Vreemd fenomeen brain vork op nieuwe S-Works Epic 2019

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
wouterr1
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 27 nov 2010 12:57
Rijdt met: Cube Elite Super HPC Race 29

Vreemd fenomeen brain vork op nieuwe S-Works Epic 2019

Bericht door wouterr1 »

Na een lange Cube Elite Race hardtail periode ben ik overgestapt naar S-Words Epic fully.
Echter ondervind ik een raar fenomeen met de brain voorvork. Deze blijkt van hard tot soft instelling dezelfde karakteristieken te vertonen. Meer bepaald steeds redelijk diep verend patroon, zelfs op de hard stand. De verkoper liet mij weten dat dit niet te testen is door bovenop het stuur te duwen maar dat de brain eerder reageert door impact van onderaan... Lijkt me niet te kloppen want bij het versnellen op de verharde weg is het eveneens alsof ik op een schip zit.
Ik heb een vermoeden dat de instelling van uit fabriek het probleem is en dat volgende stap moet ondernomen worden: RockShox Brain Clocking Video " onclick="window.open(this.href);return false;
Echter is deze Specialized film van 2014 en vraag ik me af of dit ook van toepassing is op model 2019.
Wat mij ook en vooral vreemd lijkt is dat de blauwe instelknop voor de hard/soft demper instelling niet verplaatst met klik-posities maar als het ware traploos kan verdraaid worden tussen de hard/soft stand.
Dus via deze weg had ik graag een oproep geplaatst aan forumleden die ook in het bezit zijn van een brain vork demper van model 2017-2018 of 2018-2019 om na te gaan of bij hen de blauwe instelknop wel/niet met klikpatroon kan ingesteld worden.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Vreemd fenomeen brain vork op nieuwe S-Works Epic 2019

Bericht door madskatingcow »

Ik zou je vraag hier is posten, dan heb je een veel groter bereik.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Vreemd fenomeen brain vork op nieuwe S-Works Epic 2019

Bericht door Wacky-S »

Ga eens bij een Specialized dealer langs, lijkt erop dat er iets kapot is in de demper.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Vreemd fenomeen brain vork op nieuwe S-Works Epic 2019

Bericht door Swannie »

Ik heb, denk ik, model 2016.
Bij mij voel ik toch duidelijk klikjes als ik van soft naar firm ga.
Ook in het rijden voel je enorm het verschil.
Op firm veert de vork niks in, en als ze toch wordt geactiveerd dan voel je ze echt open gaan.
Op soft is het eerder zoals jij omschrijft.
wouterr1
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 27 nov 2010 12:57
Rijdt met: Cube Elite Super HPC Race 29

Re: Vreemd fenomeen brain vork op nieuwe S-Works Epic 2019

Bericht door wouterr1 »

Bedankt voor de snelle reactie's!
Vooral te weten dat de blauwe instelring normaal gezien niet traploos in te stellen is was belangrijk voor mij. Ik was er 99% zeker van dat dit geen normaal fenomeen is. Ik denk dat dit enkel bij remote bediening voorkomt en nooit bij manuele bediening.
Gisteren nog eens een testrit ondernomen en de voorvork is echt een niet in orde. Op de weg is absoluut een pompbeweging te merken tijdens het trappen en het maakt geen verschil uit of de instelling op hard of zacht staat.
Wel ongelooflijk dat dit van uit productie zo de verkoop in gaat want de S-Works Epic heeft nog geen enkele meter afgelegd, behalve dan een testrit. Geen goede reclame; vooral dan als het een topmodel betreft van een merk die toch wel wat euro's kost.
Maar goed, vandaag dan maar eens langs gaan bij de winkel waar ik hem gekocht heb en hen daar proberen te overtuigen dat dit echt niet juist zit. Ik ben al bang dat ze er zullen aan sleutelen en desnoods gereviseerde vervangapparatuur in de vork zullen gooien...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Vreemd fenomeen brain vork op nieuwe S-Works Epic 2019

Bericht door Free_ltd »

Kan voorkomen. Ze gaan niet met elke geproduceerde fiets het bos in om te testen. Probleem ligt bij de fabrikant van de vork en niet bij specialized. Speci gaat er vanuit dat de geleverde vork door de kwaliteitscontrole van Rockshox is geraakt en dus in orde is.

Maar de houding van de LBS is niet correct. Die krijgt ook gewoon een nieuwe en veranderen is 15 min werk.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Vreemd fenomeen brain vork op nieuwe S-Works Epic 2019

Bericht door madskatingcow »

Heb je de druk al is volledig uit de vork gedaan en een paar keer in en uitgeveerd? Nadien terug op de juiste druk zetten. Vroeger met de Fox Terralogic was dit vaak 'out of the box' hetzelfde fenomeen, daarna 'pakte' ze.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Vreemd fenomeen brain vork op nieuwe S-Works Epic 2019

Bericht door spaghetti_2 »

Als je het internet een beetje rondleest, dan is een falende brain geen 'vreemd fenomeen' :-"
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Vreemd fenomeen brain vork op nieuwe S-Works Epic 2019

Bericht door _alain_ »

Kapotte brain is geen issue, dat is een feature :-)
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Vreemd fenomeen brain vork op nieuwe S-Works Epic 2019

Bericht door Wacky-S »

Als je onderhoud op de brain cardridge laat doen krijg je normaal toch gewoon een gereviseerd exemplaar terug? Zo gaat het bij die van mij toch.
Plaats reactie