Is de hype voorbij ?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Is de hype voorbij ?

Bericht door KWBiker »

Dag iedereen,

Het valt me op dat de laatste jaren de bezoekersaantallen van de veldtoertochten achteruitgaan. 5 jaar geleden was het vaak aanschuiven, wat nu bijna niet meer voorvalt en wat ik ook niet mis. Toch kan je stellen dat er een achteruitgang is van +- 30 %, terwijl de tochten toch elk jaar beter georganiseerd worden. De herstellers van de Shimanostand melden ook dat de verkoop van de mtb's achteruit gaat.

Ik vraag me nu af hoe dit komt, is iedereen aan het zwiften ? Of is de hype over ...
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: Is de hype voorbij ?

Bericht door Pashley 24Mhz »

Heeft volgens mij ook te maken met het feit dat je amper nog ergens deftig offroad kan... In Frankrijk is dat geen probleem, maar hier...
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Is de hype voorbij ?

Bericht door Mister No Chaïn »

Bedoel je in zijn algemeenheid of in de winter? In de winter kan ik me voorstellen dat Zwift wel wat impact heeft. Op een druilerige zondag is het een gemakkelijke en aangename manier om fit te blijven. Bij 5 graden en regen gaan fietsen is nu niet het leukste dat ik kan bedenken.

Hoe lang bestaat 29" en hoeveel 26" zie je nog op een TT's? Volgens mij hebben net héééél veel mensen de laatste 5 jaar een nieuwe mtb gekocht. Misschien moeten ze nog een nieuwe wielmaat uitvinden om de verkoop weer wat aan te zwengelen.
Gebruikersavatar
Dace93
Mountainbiker
Berichten: 248
Lid geworden op: zo 06 aug 2017 20:44
Rijdt met: CUBE LTD SL 2x blackline 2017

Re: Is de hype voorbij ?

Bericht door Dace93 »

Zouden ze hier op de site geen statistieken kunnen maken van het aantal toertochten over een bepaalde periode?

Als er meer toertochten zijn dan lijkt mij het normaal dat de spreiding groter is en dus minder volk per tocht.

Ikzelf merk wel een evolutie op: veel vrouwen. Kunnen we alleen maar toejuichen!
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Is de hype voorbij ?

Bericht door _Knarf_ »

Volgens mij komt er toch nog wel veel volk ?

Heb deze zomer in Zuid-Frankrijk een ongelooflijk prachtige TT gereden. Ze waren daar ongelooflijk content met de waanzinnige opkomst van.... 300 man.

Zelf heb ik het modder baggeren ook wel gezien. Ik zal in de zomer wel in de zon MTB-en in de Ardennen. Als ik nu moet kiezen tussen in de regen gaan ploeteren of wat zwiften dan kies ik inderdaad voor zwift.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Is de hype voorbij ?

Bericht door Free_ltd »

Logisch dat shimano die indruk heeft. Doordat ze ni volgden met de 1x12, worden nu de meeste fietsen afgeleverd met Eagle :-). Dus die voelen dat wel bij shimano.
Laatst gewijzigd door Free_ltd op di 27 nov 2018 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Is de hype voorbij ?

Bericht door Bossi13 »

Ik wou ook net schrijven, dat dat door herstellers van de shimanostand zal verteld worden kan ik best volgen.
Ze hebben hier als het ware een beetje in hun eigen vel gesneden.

Over toertochten kan ik me nog niet uitspreken, wel dat de fietswinkels en mtb-shops meer en meer werk te verzetten hebben.

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Is de hype voorbij ?

Bericht door Dickie »

De e-bike rage die nog volop bezig is zal een licht dalende Mtb-verkoop voor de shops ruim compenseren.

Voor de platte poldertoertochten en de wat glooiendere toerritten in Vlaanderen is een cross-of gravelbike ook al ruim voldoende. Zulke bikes zijn ook al meer gericht voor de combinatie weg-lichte offroad.
Met de toenemende asfaltering en het alsmaar inknijpen van toelatingen voor de leuke trails worden de parcours minder uitdagend en daar is een mtb eigenlijk overkill.

Er zal veel volk bezig zijn met wielersport, maar het zal zich wat meer verdelen. Hoor ook al regelmatig dat men overstapt op de baan.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Is de hype voorbij ?

Bericht door spaghetti_2 »

Denk dat het zeker niet achteruit gaat, integendeel. Het evenwicht tussen verschillende organisaties neemt misschien wel wat af. Met fora, social media etc. worden goede TT's beloond en minder goede afgestraft. De populaire zomer-marathons zijn vaak uitverkocht en ook in de winter zijn er TT's met >1000 deelnemers. Maar inderdaad, met alle zwift-mogelijkheden is er tegenwoordig wel een goed alternatief voor de uitgeregende ploetertochten. En je mag alle online merken (met Canyon op kop) niet onderschatten, die zullen wel serieuze hap uit de mtb verkoop van de LBS hebben genomen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Is de hype voorbij ?

Bericht door Free_ltd »

Ik zie toch nog altijd veel volk opdraven bij TT's. Dus denk niet dat er een probleem is.
Plaats reactie