Welke keuze

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
_Pe_
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 10 mar 2013 19:28

Re: Welke keuze

Bericht door _Pe_ »

_Knarf_ schreef:Ik heb vorig jaar nog een 2x11 gekocht.

Die 2 gaat er in ieder geval af voor een 1x11.
Alles zeggen hé Knarf. De grootste reden dat je naar 1x11 wil is omdat je ketting regelmatig komt vast te zitten wanneer je vooraan schakelt. En dat is blijkbaar een veel voorkomend probleem met de raceface crank die op jou fiets zit.

Ikzelf heb ook 2x11 en ik heb eigenlijk zo goed als nog nooit problemen gehad bij schakelen vooraan. Toen mij ketting en tandwielen versleten waren is heb ik wel enkele keren last gehad van chainsack, maar nadat die tandwielen en ketting vervangen waren was dat probleem weer voorbij.
Ik zie dan ook heel weinig problemen met 2 tandwielen vooraan. Meer zelfs, ik zie een heel groot voordeel en dat is dat ik veel sneller kleiner geschakeld heb wanneer ik onverwacht een steile helling tegen kom. Bijvoorbeeld wanneer er een helling opdoemt vlak na een scherpe bocht. Ik heb veel sneller vooraan 1 tandwiel kleiner geschakeld dan achteraan 3 tandwielen omhoog.
Toegegeven, ik ben niet de sterkste mountainbiker. Ik trap helemaal niet zo veel watt en bergop rijden is zeker niet mijn specialiteit. Iemand die sterker is dan mij zal minder problemen hebben met 1 tandwiel vooraan ipv 2.

Zoals eerder hier in dit topic al iemand schreef is het gewichtsverschil minimaal. Dat lijkt mij dus ook al geen reden om te kiezen voor 1 tandwiel ipv 2. Het enige voordeel dat ik eigenlijk zie is dat iemand met 1 tandwiel vooraan zijn cassette meer volledig gebruikt. Bij mij zijn de buitenste tandwielen nog zo goed als nieuw wanneer die in het midden versleten zijn. Bij 1 tandwiel vooraan zal dit veel minder het geval zijn.
free_ltd schreef: Maar desondanks ik zondag op bepaalde klimmekes wat harder heb moeten stoempen, wil ik toch niet meer terug naar 2 x vooraan. Wat een gemak zonder wisselen vooraan.
Ik hoor deze uitspraak wel vaker en ik vind dat zo een vreemde uitspraak. Er is toch niemand die je verplicht om vooraan te schakelen ?? Er passeren veel toertochten waar ik vooraan niet op het kleine blad kom. Maar ik vind het toch fijn dat dat blad er is. Ik kan het altijd gebruiken wanneer ik wil. En dat lijkt mij toch veel interessanter dan voor elke toertocht te moeten beslissen welk tandwiel ik vooraan ga leggen en het dan daar maar mee te moeten doen, ook al blijkt dat de verkeerde keuze geweest te zijn.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Welke keuze

Bericht door _Knarf_ »

_Pe_ schreef:
_Knarf_ schreef:Ik heb vorig jaar nog een 2x11 gekocht.

Die 2 gaat er in ieder geval af voor een 1x11.
Alles zeggen hé Knarf. De grootste reden dat je naar 1x11 wil is omdat je ketting regelmatig komt vast te zitten wanneer je vooraan schakelt. En dat is blijkbaar een veel voorkomend probleem met de raceface crank die op jou fiets zit.
Maar volgens mij is dat ook de reden waarom de meerderheid van die 2x af wilt... Wegens te vaak problemen.


Hier zitten er die ook die RaceFace crank hebben en een shimano derailleur en hetzelfde probleem als ik hebben: http://forums.mtbr.com/drivetrain-shift ... 75847.html" onclick="window.open(this.href);return false;



Aan de trend te zien van de nieuwe fietsen lijkt 1x toch de nieuwe standaard te worden. Als dat slechter moest zijn, dan was dat toch niet het geval denk ik.
De enigen die ik ken die zeggen dat 2x beter is, hebben nooit met een 1x gereden (op ene na). Al de rest zegt dat ze nooit terug naar 2x willen...
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Welke keuze

Bericht door _anonymus_ »

Ik ben ook al even overgestapt naar 1x11.
Inderdaad ook wel door regelmatig chainsuck-problemen met de 2x9 die ik voordien had.
Ik zou ook niet snel meer teruggaan naar een 2 x systeem, denk ik.
Het enige nadeel aan mijn 1x11 vind ik dat je toch wel wat bereik opgeeft. Maar met 1x12 dat nu toch de standaard wordt, is dat probleem ook van de baan.
Gebruikersavatar
_Pe_
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 10 mar 2013 19:28

Re: Welke keuze

Bericht door _Pe_ »

_Knarf_ schreef: Maar volgens mij is dat ook de reden waarom de meerderheid van die 2x af wilt... Wegens te vaak problemen.


Hier zitten er die ook die RaceFace crank hebben en een shimano derailleur en hetzelfde probleem als ik hebben: http://forums.mtbr.com/drivetrain-shift ... 75847.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tja... Ik heb eigenlijk nooit problemen. Natuurlijk moet je tijdens het schakelen wel even wat minder kracht zetten, maar dat lijkt me heel logisch. Met de crossmotor los je het gas ook even wanneer je zonder te ontkoppelen schakelt.

_Knarf_ schreef: Aan de trend te zien van de nieuwe fietsen lijkt 1x toch de nieuwe standaard te worden. Als dat slechter moest zijn, dan was dat toch niet het geval denk ik.
Voor zo lang het duurt. De fabrikanten van fietsen moeten ook blijven vernieuwen hé. Als ze op een bepaald moment zeggen dat ze de ideale fiets gemaakt hebben zal niemand nog een nieuwe fiets kopen eens ze die gekocht hebben. Ze moeten nieuwe dingen blijven uitvinden. Het kan goed zijn dat ze binnen enkele keren terug naar 2 tandwielen vooraan gaan.
_Knarf_ schreef: De enigen die ik ken die zeggen dat 2x beter is, hebben nooit met een 1x gereden (op ene na). Al de rest zegt dat ze nooit terug naar 2x willen...
Ik heb nooit met een 1x gereden, dat klopt. Maar als ik lees dat ik van tandwiel moet wisselen afhankelijk van de hoogtemeters die gemaakt moeten worden dan heb ik toch serieus mijn twijfels. Ik zou soms toch met het verkeerde tandwiel aan de start gestaan hebben. Zeker en vast bij die TT van Dilsen.

Ik heb vandaag in Leopoldsburg in elk geval serieus genoten van mijn 2 tandwielen vooraan. Ik had inderdaad die tocht kunnen afleggen zonder het kleine blad vooraan te gebruiken, maar dan had ik op sommige bergen het toch serieus moeilijk gehad. Ik had ze ook kunnen afleggen zonder het grote blad vooraan te gebruiken, maar op sommige stukken had ik dan toch het gevoel gehad dat ik nog een extra versnelling had willen hebben. Ik zie niet in waarom ik maar 1 blad vooraan zou gebruiken wanneer ik geen enkel nadeelondervind aan 2 bladen vooraan.

Wanneer je een prof bent en voor elke wedstrijd de ideale tandwielverhouding kan opleggen en elke gram telt, dan ben ik direct akkoord met het feit dat 1 tandwiel vooraan ideaal is. Maar voor een amateur zie ik echt niet in wat er beter aan is. Tenzij je inderdaad elke keer problemen hebt wanneer je vooraan schakelt. Maar dat ligt niet aan de 2 tandwielen vooraan, dat ligt aan je fiets.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Welke keuze

Bericht door _Knarf_ »

_Pe_ schreef:Ik heb vandaag in Leopoldsburg in elk geval serieus genoten van mijn 2 tandwielen vooraan. Ik had inderdaad die tocht kunnen afleggen zonder het kleine blad vooraan te gebruiken, maar dan had ik op sommige bergen het toch serieus moeilijk gehad. Ik had ze ook kunnen afleggen zonder het grote blad vooraan te gebruiken, maar op sommige stukken had ik dan toch het gevoel gehad dat ik nog een extra versnelling had willen hebben. Ik zie niet in waarom ik maar 1 blad vooraan zou gebruiken wanneer ik geen enkel nadeelondervind aan 2 bladen vooraan.

Wanneer je een prof bent en voor elke wedstrijd de ideale tandwielverhouding kan opleggen en elke gram telt, dan ben ik direct akkoord met het feit dat 1 tandwiel vooraan ideaal is. Maar voor een amateur zie ik echt niet in wat er beter aan is. Tenzij je inderdaad elke keer problemen hebt wanneer je vooraan schakelt. Maar dat ligt niet aan de 2 tandwielen vooraan, dat ligt aan je fiets.
Het zijn dan ook vooral de zware vitessen die je laat wegvallen hé.

Waarschijnlijk is uw dubbel een 26/36T.
Achteraan een 11/42T.

Vooraan ga je bij een single nooit een 36T leggen. Maar een 30T, 32T of een 34T.
Daarnaast ga je achteraan dan een 11/46 gebruiken.

Bij een 2X is dat kleine blad eigenlijk te klein. En dat grote te groot. Daarom dat je moet schakelen :-D Hoe vaak gebruik je de 3 zwaarste versnellingen ? Op uw casette achteraan gebruikt ge een 4-tal tandwielen héél vaak. De anderen worden bijna niet gebruikt omdat ge vooraan zit te shiften.


Bij een 2X 11 heb je netto door overlap ook eigenlijk maar 14 versnellingen. Door een 1X vallen er dus maar 3 weg. Maar omdat ge dan een 11/46 kunt gebruiken is het zelfs nog minder dan 3 volledige die er wegvallen.

Als uw 2 grootsten zouden wegvallen, en uw allerkleinste. Zou ge ze veel missen ? Ik denk het niet...


Bekijk dit eens : http://gears.mtbcrosscountry.com/#29/2. ... I1136I4399" onclick="window.open(this.href);return false;


Bij die 1X zie je dat het kleinste een verhouding heeft van 0.72 voor de 1X, tegen 0,68 voor de 2X. Dat is verwaarloosbaar. Dat is al lichter dan de 2de kleinste versnelling van de 2X.

De zwaarste is 3,02 voor de 1X en 3,62 voor de 2X. Dat lijkt al veel. Maar dan zie je dat 3,02 eigenlijk al zwaarder is dan de 2de zwaarste versnelling van de 2X.... Dat zwaarste verzet dat gebruik ik eigenlijk toch nooit dus ja....
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Welke keuze

Bericht door kevx »

Ik heb een 12 speed groep en vooraan een 36t en zou zelfs een 38t willen maar past niet opt frame.

Aarschot, Bekkevoort, Diest,... zijn te doen met de 36t. Voor Ardennen zou ik wel een 34t of 32t steken peins ik.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Welke keuze

Bericht door _Knarf_ »

kevx schreef:Ik heb een 12 speed groep en vooraan een 36t en zou zelfs een 38t willen maar past niet opt frame.

Aarschot, Bekkevoort, Diest,... zijn te doen met de 36t. Voor Ardennen zou ik wel een 34t of 32t steken peins ik.
Met een 12x heb je achteraan al een 50 ipv 46 natuurlijk. Dus kan je vooraan wat groter gaan.

Daarnaast trappen sommigen wat zwaarder, anderen wat lichter. En ik denk dat gij gewoon ook een paar niveau's beter zijt. Als ik lees dat ge in Leopoldsburg uw kader in twee hebt getrapt.

Ik denk dat ge gewoon op die website die ik gepost wat verhoudingen moet ingeven en voor uzelf beslissen welke versnellingen ge kunt missen. Ik kom dan uit op 30 of 32. Bij een 12 zat dit 32 of 34 zijn.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Welke keuze

Bericht door _Knarf_ »

Op een 11 kan je overigens ook een 50 steken achteraan. Maar ik denk dat dan de stappen misschien wat groot worden.

Ook enkel sunrace denk ik dat zo een cassette heeft. Dus Shimano en SRAM niet.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Welke keuze

Bericht door kevx »

Haha zal eerder aan de kader gelegen hebben dan aan mij:)

Er wordt echt veel getwijfeld tuss 2x11 1x11 2x11 1x12 2x10...

Met een 1x11 heb je volgens mij bereik genoeg, hoe 'goed' of 'minder goed' je dan mag zijn. Gewoon een paar voorbladen bestellen en wisselen naargelang het parcours en je komt nergens tekort.

Ik fiets veel aan de kanten van Mol, Lommel... Daar ben je met een 32t niks, zelfs met een 34t zit je dan volgens mij bijna altijd op de kleine kroontjes van uw cassette
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Welke keuze

Bericht door kevx »

Je hebt wel gelijk ivm die 50t bij een 12sp. Met die 36t vooraan heb ik em al wel nodig gehad.

Alles hangt imo af van het parcours je gaat rijden en daar heeft een 2x vooraan het voordeel dat je heel jaar door niks hoeft te veranderen.

Bij een 1x direct mount crank is wisselen echter zo gebeurt en het wegvallen van die voorderailleur is een zaligheid.
Plaats reactie