Welke keuze

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Dimi73
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 dec 2013 18:39
Rijdt met: cube rs1

Re: Welke keuze

Bericht door Dimi73 »

hallo, ik ben ook overgstapt deze zomer van 2x11 naar 1x11 na regelmatig problemen met de ketting die er op de slechtste momenten afliep (wedstrijd ofzo).
Ik was er eerst niet voor te vinden maar eenmaal het op mijn fiets zat alleen maar voordelen vind ik pe, ik heb nu 32 vooraan en 10;42 achteraan en kom daar overal mee boven.
Vooral die kleine 10 van sram achteraan is een groot verschil en haal er ook snelheden vanboven de 40km per uur;
Ook een groot pluspunt is schakelen bij bijvoorbeeld een grote helling waar je eerst wat snelheid maakt in de aanloop en dan plots naar een klein verzet moet om boven te raken,bij een dubbel is dit nogal een probleem vind ik,ben absoluut pro singlespeed nu :-D
bossi
Mountainbiker
Berichten: 114
Lid geworden op: do 04 aug 2011 19:49
Rijdt met: specialized epic

Re: Welke keuze

Bericht door bossi »

Op mijn nieuwe epic heb ik ook een 1x12 ;34 voor en een 50 achter en als 63 jarige rijd ik hiermee toch ook alles op . De eerste uren is het wel aanpassen nu zou ik niets anders meer willen .De duurdere Roval sl wielen maken volgens mij niets uit op mijn niveau .
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Welke keuze

Bericht door _Knarf_ »

Bossi13 schreef:Aresius,

Ik ben op die 22t / 46t gekomen omdat dan links boven in de grafiek mijn getal uitkwam op ongeveer 0,446 (wat dat ook mogen wezen)

Heb vorige week in de Ardennen het kleinste verzet redelijk gebruikt waar mijn collega met een 2x11 moest afstappen. Voor hem was het wel de 1ste rit na 8j en daar kan het ook aan gelegen hebben. Maar 1 verzet hoger en ik kon ook niet meer trappen. Ligt er aan dat ik nog niet getraind ben misschien.

Maar dit was mijn denkwijze...

Groetjes,

Bossi
22/46 is zoals anderen zeggen wel extreem klein. Volgens mij kan je daarop inderdaad bijna niet fietsen zonder om te vallen.

Ik gebruik altijd deze pagina : http://gears.mtbcrosscountry.com/#26I1I1" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je op de + klikt, kan je kolommen toevoegen en zie je heel mooi langs elkaar uw verschillende verhoudingen.
De rode getallen zijn allemaal overlappende versnellingen.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Welke keuze

Bericht door Bossi13 »

Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden, ik kan in ieders mening/beslissing wel inkomen. Maar nu doen jullie me nog harder twijfelen :lol:

Misschien is het beter een apart topic te starten voor mij.

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Welke keuze

Bericht door _Knarf_ »

Kijk in deze thread hoe veel er zijn overgestapt zijn naar 1x en tevreden zijn, en hoeveel niet...

Volgens mij is het 2de getal 0. Dat is ook wat ik bij mijn fietsmaten merk. Iedereen zegt "Nooit nog dubbel".

Op ene na, maar die rijdt met een ultegra cassette op zijn MTB dus vind ik geen referentie.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Welke keuze

Bericht door KrisMaes76 »

_Knarf_ schreef:Kijk in deze thread hoe veel er zijn overgestapt zijn naar 1x en tevreden zijn, en hoeveel niet...

Volgens mij is het 2de getal 0. Dat is ook wat ik bij mijn fietsmaten merk. Iedereen zegt "Nooit nog dubbel".

Op ene na, maar die rijdt met een ultegra cassette op zijn MTB dus vind ik geen referentie.

Ik zal dan die dwarsligger zijn :) ik ben tevreden van mijn 2x11, nog nooit problemen gehad met mn voorderrie (die ik trouwens vrij veel gebruik)
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Welke keuze

Bericht door _Knarf_ »

KrisMaes76 schreef:
_Knarf_ schreef:Kijk in deze thread hoe veel er zijn overgestapt zijn naar 1x en tevreden zijn, en hoeveel niet...

Volgens mij is het 2de getal 0. Dat is ook wat ik bij mijn fietsmaten merk. Iedereen zegt "Nooit nog dubbel".

Op ene na, maar die rijdt met een ultegra cassette op zijn MTB dus vind ik geen referentie.

Ik zal dan die dwarsligger zijn :) ik ben tevreden van mijn 2x11, nog nooit problemen gehad met mn voorderrie (die ik trouwens vrij veel gebruik)
Maar heb je al met 1x gereden?

Dat is wat ik merk. De voorstanders van 2x hebben nooit met 1x gereden.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Welke keuze

Bericht door KrisMaes76 »

_Knarf_ schreef:
KrisMaes76 schreef:
_Knarf_ schreef:Kijk in deze thread hoe veel er zijn overgestapt zijn naar 1x en tevreden zijn, en hoeveel niet...

Volgens mij is het 2de getal 0. Dat is ook wat ik bij mijn fietsmaten merk. Iedereen zegt "Nooit nog dubbel".

Op ene na, maar die rijdt met een ultegra cassette op zijn MTB dus vind ik geen referentie.

Ik zal dan die dwarsligger zijn :) ik ben tevreden van mijn 2x11, nog nooit problemen gehad met mn voorderrie (die ik trouwens vrij veel gebruik)
Maar heb je al met 1x gereden?

Dat is wat ik merk. De voorstanders van 2x hebben nooit met 1x gereden.
Nope, kga ook niet direct een pak geld gaan uitgeven om iets te veranderen waar ik best wel tevreden over ben. Als er in de toekomst een andere bike komt, dan kan het best zijn dat daar een 1x op zal zitten, dat zien we dan wel weer, maar is voor mij geen prioriteit bij de keuze voor een nieuwe bike.

of het nu 1x of 2x is, traag ben ik toch in het klimmen :) en als het steil genoeg naar beneden gaat, dan moet je toch nie trappen 8)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Welke keuze

Bericht door spaghetti_2 »

Kijk in deze thread hoe veel er zijn overgestapt zijn naar 1x en tevreden zijn, en hoeveel niet...
Je moet lezen wat hij zegt.. De vraag is niet of je een fiets met 2x moet gaan ombouwen, wel of je voor een nieuwe fiets 1x of 2x wilt. Ik zelf vind 1x super gemakkelijk en ken onder mijn collega bikers niemand die van 1x terug naar 2x wilt. Wat niet wil zeggen dat je niet tevreden kan zijn van je 2x
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Welke keuze

Bericht door _Knarf_ »

spaghetti_2 schreef:Je moet lezen wat hij zegt.. De vraag is niet of je een fiets met 2x moet gaan ombouwen, wel of je voor een nieuwe fiets 1x of 2x wilt. Ik zelf vind 1x super gemakkelijk en ken onder mijn collega bikers niemand die van 1x terug naar 2x wilt. Wat niet wil zeggen dat je niet tevreden kan zijn van je 2x
Ik wil daarmee zeggen: je moet alleen luisteren naar degene die zowel met 2x en 1x hebben gereden. Die nog nooit met 1x (zoals ikzelf) hebben gereden hun mening telt eigenlijk niet, en degene die nooit met 2x hebben gereden ook niet.

En als je dan in deze thread kijkt, dan stemmen die allemaal voor 1x.
Plaats reactie