Nieuwe MTB Bossi

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Misschien eens eerst laten weten dat ik geen enkel antwoord op ambetante of agressieve manier wens te laten overkomen. De vragen die ik stel en de dingen die ik schrijf... het is wel degelijk de bedoeling dat die in alle rust overkomen hoor. Beetje à la lutgart Simoens vroeger op Radio 2 :wink:
Het is ook niet de bedoeling om hier iemand zijn hartslag de hoogte in te jagen want voor mij komt het soms over alsof ik hier moeilijk aan het doen ben, dat is niet de bedoeling. Ik probeer het alleen allemaal te begrijpen. :-?

Aan Werner en anonymus kan ik zeggen: Misschien heb ik wel meerdere rijstijlen zonder dt ik het besef? Al dacht ik dat Ardennen en Roc d'Azur dezelfde stijl waren met alleen dat verschil, andere omgeving, andere afstanden... Dat is dan misschien mijn verkeerde interpretatie.

Kris, ja, ik weeg rond de 60 en dan denk ik dat ik dat net iets sneller ga voelen. Ik ben inderdaad van plan enkele testritten te doen, alleen is het soms lang wachten. Bij 1 dealer is er een testfiets in bestelling maar dat is nog wel 1 maand wachten op levering.

Christ, waarschijnlijk ligt het aan mij maar ik zie in die Votec niet veel verschil met de Focus bvb.

Ik hoop inderdaad op zondag iets te kunnen testen of wat uitleg te krijgen. Is het niet het geval, er komen nog minstens 5 clinics bij, mogelijk 10.... maar dat hangt af van nu zaterdag omdat men dan gaat kijken in welke categorie ik zit. Starter of rookie....

Wordt gegarandeerd vervolgd :wink:

Nogmaals dank voor jullie tijd =D>

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door janssis werner »

Ik hoop dat ik u niet beledigd heb . Dit is niet de bedoeling. Maar er is nog veel werk en dat zul je wel beseffen. Ook zie ik hier weer een fout staan en daar knelt het schoentje. Je bent niet echt mee in het soort van frames en de geo ervan. Dit is wat ik probeer uit te leggen. De focus en de votec zijn geen dezelfde fietsen. De votec is zoals de neuron am/trail. Je zit er rechter en korter op en bij xc zit je gestrekter voor de snelheid. Bij de santa curz ht ga je nog rechter zitten. Ik heb ook lang gezocht en kwam op het laatste uit bij de neuron(toen nerve). Deze fiets heeft mij totaal verrast en als ik hem binnen doe bij de fietsenmaker dan zegt hij dat ook. Dit was mij mening met het lezen van u vragen en heb een eerlijk antwoord proberen te geven.

Grtjs.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door chrisper »

misschien is het makkelijker om de 'stack' en 'reach' te vergelijken van fietsen
meestal staat dit er wel bij, bij de frame-maten
de reach is vooral de zitlengte, kan wel een beetje aangepast worden door andere stuurpen (langer of korter)
stack is eigenlijk de frame-hoogte

misschien hier even doorlezen, staat ook wat uitgelegd hoe de fiets in elkaar steekt enz, vond ik in het begin heel interessant om fiets te begrijpen
https://www.bikeexchange.nl/blog/geomet ... -uitgelegd" onclick="window.open(this.href);return false;
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Nee Werner, je beledigd mij niet. Ik besef inderdaad maar al te goed dat ik het niet begrijp en dat is frustrerend voor mezelf. Wss ook voor jullie :wink:
Maar wou dit toch even melden voor het escaleert.

Het is ook daarom dat ik voorzichtig schreef dat ik weinig verschil zie tussen Focus/Votec.

wel interessante lectuur ook van Chrisper, maar sowieso ook jullie input.

Het is me wel duidelijk dat ik beter eerst in de praktijk eens zoek, voel en meemaak wat die verschillende "geometrieën" doen met je eens je op die bepaalde fiets rijdt.
Ook dan staat er meer dan waarschijnlijk iemand bij me die dat aanwijst. Want geschreven tekst kan heel anders overkomen of geïnterpreteerd worden om te zwijgen van intonaties.

Zondag zien we dus zoals ik schreef naar starter of rookie. Ben ik starter, dan komt er waarschijnlijk een abo van 10 beurten/jaar.

Ik mag dus wat gaan "studeren", theorie en praktijk.

Groetjes,

Bossi

ps: ik las hier nog over zelf onderhoud/herstellingen uitvoeren. Ben nog automechanieker geweest dus dat komt goed...
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Christ D. »

De Votec is als vb bedoeld. Qua type fiets.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door KrisMaes76 »

Bossi13 schreef:Hoi,

...
Aan Werner en anonymus kan ik zeggen: Misschien heb ik wel meerdere rijstijlen zonder dt ik het besef? Al dacht ik dat Ardennen en Roc d'Azur dezelfde stijl waren met alleen dat verschil, andere omgeving, andere afstanden... Dat is dan misschien mijn verkeerde interpretatie.

...

Bossi
Dardennen zijn heel divers he, je kan er gravelrides doen, XC, enduro, downhill,...

Op de roc kan je trouwens ook gravel, XC en enduro doen, dus mss toch wel hetzelfde :lol:
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door aresius »

Hoe dringend wil je die nieuwe fiets?
Misschien dat je op de happy bike days (of hoe noemen ze het tegenwoordig??) eens met verschillende bikes moet rijden om zelf het verschil te voelen tussen verschillende soorten bikes.
De labels die ze erop kleven of de cijfertjes van de hoeken en dergelijke is een redelijk uitgangspunt.
Maar hoe een fiets echt aanvoelt kan je enkel maar testen door er echt mee te rijden.

Van welke regio ben je?
Als je wil mag je m'n Flux eens gebruiken voor een testritje.
Dit is een lichte trail bike, 650b, 120mm veerweg voor en achter, 68° balhoofd.
Zeer stabiel bergaf en op technische ondergrond en klimt geweldig

In België gebruik ik meestal m'n hardtail en de Flux is de fiets voor het buitenland.
Ik rij geen enduro wedstrijden maar wel regelmatig zo'n type parcours. De fiets doet het geweldig, niet aan de full blown enduro warp speed maar gewoon op een leuk tempo.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Christ D. schreef:De Votec is als vb bedoeld. Qua type fiets.
Dat had ik ook zo begrepen, merci !

Ja Kris, ik heb op die 2 maand dat ik rijd 1 Ardennenrit gedaan. Vroeger ook wel eens 1 Houffalize-dagje gekend... Nu geraak ik tijdelijk niet daar wegens geen auto maar er is er net 1 besteld dus ik kan nog een paar keer naar ginder dit jaar.
aresius schreef:Hoe dringend wil je die nieuwe fiets?
Misschien dat je op de happy bike days (of hoe noemen ze het tegenwoordig??) eens met verschillende bikes moet rijden om zelf het verschil te voelen tussen verschillende soorten bikes.
De labels die ze erop kleven of de cijfertjes van de hoeken en dergelijke is een redelijk uitgangspunt.
Maar hoe een fiets echt aanvoelt kan je enkel maar testen door er echt mee te rijden.

Van welke regio ben je?
Als je wil mag je m'n Flux eens gebruiken voor een testritje.
Dit is een lichte trail bike, 120mm veerweg voor en achter, 68° balhoofd.
Zeer stabiel bergaf en op technische ondergrond en klimt geweldig
Goede vraag, hoe dringend... Misschien eens ik een fiets heb getest waarvan ik denk, ja dat is em dat ik overga tot aankoop.
Happy days heb ik ook al aan gedacht.
Ik ga na de middag naar een winkel met redelijk wat BMC mtb's in stock. Daar eens kijken want heb gezien dat de Speedfox ook intern bekabeld is. ( mijn excuses voor mijn autisme hierin)

Zelf ben ik van de regio Antwerpen zuid, grens Hemiksem/Hoboken. Maar mtb kilometers zijn geen km's he :wink:
Wel schitterend dat je dit voorstel doet, dat waardeer ik enorm.

Ik zal je later via pb sturen als ik in Duffel ben geweest...als ze me daar niet houden :lol:

Groetjes,

Bossi
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

janssis werner schreef:.... Alleen zou ik ook niet verder kijken als tussen deze twee soorten. Zondag zal zijne frank(euro) wel vallen.

Grtjs.
Kleine update.

Mijne frank (euro) is niet kunnen vallen omdat a) de post een weekje gestaakt heeft en mijn klikschoenen niet geleverd zijn, b) als gevolg van dit euvel kon ik geen andere fiets testen. Met platte zolen op van die ijzeren klikpedalen stappen is nu ook niet alles.
En van de 10 clinic-rijders waren er 8 met klikdinges... :-?

Maar ik mag komende zaterdag eerst een xc-fully testen voor een rit van ongeveer 10km, vlak daarna dezelfde rit met een trail-bike.
De persoon in kwestie is er van overtuigd dat zelfs ik, als hele grote leek, direct ga merken hoe verschillend beide fietsen zich gedragen.

Wordt vervolgd.

Groetjes,

Bossi
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door chrisper »

Bossi13 schreef:
janssis werner schreef:.... Alleen zou ik ook niet verder kijken als tussen deze twee soorten. Zondag zal zijne frank(euro) wel vallen.

Grtjs.
Kleine update.

Mijne frank (euro) is niet kunnen vallen omdat a) de post een weekje gestaakt heeft en mijn klikschoenen niet geleverd zijn, b) als gevolg van dit euvel kon ik geen andere fiets testen. Met platte zolen op van die ijzeren klikpedalen stappen is nu ook niet alles.
En van de 10 clinic-rijders waren er 8 met klikdinges... :-?

Maar ik mag komende zaterdag eerst een xc-fully testen voor een rit van ongeveer 10km, vlak daarna dezelfde rit met een trail-bike.
De persoon in kwestie is er van overtuigd dat zelfs ik, als hele grote leek, direct ga merken hoe verschillend beide fietsen zich gedragen.

Wordt vervolgd.

Groetjes,

Bossi

hou ons op de hoogte, ik ben heel benieuwd
Plaats reactie