Welke pedalen gebruik je best

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Welke pedalen gebruik je best

Bericht door jurgen stich »

Ik zie op you tube filmpjes van gmbn dat de die mannen pedalen zonder kliksysteem gebruiken.
Mijn mtb heeft dus wel klikpedalen en daardoor ben ik op moeilijke pacours met veel manouvreren ook al een paar keer op mijn smikkel gegaan.
Nu is mijn vraag wat gebruiken jullie en vinden jullie de pedalen zonder klikers meer geschikt om mee te rijden ?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door Wacky-S »

Beide pedalen zijn geschikt om mee te rijden en hebben elk hun voor- en nadelen, maar de beste pedaal is de pedaal waar jij het liefst en best mee rijdt :-D

Op de XC en racer rij ik met SPD (click), fiets hangt letterlijk aan je vast en je kan er iets beter mee klimmen omdat je zowel kan duwen als trekken aan je pedalen.
Op de dirt, enduro en downhill rij ik met flats (zonder clicks), vereist wat betere rijtechniek maar je hebt meer vrijheid (wat soms ook een nadeel kan zijn) en stelt mij persoonlijk in staat om makkelijker op en af de pedaal te gaan dan met de SPD's (maakt een no footer toch net iets makkelijker :lol: ).

Probeer het gewoon zelf eens uit...
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door jurgen stich »

Misschien dat ik dan de originele pedalen terug eens op mijn mtb ga proberen.
Ik zie wel dat die op die filmpjes vaak hoge noppen of zelfs pinnetjes hebben voor meer grip en dat hebben die originele van mij niet.
Ik zag op je profiel dat je ook van Limburg bent.
Waar rij jij zoal en welke pedalen gebruik je dan meestal?
Jij praat over klik op de xc sorry maar voor mij is het onduidelijk wat een xc is.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door Wacky-S »

XC = cross country = het gewone mountainbiken door de bos en op de heide :-D

Flat pedals hebben inderdaad pinnetjes (plastiek/metaal) voor een betere grip. Let wel je moet daar aangepaste schoenen op dragen.

Flats met plastieken pinnetjes
Afbeelding

Flats met metalen pinnetjes
Afbeelding

Combo pedalen (SPD/platform)
Afbeelding

FiveTens flat pedal schoenen
Afbeelding

Jouw originele pedalen zijn waarschijnlijk gewone klassieke pedalen, ze bieden je niet de grip van flats met pinnetjes maar het principe en rijervaring is bijna hetzelfde.

Ik ben inderdaad van Limburg en rij zowat van alles. Van gewone mtb tochtjes in het bos tot technische trails op de terrils en freeride op de local spots.
De pedalen hangen af van de fiets waarmee ik rij. Op de gewone (XC) staan SPD en op de enduro staan flats. Hangt gewoon af van de goesting welke fiets ik neem. Spelen en technische ritten zijn op de enduro, de wat langere snellere tochten zijn meestal op de XC.

Hier een leuk artikeltje over rijden met flats.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door jurgen stich »

Bedankt voor de verhelderende uitleg.
Ik neem aan dat je op de terrils dan de flats gebruikt
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door HPA »

Ik rij zelf overal met clicks.
Je moet gewoon doen waar jij je het beste bij voelt. Ben je onzeker met clicks, neem dan flats maar dan heb je ook veel meer kans op een pedaal in je been met alle gevolgen van dien. Daarom geen flats voor mij. Ik heb mijn clicks wel heel los staan en kan dus heel makkelijk uitklikken.
Mijn kameraad daarentegen zweert bij flats.
Als pedaal heb ik wel de shimano saints, deze hebben een groter platform zodat je meer steun hebt moest je niet tijdig ingeklikt geraken.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door Bossi13 »

Ik rijd met SPD820 en ze staan van dag 1 helemaal open met als gevolg dat ik er nu vanzelf in en uit geraak. Zo goed als geen verschil met flats naar mijn eigen gevoel.
Soms (heel soms) klik je er eens uit, maar beter dat dan op uw gezicht gaan.

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door Wacky-S »

Terrils zowel op flats als SPD, hangt gewoon af vd fiets die ik meeheb.

SPD heeft wel 1 groot voordeel tov flats, je voet staat onmiddellijk "goed" op de pedaal. Ik heb daar eerlijk gezegd soms nog wel eens last van dat ik het gevoel heb dat mijn voet niet goed op de pedaal staat bij de flats. Maar kan ook gewoon eraan liggen dat ik met beide rij.

En inderdaad, de kuiten en scheenbenen van flat pedal rijder zijn goed te herkennen :)
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door dennisVO »

Ik heb ze tijdens een clinic eens horen zeggen dat je in principe beter begint met flats.
Omdat je dan beter de techniek leert. Daarna kan je dan naar SPD gaan.

Ik ben indertijd ineens met SPD begonnen en pas sinds 3kwart jaar overgestapt op flats.
En ik merkte ineens dat ik met SPD veel "vals speelde", doordat je vastzit zal je ook wel eens je fiets mee ergens over trekken.
Met flats had ik het lastiger om jumps te doen of af technische wortelpassages te rijden, omdat je los op de pedalen staat.

Maar ik heb er nog geen spijt van gehad.
Zoals hierboven ook wordt aangehaald, is het speelse aspect voor mij belangrijk. Ik rij zelf eerder trail en lichte enduro.
Ga je eerder voor snelheid en efficiëntie, kies dan voor SPD.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Welke pedalen gebruik je best

Bericht door _Knarf_ »

Met flats is volgens mij het enige voordeel dat je sneller uw voet kan zetten/terug kan zetten, of van uw fiets kan springen.

Met SPD staan uw voeten juist. Ge hebt veel meer controle over uw fiets, ge kunt uw fiets over hindernissen uit trekken (vals spelen noemt iemand dat hierboven).

Op een XC wedstrijd (dat is wat Mathieu Van Der Poel doet) zal je nooit iemand met flats zien rijden. Hoe technisch ook.

Op downhill zie je ook minder en minder flats.
Plaats reactie