Nieuwe MTB Bossi

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Christ D. »

Ik vind de Intense Carbine overkill voor hetgene je opnoemt qua trails.
Eerder de Primer of de Sniper Trail van Intense.

Heb in de USA met alle drie gereden en de voorkeur ging naar de Primer/Sniper Trail. De Carbine was eerder voor de ruigere enduro trails.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Dag Christ,

Bedankt voor je insteek. De Intense Carbine valt af, kreeg net mail dat ie enkel in zwart of oranje kan verkregen worden. Niet in zwart met oranje touch.

Ik haal uit je reply ook uit dat ik geen enduro bike hoef aan te schaffen voor wat ik graag doe en in de toekomst wil doen.

Mijn keuze's zijn momenteel:

Focus O1E 8.8
KTM Scarp 29 Master 12 2019
Santa Cruz Hightower (maar da's enduro denk ik)

Groetjes,

Bossi
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door _anonymus_ »

De Hightower zit wat op de grens trail/enduro.
De Hightower LT is wel enduro.

Ik vind persoonlijk wel dat je je enorm door uitzicht laat leiden en dat je hier met enorm verschillende fietsen en merken komt aanzetten.
Jij moet volgens mij eerst eens goed uitmaken wat je precies nodig hebt van fiets. Ik zou in jouw geval voor iets redelijk all-round gaan: 100 à 130 mm veerweg en een geometrie die ook nog wat aangenaam klimt. Zeker geen zware enduro-bak met 150 à 160mm veerweg, dus.
Dan ga je kijken welke merken een fiets hebben die hieraan voldoet, en dan kan je eventueel naar uiterlijk gaan kijken. Kleur vind ik echt te zot om daar op voorhand eisen aan te gaan stellen: de meeste modellen zijn in minstens twee kleuren te krijgen, en bijvoorbeeld een Color Monkey in Geraardsbergen kan de fiets nog volledig naar je zin zetten qua kleur als je dat echt zou willen.

Dan merk en budget: je vermeld zowel Cube als KTM als Santa Cruz als Intense.
Santa Cruz en Intense zijn nichemerken die fantastische fietsen leveren aan een iets minder fantastische prijs. Cube zal prijs-kwaliteit dan weer veel scherper zitten. Puur voor de kleur en het uitzicht kan je vlot aan duizend euro (en veel meer) prijsverschil zitten. De meeste mensen kiezen voor bijvoorbeeld Santa Cruz net omdat het een Santa Cruz is. Het gemiddelde Santa Cruz publiek zal een Cube zelfs niet overwegen. En daar is niets mis mee, maar je moet wel beseffen dat, als een Cube voor jou in principe even goed is als hij maar de juiste kleur en looks heeft, die Santa Cruz wel een pak meer zal kosten dan die Cube of KTM.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Dag Anonymus,

Tof dat je je gedacht zegt, wordt geapprecieerd.
_anonymus_ schreef: Jij moet volgens mij eerst eens goed uitmaken wat je precies nodig hebt van fiets. Ik zou in jouw geval voor iets redelijk all-round gaan: 100 à 130 mm veerweg en een geometrie die ook nog wat aangenaam klimt. Zeker geen zware enduro-bak met 150 à 160mm veerweg, dus.
Dan ga je kijken welke merken een fiets hebben die hieraan voldoet, en dan kan je eventueel naar uiterlijk gaan kijken.
De vraag welke fiets en juiste onderdelen ik nodig heb was de start van dit topic. Hardtail, enduro, all Mountain, xc.... Ik ken hiervoor te weinig en daarom dus de vraag hier op het forum.
Ik heb ook gemeld dat het misschien beter is om te wachten tot ik verder gevorderd ben. Want dat weet ik ook niet.
_anonymus_ schreef:Kleur vind ik echt te zot om daar op voorhand eisen aan te gaan stellen: de meeste modellen zijn in minstens twee kleuren te krijgen, en bijvoorbeeld een Color Monkey in Geraardsbergen kan de fiets nog volledig naar je zin zetten qua kleur als je dat echt zou willen.
Nooit geweten dat dit bestaat, dus komen er misschien terug wat andere modellen vrij die ik zelf kan (laten) aanpassen. Gelukkig breng jij het ter sprake ...
_anonymus_ schreef:Dan merk en budget: je vermeld zowel Cube als KTM als Santa Cruz als Intense.
Cube is al afgevallen, ik heb al door dat er kwalitatief beter op de markt is maar daar hangt natuurlijk ook een logisch prijskaartje aan.
_anonymus_ schreef:Santa Cruz en Intense zijn nichemerken die fantastische fietsen leveren aan een iets minder fantastische prijs. Cube zal prijs-kwaliteit dan weer veel scherper zitten. Puur voor de kleur en het uitzicht kan je vlot aan duizend euro (en veel meer) prijsverschil zitten. De meeste mensen kiezen voor bijvoorbeeld Santa Cruz net omdat het een Santa Cruz is. Het gemiddelde Santa Cruz publiek zal een Cube zelfs niet overwegen. En daar is niets mis mee, maar je moet wel beseffen dat, als een Cube voor jou in principe even goed is als hij maar de juiste kleur en looks heeft, die Santa Cruz wel een pak meer zal kosten dan die Cube of KTM.
Hier ben ik misschien niet duidelijk genoeg geweest ja. Looks tellen wel mee ja. Handiger denk ik dat mijn fiets ineens de juiste kleuren heeft dan ze nog eens te laten aanpassen bij Color Monkey. Wel goed om weten dat het kan.

De Santa Cruz en KTM liggen vrij dicht bij elkaar qua prijs. De Focus O1E zit er iets onder maar is ook minder afgemonteerd.
En daar zit nu net mijn twijfelpunt nog. Als ik he goed begrepen heb is de SC meer een enduro model daar de KTM en de Focus meer een XC model zijn? Verwoord ik dat goed?

Uiteindelijk wens ik gelijk een goede fiets met goed afmontage die me zal liggen qua gebruik, liefst met de juiste kleuren.
Ik schreef dat ik inderdaad belang hecht aan looks, maar niet alleen de kleuren.

Ik zal me ook laten informeren in de komende clinics en bij Jan Engels volgende week.

Groetjes,

Bossi
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door _anonymus_ »

De reden waarom ik het soort fiets even aanhaalde, is omdat je momenteel met een hardtail rijdt en je je daar blijkbaar best goed mee amuseert op redelijk technische parcoursen.
Als je de Engelstalige media tegenwoordig moet geloven kan je niet meer zonder een fiets met 150mm veerweg die als een bulldozer over alle obstakels heen kan denderen. De opkomst van de enduro-scène heeft dit m.i. sterk beïnvloed, en ik geef toe dat dit mij ook wel enigszins beïnvloed in mjn ideeën omtrent wat 'echt mountainbiken' is.
Maar het is ook zo dat ze in de VS, Engeland, Schotland en Wales veel trails hebben die specifiek voor MTB zijn aangelegd: vrij makkelijk omhoog (vaak zelfs met shuttles) en zo technisch mogelijk naar beneden. Dan maakt het minder uit dat een fiets bergop wat logger en minder wendbaar is.
Als je in de Ardennen gaat rijden, zal je merken dat je ook vaak steil en techisch omhoog moet, en dan heb je liever een fiets die ook daarin wat vinnig is.
Als jij nu een hardtail gewend bent en je stapt over op bijvoorbeeld een Hightower, gaat dat een zeer groot verschil zijn.
Een XC-fully zoals de Focus zal dan weer veel meer aanleunen bij wat je gewend bent, maar dan met wat meer comfort en controle. Wil je echt technische dingen gaan rijden, is zo'n XC-fully misschien weer net iets te beperkt qua veerweg.
Ikzelf klim ook zeer graag, maar ik daal nog liever. Ik ben zeker geen enduro-held maar ik kan wel een deftig stukje dalen. Als ik nu een nieuwe fiets zou kopen, zou ik voor de middencategorie gaan (wat ze tegenwoordig trail noemen). Of voor een XC-fully die al vrij dicht bij die trailcategorie aanleunt. Ik denk qua fietsen aan de Trek Fuel EX29, Focus O1E 8.8, Focus JAM, Santa Cruz Tall Boy 3, Rocky Mountain Element of Instinct, Scott Spark...
Aangezien jij nog niet goed weet in welke richting je zal evolueren, zou ik je sterk aanraden om ook naar dit soort fietsen eens goed te kijken: een veerweg vooraan van 120 à 130 mm, balhoofdhoek rond de 67 à 68°, lange 'reach' met stuurpen... Dit zijn fietsen die zowat alles aan kunnen zonder te extreem te gaan: ze zijn iets minder racy dan de pure XC-fully's à la Specialized Epic maar kunnen nog goed mee bergop. En bergaf zullen ze een pak meer vertrouwen geven dan die pure XC-fully's.
Je ziet bij Focus trouwens al mooi het verschil met de O1E: de 8.9 en 9.9 zijn met hun 100mm veerweg vooraan vooral op racen en klimmen gericht, de 8.8 is met zijn 120mm veerweg vooraan net wat relaxter qua geometrie en zal wat relaxer dalen daardoor.
Ikzelf rij momenteel met een XC-hardtail waar ik een vork met meer veerweg en een dropper in heb gemonteerd, en dit combineert voor mij het beste van twee werelden.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door KrisMaes76 »

Van hetgeen ik allemaal al heb gelezen van je, denk ik dat je best in de richting van een trailbike zoekt. Of dit een fully moet zijn of niet, dat ga jij moeten beslissen.
Doe je graag drops & jumps of rij je graag hard over boomwortels en rotsblok(jes)(en), dan zou ik eerder kijken voor een fully, mits je budget het toelaat om een deftige fully te kopen.

Een enduro gaat nog te veel overkill zijn en op tammere paden gaat die te veel wegfilteren, wat je leercurve niet ten goede gaat komen.

Eens je skills voldoende gerijpt zijn (en je de wens hebt daarvoor hebt), kan je nog altijd overschakelen op een enduro bike.

De roc d'azur rijden op een enduro zou ik trouwens afraden, een trailbike is daar meer dan goed genoeg voor. De meeste rijden die zelfs op een hardtail, maar die haal je er wel zo uit op de afdalingen (behalve de getalendeerde / geoefende rijders, die knallen overal doorheen met een HT)

Qua kleurkeuze: dit zou pas de laatste afweging moeten zijn, geo, afmontage en prijs zijn belangrijker. Stickers en / of een spuitbus kunnen nog altijd een oranje toets toevoegen
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door _anonymus_ »

KrisMaes76 schreef: De roc d'azur rijden op een enduro zou ik trouwens afraden, een trailbike is daar meer dan goed genoeg voor. De meeste rijden die zelfs op een hardtail, maar die haal je er wel zo uit op de afdalingen (behalve de getalendeerde / geoefende rijders, die knallen overal doorheen met een HT)
Dat durf ik tegenspreken.
Ik ben zeker niet enorm getalenteerd maar heb wel al enkele jaren ervaring en heb altijd hardtail gereden. Er zijn er zeker met een fully die mij inhalen (ook op de Roc), maar ik haal met mijn hardtail meer rijders op een fully in op de gemiddelde Ardennentocht en op de Roc dan omgekeerd.
Zodra het echt 'enduro'-terrein wordt is het weer iets anders, natuurlijk, maar op alles wat niet technischer is dan de RDHF kom je zelfs met een XC-bike zeker toe. Wat niet tegenspreekt dat het allemaal wat leuker wordt op een trailbike, natuurlijk.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Dank heren voor jullie verduidelijking!

Is een XC-fully dan een trailbike? (bloos)

De Focus spreekt mij enorm aan omdat de achterdemper zeer laag zit en volgens een artikel waar ze hem getest hebben komt dit de balans ten goede omdat het zwaartepunt lager komt te liggen. Het is een mening die iedereen anders zal opvatten denk ik.
Maar buiten dat staat ie inderdaad het dichtst tegen wat ik gewend ben. Balhoofdhoek is zelfs een graad minder. Beter voor trails?
Veerweg van 120 is ok om te starten las ik. (Chrisper). Banden zijn ook degene ik wens. Al voel ik dat als beginner mss minder.
Als ik daar een dropper op kan laten plaatsen en de groep aanpassen naar SRAM GX ipv NX zit ik al niet slecht. Dan kunnen we nog zien of ik een remote lockout op de achterdemper wens. Vind het bedienen aan het stuur fantastisch.
1x12 met 10-50t en 32t vooraan was ook mijn voorkeur.

Ik zal ook eens afwegen of die aanpassingen nut hebben tov de aankoopprijs van de KTM.

Nog 1 vraag aan anonymus: Je schrijft dat de focus goed aanleunt bij wat ik doe van ritten. Wil ik echter meer technische ritten rijden, zal de veerweg te beperkt zijn.

Wat verstaan we onder meer technische ritten?

De Ardennen, bois du rêves,? Is dat niet technisch?

Ik schreef inderdaad dat ik verassend genoeg graag klim, maar net zoals u doe ik nog iets liever de afdalingen. Ik dacht eerlijk gezegd dat ik niet graag zou klimmen maar eens de kracht begint te komen in de benen valt dit best mee. Ook las ik dat dit in uw hoofd ok moet zijn en dat helpt ook.

Nogmaals dank voor jullie input.

Groetjes,

Bossi

ps: normaal komen deze week mijn klikschoenen en pedalen aan. Net voor de meting/afstelling...
Laatst gewijzigd door Bossi13 op ma 05 nov 2018 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door KrisMaes76 »

_anonymus_ schreef:
KrisMaes76 schreef: De roc d'azur rijden op een enduro zou ik trouwens afraden, een trailbike is daar meer dan goed genoeg voor. De meeste rijden die zelfs op een hardtail, maar die haal je er wel zo uit op de afdalingen (behalve de getalendeerde / geoefende rijders, die knallen overal doorheen met een HT)
Dat durf ik tegenspreken.
Ik ben zeker niet enorm getalenteerd maar heb wel al enkele jaren ervaring en heb altijd hardtail gereden. Er zijn er zeker met een fully die mij inhalen (ook op de Roc), maar ik haal met mijn hardtail meer rijders op een fully in op de gemiddelde Ardennentocht en op de Roc dan omgekeerd.
Zodra het echt 'enduro'-terrein wordt is het weer iets anders, natuurlijk, maar op alles wat niet technischer is dan de RDHF kom je zelfs met een XC-bike zeker toe. Wat niet tegenspreekt dat het allemaal wat leuker wordt op een trailbike, natuurlijk.
Volgens mij zeg je wel ongeveer hetzelfde als mij hoor :-D
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door _anonymus_ »

Bossi13 schreef:Dank heren voor jullie verduidelijking!

Is een XC-fully dan een trailbike? (bloos)

De Focus spreekt mij enorm aan omdat de achterdemper zeer laag zit en volgens een artikel waar ze hem getest hebben komt dit de balans ten goede omdat het zwaartepunt lager komt te liggen. Het is een mening die iedereen anders zal opvatten denk ik.
Maar buiten dat staat ie inderdaad het dichtst tegen wat ik gewend ben. Balhoofdhoek is zelfs een graad minder. Beter voor trails?
Veerweg van 120 is ok om te starten las ik. (Chrisper). Banden zijn ook degene ik wens. Al voel ik dat als beginner mss minder.
Als ik daar een dropper op kan laten plaatsen en de groep aanpassen naar SRAM GX ipv NX zit ik al niet slecht. Dan kunnen we nog zien of ik een remote lockout op de achterdemper wens. Vind het bedienen aan het stuur fantastisch.
1x12 met 10-50t en 32t vooraan was ook mijn voorkeur.

Ik zal ook eens afwegen of die aanpassingen nut hebben tov de aankoopprijs van de KTM.

Nog 1 vraag aan anonymus: Je schrijft dat de focus goed aanleunt bij wat ik doe van ritten. Wil ik echter meer technische ritten rijden, zal de veerweg te beperkt zijn.

Wat verstaan we onder meer technische ritten?

De Ardennen, bois du rêves,? Is dat niet technisch?

Ik schreef inderdaad dat ik verassend genoeg graag klim, maar net zoals u doe ik nog iets liever de afdalingen. Ik dacht eerlijk gezegd dat ik niet graag zou klimmen maar eens de kracht begint te komen in de benen valt dit best mee. Ook las ik dat dit in uw hoofd ok moet zijn en dat helpt ook.

Nogmaals dank voor jullie input.

Groetjes,

Bossi

ps: normaal komen deze week mijn klikschoenen en pedalen aan. Net voor de meting/afstelling...
Trail, XC... zijn allemaal maar definities natuurlijk, en veel fietsen zijn een beetje van beide.

XC = Gemaakt om zo snel mogelijk te zijn op parcours waar vooral bergop het verschil wordt gemaakt. Het is echter wel zo dat de XC-parcours die ze in de wereldbeker MTB rijden er de laatste jaren ook bergaf technischer op zijn geworden en dat de fietsen daar mee aan zijn aangepast. Maar over het algemeen kan je zeggen dat een XC-bike nerveuzer zal sturen door de steilere balhoofdhoek en dat je hier minder rechtop zal zitten. Een klassieke XC-fully is zo licht mogelijk en heeft 100mm veerweg. Een technische rijder kan met een XC-fully ook zware afdalingen aan, maar je hebt er wat meer techniek voor nodig dan met een trailbike: de fiets zal foutjes sneller afstraffen.
Trail/All-Mountain: wat zwaarder, meer veerweg, wat minder steile balhoofdhoek, waardoor deze wat meer vertrouwen zal geven in de afdalingen maar ook iets logger zal klimmen. Vaak voorzien van een dropper voor nog meer controle in de afdalingen. Een typische trailbike heeft 130 à 150 mm veerweg.
Enduro: gemaakt om zo snel mogelijk weer beneden te staan. Kan klimmen, maar is hier minder voor gemaakt. Bergaf geven deze fietsen dan weer enorm veel vertrouwen.

Ardennen en Bois du Rêves zijn zeker technisch te noemen, maar je hebt er niet per sé een trailbike voor nodig. Met wat talent kan je op een pure XC-fiets ook zeer technische dingen rijden, het hangt er maar van af wat je precies wil bereiken. Wil je echt de grenzen opzoeken en bijvoorbeeld ook naar een bikepark in de Alpen gaan, koop dan een trailbike.
Wil je vooral Ardennenmarathons rijden en wat lokaal spelen in De Schorre en het Bois du Rêves + wat lokale toertochten rijden, koop dan eerder een XC-fully of iets tussen een XC-fully en een trailbike in.
Plaats reactie