Kopstaart aanrijding met fietsen als slachtoffer

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Ducky
Mountainbiker
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 15:39

Re: Kopstaart aanrijding met fietsen als slachtoffer

Bericht door Ducky »

Bebop schreef:Welke verzekering spreek je eigenlijk aan voor de schade aan fiets en fietsdrager als het gaat over een lease wagen?

Ik denk dat hiervoor de tegenpartij zijn verzekering aansprakelijk is, omdat deze toch aan mijn wagen bevestigd was?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Kopstaart aanrijding met fietsen als slachtoffer

Bericht door spaghetti_2 »

Ik ben ook geen expert maar ik dacht dat er wel interne schade kan zijn. Daarom dat sommige winkels of carbon herstellers via ultrasone meting de interne schade kunnen opmeten.

een voorbeeld: https://www.carbonherstel.nl/carbonscan/
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Kopstaart aanrijding met fietsen als slachtoffer

Bericht door _Knarf_ »

Op de website van Trek staat toch dat ge na iedere val uw carbon onderdelen moet laten controleren zelfs al ziet ge er helemaal niks aan. Omdat er structurele, maar onzichtbare, schade kan zijn...
Gebruikersavatar
Petter
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 27 jan 2016 20:36
Rijdt met: Trek Farley 5/Canyon Spectral 29 CF7 ASX

Re: Kopstaart aanrijding met fietsen als slachtoffer

Bericht door Petter »

Erg wijs om er goed naar te laten kijken, carbon is opgebouwd uit verschillende lagen welke met resin (vaak een epoxyhars) aan elkaar worden ”geplakt”. Aan de buitenzijde kan het er dus prima uitzien, maar aan de binnenzijde kunnen door de impact vezellagen los van elkaar zijn geraakt (delaminatie) waardoor er een verzwakking is ontstaan.

Zoals hierboven al vermeld kan men de beschadigingen opsporen met ultrasone metingen. Een andere methode is een taptest, door met een metalen staafje op het kader te kloppen en te luisteren naar verandering in geluid. Op de plek van de beschadiging kan het zijn dat je een doffer geluid hoort, hier is je frame dan gedelamineerd. Je zult echter wel een idee moeten hebben hoe het frame is opgebouwd, meer lagen zorgen ook weer voor het veranderen van het geluid, dus het lijkt eenvoudig, maar er komt wel meer bij kijken.

Misschien hier eens verder informeren:
https://www.sirocco.nl/contact-2" onclick="window.open(this.href);return false;
konalight
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 20 jun 2009 08:50
Rijdt met: Lapierre XControl 130 + Zesty 514

Re: Kopstaart aanrijding met fietsen als slachtoffer

Bericht door konalight »

Bij Carbon Bike Repair kan je je carbon frame (en wielen indien nodig) technisch en optisch in nieuwstaat laten zetten, incl. schaderapport en garantie.
Je bent je frame wel een maandje kwijt.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Success!
Plaats reactie