

ik ook steeds met spd op de mtb
in het begin de zilver kleurige schoenplaatjes (Multi-release), dan kan je uw voet niet enkel zijdelinks uitklikken
maar ook vertikaal kan je door hard te trekken voet uitklikken
eenmaal ik dat wat gewoon was de zwarte versie gemonteerd (single-release)
kan enkel zijdelings uitklikken
het voordeel voor mij persoonlijk is dat mijn voet niet loskomt op hobbelige afdaling
(heb ik in het verleden 3x meegemaakt)
ik heb het gevoel dat ik mijn fiets iets beter onder controle heb met spd omdat ik "er aan vasthang"
ook duwen en trekken tegelijkertijd bij kracht zetten
uitklikken is na een tijdje echt een gewoonte
Gebruikersavatar
BlackRaider
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: za 30 jul 2011 20:50
Rijdt met: YT Jeffsy 29
Contacteer:

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door BlackRaider »

Vroeger enkele jaren met clicks gereden, nu al enkele jaren met flats. Beide hebben hun voor- en nadelen ten opzichte van elkaar.
Grootste voordeel van clicks vond ik het efficiëntievoordeel van ook te kunnen trekken, vooral op steile hellingen of rechtsstaande spurtjes.
Bij flats is het dan weer makkelijker om even de voet van het pedaal te halen, is erg leuk in het bochtenwerk.
Als je met flats wil rijden is een goede schoen zeer belangrijk (met een zool die veel grip geeft), anders ga je jezelf oncomfortabel voelen op flats.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door Boebbel »

Een eenvoudig vraagje dat me altijd te binnen schiet: heb je bij zo'n schoenen voor flats niet veel last van aarde/modderophoping?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door Wacky-S »

Met de FiveTens Impact totaal geen last van modderophoping. Grip op de pedalen super, grip op de grond bij modder, bijna niets #-o
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door Jumping Jack »

Ik rij nu met flats en ik rij veel ontspannener en speelser, vooral op technischer stukken. Gewoon de wetenschap dat je in een tel een voetje kan zetten doet bij mij veel...
Plaats reactie