Overstap naar fully voor comfort

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Overstap naar fully voor comfort

Bericht door Muntanya »

madskatingcow schreef:
filiep72 schreef:
madskatingcow schreef: En een fat of plus bike, ze mogen hem gratis komen halen.

Adres please. Mag ook via pb :-)
Bij wijze van spreken ;-) Ik heb er geen, maar iemand van de club wel. Die reed vroeger altijd vooraan, maar sinds eind vorig jaar een 27.5+ van €5500 en was het voor ons altijd wachten onderweg. Singletracks en beklimmingen begonnen tegen te steken. Vorige maand een hardtail van €2000 gekocht, hopla : meteen weer vooraan te vinden. De 27.5+ staat ondertussen te koop. Pas als je een referentiekader hebt zoals je vaste fietsgroep valt het verschil op, niet als je alleen er op uittrekt.
Wie gaat er met een plus of fat ook mee met de groep? Ik denk er nog niet aan, vooral op asfalt, hier toch nog altijd goed voor het grootste deel van de rit, ben je in het nadeel.

Morgen ga ik met club maat met gewone mtb Middelkerke doen, misschien daar zal het iets anders zijn.
meyke1
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 16:16
Rijdt met: nen oldtimer en ne ktm scarp master

Re: Overstap naar fully voor comfort

Bericht door meyke1 »

chrisper schreef:ik ben ook volledig uitgemeten in energy lab, en ht is dus op maat ingesteld
maar hoe weet ik nu welke fully iets meer comfort bied? (tenzij diegene die vermeld zijn hier)
heeft dus niks te maken met lengte van de veerweg

ik had een nieuw model op het oog van ktm: http://www.flidistribution.co.uk/2019-scarp-29-prime-12" onclick="window.open(this.href);return false;

die is momenteel nog niet in de locale bikeshop geariveerd, maar ik ben al aan het uitkijken en vergelijken enz

waarom vind ik een bike kiezen toch altijd zo moeilijk
ook met testrit vind ik dat niet simpel
je merkt pas na enkele lange ritten of je nu de juiste keuze gemaakt hebt of niet vind ik
2 jaar geleden 3maanden thuis gezeten met hernia.reed met een ht. op het gemak terug begonnen maar was niet te doen van de schokken.Mij dan een scarp 29 aangeschaft en nog geen seconde spijt van gehad.Geen pijn meer na het fietsen terwijl ik op mijne koersfiets na 50 a 60 km nog altijd pijn begin te krijgen.Ik zou zeggen ,niet twijfelen en doen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Overstap naar fully voor comfort

Bericht door Free_ltd »

meyke1 schreef:
chrisper schreef:ik ben ook volledig uitgemeten in energy lab, en ht is dus op maat ingesteld
maar hoe weet ik nu welke fully iets meer comfort bied? (tenzij diegene die vermeld zijn hier)
heeft dus niks te maken met lengte van de veerweg

ik had een nieuw model op het oog van ktm: http://www.flidistribution.co.uk/2019-scarp-29-prime-12" onclick="window.open(this.href);return false;

die is momenteel nog niet in de locale bikeshop geariveerd, maar ik ben al aan het uitkijken en vergelijken enz

waarom vind ik een bike kiezen toch altijd zo moeilijk
ook met testrit vind ik dat niet simpel
je merkt pas na enkele lange ritten of je nu de juiste keuze gemaakt hebt of niet vind ik
2 jaar geleden 3maanden thuis gezeten met hernia.reed met een ht. op het gemak terug begonnen maar was niet te doen van de schokken.Mij dan een scarp 29 aangeschaft en nog geen seconde spijt van gehad.Geen pijn meer na het fietsen terwijl ik op mijne koersfiets na 50 a 60 km nog altijd pijn begin te krijgen.Ik zou zeggen ,niet twijfelen en doen. En rij regelmatig ritjes van 100km en laatst zelfs 2 dagen na mekaar 150km met wind tegen :lol:

Zoals ik al meermaals heb aangehaald zit ik ook met hernia's en daarom dus ook over gegaan naar fully. Maar bij mij hielp het niet echt, totdat ik een opmeting heb laten doen. Deze chart heb ik dan ook gebruikt om mijn racefiets af te stellen en ik heb 'zo goed als' geen last van de rug op de racefiets. Tis te zeggen dat ik nooit helemaal pijn- of gevoelvrij ben in de rug, maar het is allemaal nog draaglijk en niet te storend.

Mss biedt dan een specifieke opmeting voor uwe racefiets dan een oplossing?
Laatst gewijzigd door Free_ltd op ma 12 nov 2018 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Overstap naar fully voor comfort

Bericht door Free_ltd »

Om 1 of andere reden een rare 'repost' :lol:
Laatst gewijzigd door Free_ltd op ma 12 nov 2018 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: Overstap naar fully voor comfort

Bericht door rubber-12 »

Met een goede carbon HT heb je ook al heel wat comfort, het scheelt heel veel tegenover een alu.

Ik denk dan aan een Trek Procaliber of Scott Scale (in ons clubje hebben we er nu al 3, die er erg tevreden van zijn, zelfs de overstap van een goedkoper carbon naar een Scale maakte een heel verschil) of iets gelijkaardigs.

Qua fully heb je ook nog rekening te houden met de veersystemen en de opzet van de fiets.
Ik heb ook een Scott Spark RC, en alhoewel die meer comfort geeft, is die toch hard. Een Epic zou nog een stuk harder zijn.

Kijk dan eerder naar fietsen met een veerweg van 120-130mm, die zijn meer comfortgericht, en niet zuiver op het rendement.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Overstap naar fully voor comfort

Bericht door geertg »

Ben het met rubber-12 eens, zelf rij ik hier met een HT carbon doch in de Ardennen met een fully carbon kwestie van meer comfort te hebben (wortels, stenen, e.d.). Deze fully is een scott spark en zeker comfortabeler dan een HT, op de happy bike days reed ik echter met een cube stereo en is deze is nog comfortabeler.
Plaats reactie